VARHELST
TANKEN har kämpat för att bli fri, varhelst andliga idéer
i motsats till former och dogmer har förkunnats, kan en
stor ström av moralisk evolution skönjas, och som H P Blavatsky
beskrev och kallade den teosofiska rörelsen. I enkelhet kan den därför
anses vara mänskliga varelsers väg för andliga framåtskridanden, individuella och kollektiva. Fortlöpande
ansträngningar av människor, att handla efter sina strävanden
mot ett högre och ädlare liv, går alltid emot den etablerade
sociala ordningens gränser och tränger igenom dem. Organiserade
religioner, som ständigt utgör en bastion för status
quo, ger formella strukturer för kompromisser mellan idealism
och mänskliga försagdheters krafter människors längtan
efter yttre säkerhet. I detta hänseende utgör kyrkor, regeringar,
partier och sekter politiska tillämpningar ändamålsenliga
anpassningar för det praktiska, snarare än det idealiska. De
blir alla med tiden hopplöst korrupta och måste förändras,
när tiden förändras, när mänskliga defekter kommer
fram och nödvändigheter för intellektuell och moralisk
utveckling framtvingar sådana förändringar.
Den protestantiska reformationen som slutade
med en mångfald kristna sekter började som en revolutionär
förändring mot prästerliga auktoriteter och var på
det sättet en del av den teosofiska rörelsen. Frimureri, med
dess konstruktiva ideal och hängivenhet för religiös frihet,
tjänade rörelsens syften på 17- och 1800-talen och gör
så fortfarande i någon mån genom sina höjande symboliska
framställningar och dess fortsatta försvar för tankefrihet.
Den amerikanska republikens bildande, med dess ädla självständighetsförklaring,
sin jämlikhet mellan alla människor inför lagen och dess
ideal om broderskap och icke-sekterism måste räknas som ett
stort framsteg i den teosofiska rörelsen. Och med det mänskliga
slaveriets upphävande hos alla stora västerländska nationer
under 1800-talet kan en annan våg mot mänsklighetens frigörelse
lovordas.
Märkbara framsteg i människans befrielse
visar sig i allmänhet genom att en eller annan form av religiöst
förtryck besegrats med framgång. En ortodox Guds gudomliga
rätt, som talade genom ett uppklätt prästerskap,
förkastades av varje röst som reste sig mot den katolska hierarkiens
antaganden och förmätenheter. Med de amerikanska och franska
revolutionerna blev kungars gudomliga rätt en tom vidskepelse.
Den gudomliga rättigheten för en människa eller
ett kast av människor att förslava andra, det var själva
ämnet för det amerikanska inbördeskriget. Det är ett
faktum som styrks av oräkneliga sociala historiker, att en tung hand
av religiös auktoritet alltid lägger sig ovanpå bördorna
för enkla och fattiga. Medan religioner innehåller nycklar
till de högsta mysterierna, så har de i sina organiserade former
sällan misslyckats med att befästa det intellektuellas och det
själviskas grepp över den stora massan av mänskligheten
vare sig direkt, genom att ställa sig vid sidan av enväldiga
regeringar, eller mer subtilt, genom dogmer, fruktan och ett andligt
undflyende, som ser bort ifrån onda förhållanden och
mänskliga orättvisor. Sedan renässansen har människor
som är hängivna den mänskliga frihetens sak nästan
av instinkt varit anti-klerikala (stått emot prästerskap),
då de genom långa erfarenheter upptäckt, att mångfaldiga
gemensamma intressen ansluter sig till etablerade religioner med hjälp
av sociala förtryck. Sålunda har de profana rörelserna
under senare århundraden demokrati och socialism, kampen
för allmän rösträtt, klasskamper och oändliga
kontroverser mellan kapital och arbete alltid i något stadium
av sin historia karaktäriserats av en längtan efter tankefrihet
för moraliska frigörelser, såväl som för ett
slut på ekonomiska och politiska slaverier. I detta representerar
de den teosofiska rörelsens stigande ström, oberoende av om
det på grund av misstag blev misslett, eller förvrängt
till snäva eller destruktiva ändamål och slut.
Artonhundratalet var framförallt en period
av konflikter mellan det gamla och det nya under en tid av jäsning
i den intellektuella och moraliska världen och ett växande självmedvetande
på den sociala filosofins område. 1800-talets vetenskap var
som en fruktsam förälder för nya doktriner och teorier
om tingens natur. Århundradets första hälft var ett slags
indisk sommar, där både Europa och Amerika samlades i en rik
skörd av revolutionära friheter, vilka hade säkrats genom
kämpanden under sjuttonhundratalet. Transcendentalistiska ideal upplyste
den västerländska världen, dolde för en tid mognande
materialistiska krafter i vetenskapen och skylde, att revolutionära
ideal föll ner, till att vara särdrag för en konservatism,
som omorganiserade sig. Under mitten av århundradet uppkom emellertid
två nya och störande faktorer darwinism och spiritualism.
De långtgående effekterna av Darwins
utgivning 1859 av The Origin of Species har ännu inte kunnat
mätas. Det mest viktiga resultatet av denna teori var den slutgiltiga
förvandlingen av idén om framåtskridande från
den begränsande teologiska läran om frälsning, till det
moderna begreppet om evolution. Medan 1700-talet hade öppnat möjligheter
för politiska reformer som inte hade kunnat drömmas om, och
medan de gamla förhållandena av kaster och status, fasta institutioner
under medeltiden, upplöste sig till andra sociala mönster, så
fanns det fram till Darwin ingen allmän idé om evolution.
Darwin gav en helhetlig princip för löst rationalistiska föreställningar
om utveckling, framåtskridande. Genom att bara befrämja tillväxtprocesser
som råder under naturlagarna skulle enligt hans teori en önskvärd
framtid för mänskligheten erhållas, och han stödde
denna idé genom grundliga forskningar i naturhistorien. Det var
en princip som var lätt att fatta och den sågs snart som ett
attraktivt alternativ till beroenden av Guds nåd
det senare något genomgående irrationellt eller oberäkneligt.
Fritänkande människors gensvar på
denna lära var entusiastiska och omedelbara. Evolutionsteorin skulle
tjäna som en grundval för avsiktliga mänskliga strävanden
på alla mänskliga förbättringars områden och
sociala och filosofiska följder av detta blev oändliga. Teorins
materialism var knappast någon invändning. För de vetenskapligt
sinnade, ivriga efter vapen i sina krig mot teologin, var vilken som helst
trolig materialistisk teori välkommen, och evolution hade fördelen
av en massa vetenskapliga indicier som stöd. Även om den darwinska
teorin blev bittert angripen av prästerskapet och dess författare
utsattes för varje slag av löje, förtal och baktaleri som
religiösa trångsyntheter kunde hitta på, så vann
den framsteg med åren. Darwin själv levde till att se sina
fakta erkända och slutledningar helt eller delvis tillämpade,
till och med av många av hans belackare.
Allt medan dess syn på evolution
utifrån den ockulta filosofins ståndpunkt var begränsad,
så var den darwinska teorin icke desto mindre det största framsteget
i grundläggande vetenskapliga forskningar sedan Newtons dagar, och
den var absolut nödvändig som en förberedande grundval,
för att föreställningar om andlig evolution, som framställdes
i Den hemliga läran, skulle kunna tas emot. Vilka brister
som än kan finnas i den darwinska teorin, så beror de inte
på några brister i ärlighet, entusiasm eller strävsamhet
hos dess store författare, utan snarare på hans forskningssätt,
hans tids antaganden och förutsättningar, och på inneboende
begränsningar i alla induktiva resonemang. Så storartat har
den darwinska läran om evolution varit i sitt inflytande på
rådande idéer hos senare generationer, att det är svårt
för det genomsnittliga sinnet idag att förstå, hur denna
teori om fysisk evolution någonsin skulle ha kunnat vara ifrågasatt,
förnekad eller bestridd.
Darwinismens inflytande på det moderna
tänkandet är välkänt. Men effekterna av spiritualism
har nutidens historiker på ett allvarligt sätt bortsett ifrån.
Det är mycket möjligt att spiritualism hade större betydelse
för att påtagligt framkalla det övergångsstadium
i medvetandet hos miljoner människor, där rigida idéer
från tidigare århundraden redan hade börjat vittra sönder,
än någon annan enskild faktor. Spiritualism slog ett dödligt
slag mot alla prästerliga anspråk på särskilda kunskaper
om liv efter döden, ty präster hade inte bättre förklaringar
av psykiska fenomen än någon annan. För efterlevande och
sörjande, som ofta är likgiltiga för ortodoxa oklarheter
om ett kommande liv, erbjöd spiritualismen en möjlighet till
omedelbar förvissning och tröst. För de icke-religiösa
men nyfikna medförde den ett fascinerande område för experiment,
vilket med åren ledde till den ej helt orespektabla vetenskapen
psykisk forskning. Spiritualistiska fenomen fungerade också som
samtida mirakler som det kunde bildas en starkt emotionell
religion på, en som inte hade några moraliska fordringar och
som var kraftfull till omvändelser. Man kunde bli spiritualist
utan uppoffra för mycket av omhuldade religiösa idéer.
De spiritualistiska lärorna medgav en orättmätig eller
inkonsekvent förening av religiös värme med den nya vetenskapliga
idén om evolution, ty bortgångna andars sommarland
antog snart karaktär av en evolutionär serie av tillstånd
och grader av framåtskridande efter döden. Men mångfalden
av uppenbarelser som lämnades av medier, vilka dök
upp i hundratal, var och en bjudande ännu en version av processerna
och levnadssätten efter döden, gjorde att någon läroenhet
eller konsistent filosofi inte kom ifråga. Spiritualismen fungerade
som att vara bildstormande mot dogmer och personlig för
sina troende. Det störde snarare än ersatte konventionella religiösa
idéer.
Den senare hälften av 1800-talet bildade
därför en tid när gamla ortodoxier blev gamla och misstrodda
medan möjligheterna för nya troenden tyckte gränslösa
även om dessa nya tendensers kaotiska uttryck blev inte spändes
för av någon central tro. Numera kan nästan varje rop
på intellektuell och moralisk enhet under dessa besvärliga
år ses som partiska appeller, som förnekade eller bortsåg
ifrån en del viktiga aspekter av mänskliga angelägenheter.
Det var i allra högsta grad en tid av entusiastisk och specialiserad
forskning, som ledde till åtminstone ett dussin nya vetenskapsområden,
och som hetsade upp mänskliga fantasier och föreställningar
till att slå ut i riktningar som tidigare generationer förbisett.
Vid dess avslutning summerade den kosmopolitiske tänkaren William
James de filosofiska sidor som följde av tidens rika produktiviteter
med termen pluralism och gav på det sättet namn
åt den gnostiska tron, att verkligheten inte är en, utan många,
och att någon gemensam uppfattning av mänskliga erfarenheter
inte är möjlig för den moderna världen. James´
skepticism, tydligen berättigad, genom en överväldigande
flod av obesläktade råa fakta som strömmade
från alla slag av undersökningar, var ett sofistikerat erkännande
av 1900-talets medvetna materialism.
Samma breda krafter som underminerade filosofers
spekulativa idealism svepte undan den vanliga människans säkerhet
i traditionell religion. Medan de utomordentliga framstegen för tillämpade
vetenskaper för en tid fyllde ett etiskt vakuum som religiösa
troendens nedgång hade lämnat, så förblindade så
kallade praktiska intressen och ansträngningar för
den stora majoriteten av människor för den tilltagande moraliska
motsättningar i den västerländska civilisationen. Pseudo-filosofier,
grundade på biologiska begrepp om evolution, freudska känslotolkningar
och Rotary-paroller i handel och affärer, höll för en tid
tillbaka 1900-talets desillusionering, som kom när moraliska tumregler
saknade vigör för att stå emot moderna krigs fysiska och
moraliska förstörelser. Dagens värld är en värld
utan tro. Det är därför en värld i dyster förberedelse
för förtvivlan de sinnestillstånd och känslor
som människor kommer till, när de inte har någon grundval
för sina strävanden och ingen viloplats för sina förhoppningar.
En avsikt med den här boken är att
visa att den teosofiska rörelsen enligt dess grundares uppfattning
sattes igång med ett klart perspektiv över de historiska krafter
som omskapade den västerländska världens sinnen och samhällen
under 1800-talet och med förutseenden över de sociala och moraliska
dilemman som mänskligheten skulle ställas inför under den
nuvarande epoken. 1875 års teosofiska samfund öppnade en stor
kanal för nya slag av arbeten för det mänskliga släktets
allmänna välstånd och upplysning. Det stiftades inte som
en kult eller sekt för att åstadkomma personlig räddning
eller särskilda kunskaper för några få lyckosamma
som skulle kunna godtaga dess läror. Den teosofiska rörelsens
grundare hade inget större intresse att starta samfund som sådana
eller grupper för ockulta studier. Deras angelägenhet
gällde mänsklig evolution på lång sikt, med människosläktets
andliga och moraliska behov under generationer och århundraden framöver.
Om teosofi verkligen erbjuder kunskap om lagarna
för mänsklig evolution, då kan den teosofiska rörelsens
förlopp, dess framsteg, såväl som karaktären för
de hinder som förhindrar dess framsteg, ge medel för att testa
den lärans giltighet i praktiska erfarenheter. Här kan därför
vissa grundläggande teosofiska uppfattningar om evolutionär
lag anges.
Så långt det gäller mänskligheten
lär teosofin om en trefaldig evolutionär plan, i vilken, under
innevarande tid, det fysiska är underordnat processer för intellektuella
och andliga, eller moraliska, utvecklingar. Evolution är i korthet
utveckling av själ, och det fortskrider under moralisk lag, som är
en väsentlig del av en naturlig ordning. Det ideala målet som
mänskligheten sakta rör sig mot är ett stort broderskap
av alla mänskliga varelser, i vilket, slutligen, varje evolutionär
potentialitet kommer att blomma. Men att nå detta mål beror
av avsiktligas mänskliga strävanden emot det, på vad kunskaper
om människans natur och öde kan prestera, och på faktorer
som gäller moraliska beslut, som gör varje mänsklig varelse
fri i sina handlingar, och istånd att välja mellan att bli
antingen en Kristus eller en Judas, antingen en altruist eller en egocentriker
som söker sig själv. För människosläktet, såväl
som för individen, predikar teosofin läran om frälsning
genom arbeten. Sådana arbeten måste emellertid
informeras genom kunskap om mänskliga behov och at bemästra
teosofin betyder studier av teosofiska läror som den undervisar om
lika väl som deras praktiska tillämpning i individuellt liv
och mot vidare sociala ändamål.
Om det finns en underliggande andlig och intellektuell
utveckling med synliga verkningar i historien, så borde ett studium
av det förgångna avslöja, att bildandet av Teosofiska
Samfundet, och genomträngning av teosofiska idéer i människosläktets
sinnen, föregicks och uppnåddes genom otaliga gemensamma och
samlade ansträngningar. I sin History of Civilization in England,
ett arbete som främst gäller sådana inflytanden, summeras
så att säga läxor av det förflutna av den store engelske
historikern H T Buckle i ett uttalande, som lika väl kan vara en
profetia för teosofins och den teosofiska rörelsens framtid.
I verkets första upplaga skrev Buckle:
På
grund av omständigheter som ännu är okända framträder
från tid till annan stora tänkare, som genom att ge sina
liv för ett enskilt syfte är i stånd att förutse
mänsklighetens framsteg och producera en religion eller filosofi,
genom vilka viktiga verkningar så småningom åstadkoms.
Men om vi ser i historien kommer vi klart att upptäcka, att även
om ursprunget för ett nytt synsätt kan bero på en enskild
människa, kommer resultaten av den nya uppfattningen att bero på
förhållanden som råder för de människor som
den läggs fram för. Om vare sig en religion eller filosofi
är alltför avancerad för en nation kan den inte göra
någon tjänst i tiden, utan måste avvakta sin tid tills
människors sinnen är mogna för dess mottagande.
Varje vetenskap och varje tro har haft sina martyrer
I enlighet
med tingens vanliga gång kan några få generationer
gå och så kommer en tid när dessa verkliga sanningar
beskådas som ordinära fakta, och litet senare kommer en annan
period, i vilken de bestämt sägs vara nödvändiga
och till och med de dummaste sinnena undrar, hur de någonsin har
kunnat förnekas. 1)
Enligt teosofisk
syn på historien beror Buckle´s omständigheter
som ännu är okända i själva verket på
vad som kan kallas karmiska förberedelser och villkor för
andlig och intellektuell evolution. Under den stora lag som kallas karma
av buddister, och under övergångsperioder i mänsklighetens
cykliska process, återställer visa män för mänskligheten,
genom både direkta och indirekta kanaler, en del av en kunskap,
som varit känd i det förflutna, men som med tidens gång,
genom psykiska och personliga evolutioners komplexiteter, gått förlorad
eller blivit fördunklad. Dessa lärare, ibland kallade äldre
bröder i den teosofiska litteraturen, befinner sig i den främsta
delen av den evolutionsström som vi tillhör. Som sådana
har de en naturlig verksamhet att utföra: att ta aktiv, om än
ofta icke uppenbar, del i mänsklighetens historia. Och då denna
aspekt av den cykliska lagens verksamheter ofta blir fördröjd,
till och med förhindrad av mänskliga varelsers okunnighet, så
följs varje civilisations uppgång och fall av en nydaning och
vidare framåtskridande.
Skådeplatsen för den teosofiska rörelsens
cykel under 1800-talet inkluderade Förenta Staterna, Europa och Indien.
I Amerika gav en ny nations ökande energier löfte om
stora framgångar för
en själv-reformerings-rörelse som grundade sig på en själv-kännedomens
psykologi. Indien, en uråldrig källa för visdomsreligion,
reste sig sakta upp från en århundradens håglöshet
och blev redo för en kulturell renässans, som skulle återuppliva
landet i sin tidigare glans och ge en samtida vigör åt det
österländska arvet av andlig filosofi. England, där madame
Blavatsky hade sitt huvudkvarter under hennes livsuppgifts avslutande
år, var en naturlig länk mellan det urgamla österlandet
och det ungdomliga västerlandet, både politiskt och geografiskt
och fungerade ockspå som en utkiksplats med en fördelaktig
ställning för att påverka Europas huvudkontinent.
Flödet av teosofiska idéer från
dessa centra kom under 1800-talet in bland jäsningsämnen
för tänkandet, luckrade upp dess anda och utmanade både
nedärvd religions intolerans och trångsynthet och den vetenskapliga
materialismens arroganta självsäkerhet. Rörelsens etablering
i västerlandet följde nära inpå en cykel av plötsliga
framsteg i västerländska nationers materiella bedrifter. Förändring
låg i luften. De praktiska konsekvenserna av uppfinningars stora
utvecklingar, vetenskapliga upptäckter, transporter, tillverkningar
och kommunikationer, förde den mänskliga familjens medlemmar
närmare varandra. Gamla livsmönster förändrades snabbt.
Traditioner dog. Vanor förändrades. Naturliga såväl
som kulturella barriärer för mänsklig broderlighet föll
alla samman.
Dessa stora övergångar utmärkte
sig på det politiska området genom sådana ledares och
reformers levnadslopp som Lincoln, Mazzini, Garibaldi, John Bright, och
andra som tjänade människans rättigheter. Kyrkornas moraliska
apati avslöjades av fritänkare av bestående storhet
Robert G Ingersoll i Amerika, Charles Bradlaugh i England och i kyrkan
själv genom sådana män som Charles Kingsley och W E Channing.
Dessa och många andra slog med stångjärnshammare mot
självbelåten ortodoxi. Om de synbarligen gick agnosticismens
väg, med en rent socialistisk eller materialistisk altruism, eller
med en liberaliserad version av konventionell tro, så förde
dessa reformvänners ansträngningar befäl över en vid
och bred supporterskara och bröt i stor utsträckning ner vanemässiga
accepteranden av provinsiella och intoleranta åsikter.
Filosofiska spekulationer såsom dem av
Herbert Spencer, den estetiska revolten av människor som Ruskin,
Carlyle´s genomträngande stridslystnad och en rad skrivares
förkastande av konventionella attityder sådana som Dickens,
Eliot, Balzac, Tolstoy, Whitman och Dostojevsky bidrog alla i den
teosofiska rörelsens pionjärarbeten. Alla kämpade för
individuella samvetens oinskränkta domäner, en vidare syn på
mänskligt liv och mänskliga plikter, såsom i motsats till
vems som helsts ipse dixit eller Så sade Herren.
Ett annat högvatten för förändringar
började med forskares och resandens upptäckter av orientens
filosofiska rikedom. Fram till 1800-talet existerade västerlandets
människomassor nästan i fullständig isolering från
den levande östern med dess ofantliga men främmande magasin
av psykologiska och metafysiska läror. Den västerländska
kulturens källor hade varit avgränsade genom naturliga barriärer
till antika Grekland och Rom, och det misstänktes inte mycket att
Europas första civiliserade folk inte mindre än sina moderna
efterföljare i själva verket hade fått både sinn
inspiration och sina lärdomar från de outtömliga rikedomar
av österländsk tankevärld.
Den första [engelska] översättningen
av Bhagavad Gita, av Charles Wilkins, framkom mot slutet av 1700-talet.
1807 gav William Jones den hinduiska klassikern The Institutes of Manu
på engelska, och berättade för läsarna, att förståelse
för hinduiska vanor och trosföreställningar skulle medverka
i administrationen av kolonin som sågs som ämnad att rikligen
utöka Storbritanniens rikedom. Litet senare läste Arthur
Schopenhauer en översättning på latin av Upanishaderna,
gjord från en persisk version av Anquetil-Duperron, pionjär
i Avesta humanistiska vetenskap, och som genom sitt inspirerande kom till
uttryck genom den store tyske pessimistens skrivanden. Emersons tidskrifter
vimlar av referenser till orientalisk litteratur. Manu, Gitan, Upanishaderna,
Vedaskrifterna och åtskilliga andra verk fick plats i hans bibliotek
vid sidan av platonismens rikedomar. Även Thoreau, och Edward Bellamy
de sociala reformernas profet, var genomdränkta av den urgamla
Österns mysticism och filosofi.
Sir Edwin Arnold´s Asiens ljus kom
till Amerika 1879 och väckte utomordentlig beundran bland transcendentalisterna.
Oliver Wendell Holmes skrev 26 sidor om den i en samtida anmälan.
Lafcadio Hearn, förutsåg då han hade läst denna
poetiska berättelse om Buddas liv och läror att buddismen
kan i någon esoterisk form visa sig vara framtidens religion.
Han drömde om en revolution genom denna orientaliska tro i hela
den västerländska religiösa världen. Många
tusentals i västerlandet leddes genom den boken till att för
första gången i sina liv inse, att de stora etiska idéerna
hos Jesus hade alla använts på förhand av Budda, och de
var i dennes lära förenade med en rationell filosofi, som var
helt obefintlig i den kristna traditionen.
Mångfaldiga inflytanden av den här
sorten började tära på välbekanta västerländska
förakt för hedniska läror, och genom att verk
i många band av orientalisk religion, såsom Max Müllers
Sacred Books of the East, kom ut tvingades lärdomens värld
att erkänna, att i många avseenden var österlandets visa
män om inte våra överordnade så dock våra
jämlikar i frågor om filosofi och etiska insikter.
Dessa var då några faktorer som hade
öppnat västerländska sinnen för nya möjligheter,
fått människor att ifrågasätta gamla troenden, och
fick dem att se sig omkring efter någon bejakande doktrin, som skulle
kunna sammanställa de allt vidare olikheterna bland mänskliga
erfarenheter och kunskaper. 1800-talets senare år erbjöd stora
möjligheter för den som skulle kunna presentera fakta snarare
än teorier, principer snarare än trossatser. När Teosofiska
Samfundet bildades och madame Blavatsky gjorde sin första offentliga
framställning av teosofisk filosofi, så hävdade H P Blavatsky
således, att stunden hade kommit för att åstadkomma några
enhetliga förklaringar över de problem som den moderna världen
anfäktades av. Religionen hävdade, att människan var en
skapelse som var befläckad genom
sitt ursprung och
besjälad av en utomstående Gud, på vars ynnest all mänsklig
lycka berodde, både i denna världen och den efterkommande.
Och medan vetenskapen utmanade alla religiösa troendens auktoriteter
erbjöd den ett alternativ av bestialiska förfäder till
det mänskliga släktet, vilka kunde spåras från jäsningsämnen
i en urgammal gyttja, och medgav inga idéer om moralisk verklighet
eller andlig existens att få sätta färg på dess
materialisms konsistens. Spiritualismen, den tredje stridande i kampen
för mänsklig tro, var en inkräktare, som inte hade några
allierade utom sin egen fanatiska övertygelse en kuslig och
övernaturlig apostel från en annan värld, som för
en del bringade löften om befrielse från stora personliga sorger,
och för andra ett vämjeligt återupplivande av medeltida
häxkonster och nekromantik.
Det var bland spiritualisterna, utstötta
varelser från både vetenskap och religion och som saknade
vänner, som H P Blavatsky började sin mission, ty de hade något
trängt in i naturens dolda riken och fört krafters verklighet
till ljuset, krafter som hade misstrotts och skrattats åt under
generationer i västerlandet. Förstådda och kontrollerade
skulle dessa krafter kunna användas för att återupprätta
en levande tro på den odödliga själen på
hela det mänskliga släktets gudalika potentialiteter.
*
Fotnot, KAPITEL I:
1. History of Civilization in England, H. T. Buckle
(New York: D. Appleton & Co., 1867), I, 186.