TEOSOFISKA
SAMFUNDET var under artonhundratalet den teosofiska
rörelsens verkliga handlings- och uttrycksmedel, och dess historia
är därmed ofrånkomligt förbunden med H P Blavatskys
liv och verk. Vilka yttre steg som än kan ha tagits, och som ledde
till Teosofiska Samfundets bildande, så var det på grund av
hennes känsla av kall och uppgift som behovet av samfundet insågs,
och som alstrade intressen hos andra som i den företagsamheten blev
förbundna med henne.
Född
i en rysk adelsfamilj hade Madame Blavatsky varit kringvandrande under
mer än tjugo år i många länder, i både öst
och väst. Redogörelser för dessa resanden finns delvis
i hennes egna skrifter och en för hennes tidiga år ges av A
P Sinnet i hans Incidents in the Life of Madame Blavatsky. [1]
Även om händelser under den perioden ibland kan kasta ett tvetydigt
ljus över rörelsens dunkla problem har sådana detaljer
ingen passande plats i det nu föreliggande verket, och inte heller
skulle de kunna riktigt förstås utan en genomgående förståelse
av den teosofiska filosofin. För närvarande ägnar vi oss
åt hennes allmänna arbeten i världen, och de började
strax efter hennes ankomst till New York i juli 1873. Under mer än
ett år levde hon i avskildhet på Manhattan och i Brooklyn.
I oktober 1874 besökte hon en bondgård nära Chittenden
i Vermont, där bröderna William och Horatio Eddy blivit ökända
genom att framställa utomordentliga spiritualistiska fenomen. Där
blev hon bekant med överste Henry S Olcott som hade blivit förordnad
av New York Graphic att undersöka Eddy-fenomenen och rapportera
dem för dess läsare.
Olcott var en amerikan som fått sin titel under inbördeskriget.
Vid mötet med Madame Blavatsky var han 42 år, ett år
yngre än hon. Han hade varit jordbruksredaktör i The New
York Tribune , skrivit åtskilliga artiklar i olika ämnen
för många tidskrifter och var vid den tiden en välkänd
advokat med vida bekantskaper bland framträdande personer. Som flerårig
spiritualist hade han tidigare det året skrivit ögonvittnesskildringar
för New York Sun av bröderna Eddy´s mediumskap,
och i september återvände han till Eddy-gården för
tidningen Graphic.
Eddy-brödernas fenomen, som i detalj beskrevs i brev av överste
Olcott till the Graphic och senare i hans bok People from the
Other World (utg. i januari 1875), var av det slag som är känt
för spiritualister som materialisationer. Hans dramatiska
redogörelser för dessa fenomen, och med noggranna försiktighetsåtgärder
mot bedrägerier, väckte stor uppmärksamhet, såsom
även hans beskrivningar av hur Madame Blavatskys närvaro vid
andliga manifestationer hade anmärkningsvärda följder
av. [2] Han anger att omedelbart efter hennes ankomst till Eddy-gården
förändrades fenomenens karaktärsdrag och variationer mycket
och till en mängd av amerikanska indianer och andra Williams och
Horatios ande-guider lades asiatiska spöken
i bisarra fosterlandsklädnader. Nyfiket intresserad av dessa utvecklingar
fortsatte Olcott sin bekantskap med Madame Blavatsky efter deras återkomst
till New York.
De första meddelanden av Madame Blavatsky som allmänt framträdde
i Förenta Staterna var hennes brev till The Daily Graphic
av den 27 oktober och 10 november 1874. Hon försvarade där Eddy-bröderna
mot bedrägeri-beskyllningar av dr George M Beard, en elektropatisk
läkare i New York City. Beards arroganta anfall mot Eddy-fenomenens
äkthet framkallade ett glödande och strålande gensvar
av den ryska kvinnan, som genom detta och andra liknande brev till pressen
snart vann rykte som en av spiritualismens skickligaste advokater. Som
förkämpe för ärliga medier blev hennes brev och artiklar
ofta återgivna i spiritualistiska tidskrifter, med resultat, att
hennes ryktbarhet spred sig snabbt bland alla allvarliga studerande av
psykiska och andliga fenomen. Under vintern 1874-75 besökte Madame
Blavatsky Philadelphia, där hon blev bekant med flera ledande spiritualister,
bland dem Robert Dale Owen, författare till Footfalls from Another
World, och en son till Robert Owen, en ekonomisk reformator. Medan
hon var i den staden blev hon inblandad i ännu ett försvar av
medier, denna gång med mr och mrs Nelson Holmes, som blivit beskyllda
för bedrägeri av en förutvarande kollega. I sitt försvar
av Holmes sattes Madame Blavatsky i den svåra positionen att behöva
medge, att en del av deras fenomen var bedrägliga, medan hon vidmakthöll,
att andra fenomen otvetydigt var genuina. Hennes begåvning att i
intellektuella kontroverser ställa upp och rangordna fakta visas
verkligen i dessa tidiga artiklar ifråga om autentiska psykiska
fenomen. (Ett antal artiklar och brev av Madame Blavatsky till pressen
1874 och -75 återgavs 1895 av the Theosophical Publishing Society
i verket A Modern Panarion.)
Genom dessa skrifter drog hon till sig uppmärksamhet från de
mer intelligenta spiritualisterna och återkommen till New York blev
hennes dagar fullproppade med korrespondens och hennes kvällar fick
ägnas åt långa diskussioner med åtskilliga besökande.
En tidningsreporter kallade hennes våning vid 46 Irving Place för
The Lamasery [lama-klostret] och namnet blev snabbt ett allmänt
uttryck för mysterier som omgick henne och de ämnen som diskuterades
vid dessa soaréer. Olcott deltog nästan alltid och även
en ung advokat, William Q Judge, som Olcott på hennes begäran
hade presenterat för henne. Judge som då var i sina tidiga
20 år han föddes 1851 var av irländsk härkomst
och hade kommit till Amerika som ännu en pojke. Hans ungdom hade
kännetecknats av intensiva intressen i religiös filosofi, mystik,
mesmerism och spiritualism.
Med dessa tre personers sammanstrålande blev grundarna för
den teosofiska rörelsen förenade på ett sätt som
skulle bestå genom deras liv. Madame Blavatsky skulle snart väcka
allmän uppmärksamhet genom utomordentliga demonstrationer av
ockulta krafter, och genom lika utomordentliga, om än mindre sensationella,
läror i ockult filosofi, H S Olcott, journalist, en världens
man, och välkänd spiritualist, och W Q Judge, ung, brinnande,
nitisk och, som åren skulle visa, begåvad med ett sällsamt
skarpsinne och en beständighet i ändamål som saknade motstycke,
även om han under den tiden var som ett oskrivet blad och skulle
förbli det under ett årtionde eller mer.
Under de tidiga månaderna 1875 blev Olcott och Judge påverkade
till att inse, att Madame Blavatsky inte var någon vanlig spiritualist,
om ens alls någon spiritualist. När hon som en militant försvarare
av ärliga medier började sin allmänna verksamhet kom försiktigt
men otvetydigt även andra kommenterande anmärkningar fram i
hennes skrifter. Då hon nödvändigtvis måste använda
mycket av den spiritualistiska vokabulären skrev hon med en tilltagande
filosofisk kraft och visade tydlig kännedom om både forntida
och medeltida teurgisters begrepp och verksamheter. För vissa av
sina korrespondenter uppenbarade hon en stor mission som anförtrotts
henne av hennes ockulta lärare. Den 16 februari 1874 skrev hon till
professor Hiram Corson vid Cornell University, som hade attraherats av
hennes analys av Holmes mediumskap i Philadelphia:
Jag
är här i detta landet, sänd genom min loge, som ombud
för sanning i modern spiritualism, och det är min heligaste
plikt, att avslöja vad som är, och visa vad som inte är.
Kanske kom jag hit ett hundratal år för tidigt. Kanhända,
och jag är rädd att det är så,
i det nuvarande
stadiet av mental förvirring
I mina ögon är Allan
Kardec och Flammarion, Andrew Jackson Davis och Judge Edmonds bara skolpojkar
som försöker stava sina ABCn och gör allvarliga tabbar
ibland. [3]
Det
första allmänna beviset för hennes kunskap och syften framträdde
i The Spiritual Scientist, en oberoende veckotidskrift i Boston,
tillägnad den spiritualistiska saken. Under instruktion från
hennes loge, och då den tidskriften, som var redigerad
av Elbridge Gerry Brown, hade visat filosofiska kvaliteter, som inte fanns
hos de flesta spiritualistiska tidskrifterna, började Madame Blavatsky
stödja den och medverka i dess sidor. I The Spiritual Scientist
av den 17 april 1875 framträdde en notis under rubriken Viktigt
för spiritualister och undertecknat Broderskap i Luxor.
På begäran av detta ockulta brödraskap, som Madame Blavatsky
var medlem i, hade Olcott skrivit detta, och det blev känt som Luxor-cirkuläret.
Det beskrev i korthet spiritualisternas situation i Förenta Staterna.
Med hänsyn till att 27 år hade gått, sedan västerländsk
spiritualism hade brutit ut 1848, så förebrådde det de
amerikanska spiritualisterna för att undervisa i så få
ting, som är värdiga en tänkande människas uppmärksamhet
och föreslog, att The Spiritual Scientist skulle bli organ
för mer fundamentala efterforskningar beträffande lagarna
som ligger bakom fenomenen.
Det
här tillkännagivandet medförde naturligtvis, att något
tog eld. En skrivare ifrågasatte existensen av broderskapet
i Luxor. En annan bidrog i The Spiritual Scientist med en
artikel, undertecknad med signaturen Hiraf, om rosenkorsarnas
vetanden, och försåg därmed Madame Blavatsky med en möjlighet
att starta en diskussion om ockultism, vilket kom under juli (senare återutgivet
i A Moderna Panarion under titeln Occultism or Magic [Ockultism
eller magi]). Den utläggningen, som överste Olcott senare hänvisade
till som Hiraf-brevet, och Madame Blavatsky som hennes första
ockulta skott, är av speciell betydelse, då det drar
upp flera huvudbegrepps konturer i vad som senare blev känt som den
teosofiska filosofin, och det påvisar också vissa historiska
fakta i relation till västerlandets teosofiska rörelse.
Hiraf var pseudonym för en ung advokat som hette Failes
och som tydligen hade läst mycket om rosenkorsarna. Hans artikel
kom i två nummer av The Spiritual Scientist och sades av
Olcott vara full av teosofiska idéer, uttolkade i rosenkorsets
termer. Men medan Madame Blavatsky, för hans ansträngning
att utforska ett ämne som var så gott som okänt i Amerika,
var hänsynsfull mot Hiraf, så använde hon
artikeln för sina egna syften. Hennes svar till Hiraf
lägger grunden för temata, som skulle återkomma gång
på gång i den teosofiska rörelsens litteratur. Från
början framhåller hon otillräckligheter i endast bok-kunskaper
på ockultismens område och gav eftertryck åt nödvändigheter
av personliga erfarenheter, bruk och utövanden. Hon hänvisar
till sina egna långa resor över österlandets hela
längd och bredd ockultismens vagga och förvissar
läsarna om såsom ett faktum (betvivlat av Hiraf),
att träningsskolor för noviser i ockult vetenskap ännu
fanns i Indien, Främre Asien och andra länder. Hon finner Hirafs
antagande, att praktisk kunskap i den hemliga vetenskapen dog bort med
rosenkorsarna, vara felaktigt och kritiserar hans identifiering av alla
adepter såsom rosenkorsare.
För att rätta till missuppfattningar återger hon rosenkors-ordens
historia från dess begynnelse, av den tyske riddaren Christian Rosencranz,
och berättar för sina läsare, att den rosenkorska kabbalan
är grundad på en äldre och fullständig orientalisk
kabbala, vars avhandling, säger hon, är noggrant bevarad
i ett österländskt broderskaps högkvarter en mystisk
loge som fortfarande existerar och inte förlorat något
av de ursprungliga hemliga krafterna hos de uråldriga kaldéerna.
Logerna inom detta broderskap är, fortsätter hon, få till
antalet och indelade i sektioner och kända endast för
adepterna. Ingen skulle kunna komma fram till dem, såvida inte de
vise själva finner en novis vara värdig för invigning.
Vi informeras om att orientaliska kabbala-läror, som dessa levande
vise besitter, har överförts av visa män från generation
till generation. Deras renhet har nitiskt övervakats av invigda i
Kaldéen, Indien, Persien och Egypten, och endast i den hebreiska
kabbalan lidit förvanskning, där några av den forntida
lärans symboler avsiktligt misstolkades. Men den orientaliska kabbalan
förblev oförvanskad, och Madame Blavatsky förklarade sin
tillgivenhet till dess doktriner genom att säga:
Som praktisk
efterföljare till österländsk spiritualism kan jag med
tillförsikt invänta den tiden, när tidens hjälp,
från dem som veta, och känner amerikansk spiritualism,
vilken till och med i sin nuvarande form har visat ett sådant
sår i materialisternas sida, kommer att bli en vetenskap och en
sak med matematisk säkerhet, i stället för att vara ansedd
som blott ett galet självbedrägeri av epileptiska monomaniker
['fix-idé-svärmare'. Eng. monomaniacs. Monomani = fix idé,
vurm]. [4]
Innan
Hiraf-brevet tillkom var Madame Blavatskys skrivanden begränsade
till polemik för mediers skull, vilka blivit orättvist angripna,
eller till brev som förordade opartiska undersökningar av psykiska
fenomen. Efter juli 1875 blev hennes inlägg sådana, att de
kraftfullt bedyrade realiteter i ockult vetenskap. Vid den tiden hade
hennes personliga korrespondens blivit full av förfrågningar
om ockultism, och i ännu en artikel för The Spiritual Scientist
påvisade hon principer, som hon sade skulle behöva tillämpas
i sökande efter hemlig kunskap. Ockultism, skrev hon, var inte till
för dilettanter eller halvhjärtade och inte heller för
närmast nyfikna. Men hon ville inte rekommendera några böcker
i detta mystiska ämne, och detta av det skälet, att vad
som kan vara klart för någon som har intuition, kan av en annan,
om det läses i samma bok, visa sig meningslöst. Om man inte
är beredd att ägna hela sitt liv åt det, kommer en ytlig
kunskap i ockulta vetenskaper förvisso att leda till, att bli till
måltavla för miljoner okunniga bespottare.
[5]
Hon fortsatte:
Om en människa
vill följa i de hermetiska filosofernas fotspår måste
hon dessförinnan förbereda sig för martyrskap. Hon måste
ge upp all personlig stolthet och alla själviska syften och vara
redo för ständiga sammanstötningar med vänner och
fiender. Hon måste en gång för alla lämna alla
hågkomster av sina tidigare idéer om allt och varje sak.
Existerande religioner, kunskaper och vetenskap måste bli som
en blank bok, som i hennes spädbarns dagar, ty om hon vill lyckas
måste hon lära sig ett nytt alfabet i Moder Naturs sköte,
där varje bokstav kommer att skänka en ny insikt till henne,
varje stavelse och ord en oväntad uppenbarelse.
För vetenskaps skull kommer det att vara en plikt
för kabbalisten som ämne naturligtvis torrt och sterilt
att bevisa, att från tidens begynnelse fanns endast en
positiv vetenskap ockultism; att den utgjorde alla intellektuella
krafters mystiska hävstång, i det allegoriska paradiset kunskapens
träd på gott och ont, från vars gigantiska stam det
löpte ut stora trädgrenar i varje riktning samt andra grenar
och kvistar, den förstgående skjutande upp starkt nog i början,
de senare avvikande, med varje tum av växt, och antog mer och mer
fantastiska utseenden, tills till sist den ena efter den andra förlorade
sin livsviktiga saft, blev vanställd och slutligen som uttorkad
föll av, och spred ut sig långt ut på marken, i högar
av avskräden.
Framtiders ockultisters teologi måste framvisa, att mytologiernas
gudar, Israels Elohim såväl som kristendomens religiösa
och teologiska mysterier, till att börja med Treenigheten, härstammade
från helgedomarna i Memphis och Thebe, att deras moder Eva endast
är gamla dagars förandligade Psyke, var och en av dem betalande
lika straff för sin nyfikenhet, nedstigande till Hades eller helvete,
den senare för att återföra den berömda Panduras
box till jorden, den senare för att uppsöka och krossa ormens
huvud symbol för tid och ondska bådas brott
försonade av den hedniske Prometeus och den kristne Lucifer; den
förste utlämnad genom Herkules, den andre besegrad av Frälsaren.
Här
fanns mer än spiritualistisk polemik, om än så strålande
och skicklig.
På varje rad av denna [engelska] artikel av Madame Blavatsky är
skicklighet i ämnet tydlig. Hon skriver med säkra och kraftiga
betoningar, och låter den disciplinerade ockultistens långtgående
blick skåda fram över den närvarande scenen, och med den
säkerhet, som den besitter som har segrat över dem, specificerar
hon de hinder, som står i vägen för sökaren av hemlig
sanning. Pålitliga referenser till och äkta betyg över
H P Blavatsky som Lärare och Adept finns i dessa artiklar, som trycktes
i The Spiritual Scientist 1875. Ingående förstahands-kunskap
utgör själva sammanhanget i vad hon skrev. Hennes ord har att
göra med betydelser som växer, inte ur litterär forskning,
men ur tydliga personliga krafter, grundade på praktiska erfarenheter
i ockultismens vetenskap.
Efter att levande ha beskrivit vägens glöd till viss kunskap
går hon vidare till de riskfylldheter som varje ockultist står
ansikte mot ansikte med, den som skulle vilja använda vad han upptäckt
för det allmänna goda föraktfulla förnekanden
av vetenskaplig materialism och rättfärdig opposition mot ortodox
religion. Profetisk över sin egen tragiska framtid, och över
attacker som den teosofiska rörelsen skulle behöva stå
ut med, skrev hon om grym fiendskap hos allmän opinion, som alltid
är känslig för piskan hos demagogen, den som utan hörande
fördömer ockulta studerandes ansträngningar, att leda massorna
till sanningar, som ignoreras av både vetenskap och religion. Ockultister,
sade hon, måste vara beredda att möta och handskas med trångsynthets
och fördomars stackars krafter fiender som sällan misslyckas
med att känna igen några genuina hot mot deras kontroll över
massornas sinnen, och som aldrig konspirerar, utom mot verklig
Kraft.
Till och med innan Teosofiska Samfundet bildades klargjorde Madame Blavatsky
otvetydigt sin sanna åsikt i fråga om medier och spiritualistiska
fenomen. När en framträdande spiritualistisk redaktör,
Luther Colby, för The Banner of Light, antydde att föreställningen
om att det finns något sådant som magi är bara
humbug, bidrog hon med en utmanande artikel i The Spiritual
Scientist, gav en vetenskaplig definition av magi, och skiljde mellan
utövande av magiska eller ockulta krafter och ofrivilliga fenomen
av spiritualistiska medier. Hon vände sig till mr Colby:
Har du antagit,
att magi är begränsad till häxor som åker grensle
på kvastskaft och sedan förvandlar sig till svarta katter?
Inte ens denna vidskepliga smörja, även om det aldrig kallats
magi, utan trolldom, förefaller vara någon större absurditet
att godta, för den som bestämt tror på mrs Comptons
omgestaltning till Katie Brinks.
Utövande av magisk kraft är utövande av krafter
som är naturliga, men överordnade naturens vanliga
funktioner. Ett mirakel är inte något överträdande
av naturens lagar, utom för okunniga människor. Magi är
endast en vetenskap, en djup kunskap om ockulta krafter i naturen
och om lagar som styr den synliga och den osynliga världen. I en
adepts händer blir spiritualism magi, ty han är lärd
i konsten att passa samman universums lagar, utan att bryta mot någon
av dem, eller mot naturen. I ett erfaret mediums händer blir spiritualism
omedveten svartkonst, ty genom att låta sig bli ett hjälplöst
redskap för en mångfald andar, som han inte vet något
om, förutom vad de låter honom veta, så öppnar
han, okänt för sig själv, en dörr till kommunikation
mellan de två världarna, genom vilken blinda krafter i naturen
framträder, som står och lurar i astralljuset, såväl
som goda och onda andar. [6]
Med
denna uppriktighet ifråga om medier fick Madame Blavatsky förtjäna
några ande-guiders hat, och hon framkallade flödande
smädelser från emotionella spiritualister som kvickt glömde
hennes tappra försvar av deras fenomen och sedan ägnade sig
åt giftiga attacker mot teosofer och de teosofiska lärorna.
I denna viktiga artikel var hon emellertid inte färdig med sina kritiska
jämförelser mellan magi och spiritualism. Spiritualistiska författare
hade gjort anspråk på, att alla stora lärare och undergörare
i det förgångna var medier, ett missförstånd
som måste korrigeras.
Att betvivla magi
är att förkasta historien, såväl som ögonvittnens
intyganden därom under en period som omfattar mer än 4.000
år. Alltifrån Homer, Moses, Hermes, Herodotos, Cicero, Plutarch,
Pythagoras, Apollonius av Tyana, Magikern Simon, Plato, Pausanias, Iamblichus
och, efter denna ändlösa linje av stora människor, historiker
och filosofer, som alla antingen trodde på magi, eller själva
var magiker, och som slutar med våra moderna författare,
sådana som W Hovitt, Ennemoser, G de Mousseaux, Marquis de Mirville
och den senare Eliphas Lévi, som själv var magiker. Bland
alla dessa stora namn och författare finner vi den enslige mr Colby,
redaktör för The Banner of Light, som förbiser, att det
någonsin fanns en sådan vetenskap som magi. Oskuldsfullt
tror han, att hela den heliga Bibelns armé av profeter, som började
med Fader Abraham och slutade med Kristus, var blott medier i
mr Colbys ögon handlade de alla under kontroll!
Tänka sig Kristus, Moses, eller en Apollonius av Tyana kontrollerade
av en indiansk guide! Den vörnadsvärde redaktören förbiser
kanske, att andliga medier var mer kända i de dagarna för
de forntida, än de är nu för oss, och han tycks vara
lika omedveten om det faktum, att de inspirerade sibyllorna, pythonesserna
och andra medier blev helt guidade av sina överstepräster
och av dem som var invigda i den esoteriska teurgin och templens mysterier.
Teurgi var Magi; liksom i nuvarande tid så var pytonesserna medier;
men deras överstepräster var magiker. Alla deras hemligheter
inom teologin, som innefattar Magi eller konsten att frambesvärja
ledande andar, låg i deras händer. De besatt vetenskapen
om andars särskiljande; en vetenskap som mr Colby till hans utan
tvivel stora beklagande inte alls besitter. Genom denna kraft kontrollerade
de andarna med viljan, och tillät endast de goda att införliva
sig med sina medier. Sådan är förklaringen till magi
den verkliga, existerande, Vita eller Heliga Magin, som borde
ligga i vetenskapens händer nu, och skulle göra det, om vetenskapen
hade tagit gagn av lektioner, som spiritualismen under de senaste tjugosju
åren induktivt har undervisat i.
Magi existerar, och har ända sedan förhistoriska tider
existerat. Med historisk början i de samotrakiska mysterierna följde
den sin väg utan avbrott, slutade för en tid med de då
upphörande teurgiska riterna och ceremonierna i det kristnade Grekland,
återuppträdde sedan under en tid med neoplatonikerna, den
alexandrinska skolan, och gick genom invigningar vidare till olika ensliga
studeranden och filosofer, genomgick medeltiden i säkerhet, trots
kyrkans häftiga förföljelser, återupptog sin ryktbarhet
i sådana adepters händer som Paracelsus och åtskilliga
andra, och dog slutligen bort i Europa med greven S:t Germain och Cagliostro,
för att i sitt ursprungliga hemland i Östern söka skydd
från skepticismens frusna hjärtan.
I Indien har Magin aldrig dött bort och blomstrar där lika
väl som någonsin. Då den, som i det forntida Egypten,
utövas endast inom de hemliga templens inhägnader, var den
och kallas den fortfarande den Heliga Vetenskapen. Ty det
är en vetenskap, grundad på naturens ockulta krafter; och
inte endast en blind tro på papegoj-talet om kraftfulla elementarer,
som skulle vara redo att med kraft hindra verkliga, icke-förkroppsligade
andar från att kommunicera med sina kära närhelst de
kan göra det. [7]
1875
års spiritualister visste ingenting i dessa frågor. Man behöver
bara vända på sidorna i tidskrifterna som ägnade sig åt
spiritualistiska fenomen och religion, för att upptäcka den
slående kontrasten mellan Madame Blavatskys skrivelsers filosofiska
vigör och den konventionella spiritualismens psykiska fantasier.
Spiritualisternas doktriner var en svag återspegling av önsketänkande,
med goda uppsåt, men utan vare sig intellektuell styrka eller stadig
moralisk grundval. Med brister i filosofi vann spiritualisternas religiösa
idéer stöd från fanatisk övertygelse, snarare än
från metafysiska djup, och tenderade att tillbakavisa snarare än
inbjuda intellektuella sökanden. I deras tro förenades nedärvda
känslouppfattningar med intensiv emotionalitet en tro som
var avklippt från rationella utvecklingsmöjligheter. Att antaga
de undersökningslinjer som föreslogs av H P Blavatsky skulle
därför för spiritualisterna innebära, att vilja medge
ömkliga otillräckligheter i deras förklaringar av psykiska
fenomen och att erkänna sina doktriners moraliska svagheter. Skulle
de för sina läror vara redo att försaka den slöa och
slappa enkelheten i att lita till indianska ande-guider? Skulle
de kunna erkänna, att tjugosju år med seanser inte hade medfört
några verkliga framsteg för dem, utan endast en vid samling
av triviala, psykiska budskap, utan någon särskild betydelse,
förutom de mirakulösa kommunikations-sätten?
Den uppgift som Madame Blavatsky hade åtagit sig innebar, att vinna
allmänhetens uppmärksamhet för de läror som hon måste
meddela. Hennes försvar för spiritualisterna, så långt
gäller deras fenomens verklighet, hade gjort medlemmarna i denna
utstötta sekt till hennes vänner och tillfälliga bundsförvanter.
Men vad skulle de säga när hon förkastade deras anspråk
och teorier på ande-överlevnad som falska och till
och med farligt missledande? Då hon uppenbarade, att hennes syfte
var att avslöja spiritualismens fel, såväl som att påvisa
dess fenomens fakta, skulle då artonundratalets nekromani-hängivna
vara i stånd att inse och erkänna deras rörelses mer omfattande
betydelse, och att som de forntida hierofanterna bli mästare i psykiska
fenomen, i stället för fetisch-dyrkande slavar?
Vad hon öppet kunde säga å spiritualisternas vägnar,
det gjorde hon, och med en andlig generositet, som kännetecknade
alla hennes allmänna yttranden. Och medan de flesta av dem drog sig
tillbaka i sårad bestörtning av den ockulta kritiken av spiritualistiska
teorier, så fanns några få som såg dessa idéers
löften, och som var tillräckligt eftertänksamma för
att medge riktigheten i Madame Blavatskys kritik mot den låga moraliska
tonen i de flesta seans-meddelanden. Hennes verkliga arbeten ägde
rum med dessa få, och med Olcott och Judge, som var tillsammans
med henne kväll efter kväll under 1875, för att informeras
i ockultismens filosofi och psykiska och spiritualistiska fenomens logiska
grunder.
Av överste Olcotts Old Diary Leaves, som många år
senare publicerades i The Theosophist, kan vi lära oss hur
de första timmarna i hans bekantskap med Madame Blavatsky tillbringades.
Till kvällssamlingarna i hennes lama-kloster kom spiritualister,
kabbalister, platonister, studerande i vetenskaper eller uråldriga
religioner, de skeptiska, de nyfikna och sökare efter det fantastiska.
Olcotts egna intressen var starkt påverkade av hans spiritualistiska
tendenser, och med en långsamhet eller tröghet i att begripa
den fulla betydelsen i Madame Blavatskys analyser av mediumskaps och fenomenjagandes
faror, lägger hans redogörelser för dessa dagar under 1875
överdriven vikt vid ockulta krafter, och uppenbarar hans begränsade
förståelse av de stora avsikterna för rörelsen, som
han skulle hjälpa till med att grunda. Han släppte aldrig riktigt
sin spiritualistiska törst efter mirakler och hans fyndiga
skrytanden med underverk som Madame Blavatsky utförde, hans brev
till pressen beträffande ockulta fenomen, och hans misslyckande med
att inse, vad de oundvikliga resultaten av dessa betoningar skulle bli,
skulle fordra tunga straff i framtiden, då den teosofiska rörelsens
pålitliga moraliska inspiration därav fördunklades för
allmänheten och utsatte hans lärare och välgörare
för allmänt åtlöje och orättvisa anklagelser.
Lästa mellan raderna hjälper sidorna i Old Diary Leaves
till med att förklara varför Madame Blavatsky i okunnighet kallats
medium och spiritualist, och de visar också hennes oräkneliga
tålamod med Olcotts personliga svagheter och kärlek till fenomen.
Hans beundran av henne grundade sig alltför mycket på vördnad
för hennes krafter, och hans hängivelse mot hennes arbete, som
blev Teosofiska Samfundets sak, kom ofta till uttryck med verbala överdrifter.
Icke desto mindre var han beslutsam i sina ansträngningar och trots
många misstag en sann vän och medarbetare. För detta vann
han Madame Blavatskys odödliga tacksamhet.
Den unge irländsk-amerikanske advokaten William Q Judge lämnade
inga detaljerade uppgifter om den tid han hade innan samfundet bildades,
men vissa av hans publicerade uttalanden visar något om den karaktär
som hans relation till Madame Blavatsky hade. Vid tiden för hennes
död 1891 hänvisar han till deras första möte i hennes
rum vid Irving Place i januari 1875. Att dessa två träffades,
vilka sedan skulle vara oskiljaktigt förenade i den teosofiska rörelsens
verksamheter, var ingen tillfällig händelse. Med Judges
ord:
Det var hennes
ögon som attraherade mig, ögon hos en som jag måste
ha känt under liv för länge sedan. Denna första
stund såg hon igenkännade på mig och aldrig förändrades
sedan den blicken. Jag kom till henne, inte som en filosofi-frågande,
inte som någon som grävde i mörkret efter ljus, som
skolor och fantasi-eggande teorier hade dolt, utan som en som vandrat
många gånger i livets korridorer och sökt vänner
som kunde visa var arbetets planläggningar hade gömts. Och
sann mot kallelsen svarade hon mot detta och visade planerna igen. Utan
att säga några ord till förklaring pekade hon enkelt
ut dem och fortsatte med uppgiften. Det var som om vi hade skiljts kvällen
innan, och då lämnat någon detalj som skulle fullgöras
i en uppgift som tagits mot ett gemensamt mål. Det var lärare
och elev, äldre broder och yngre, båda vända mot ett
enda mål, men hon med den kraft och den kunskap som tillhör
endast lejon och visa. [8]
Judge
var liksom Olcott vittne till mångtaliga demonstrationer av ockulta
krafter av Madame Blavatsky, vilka gjordes för att illustrera några
principer eller grundsatser som det underrättades om. Hennes syfte
med dessa demonstrationer var att fastslå skillnaden mellan en adepts
fullkomligt självkontrollerade krafter och de ofrivilliga underverk
som framställs av medier i spiritualistisk trance. Judges senare
arbeten visar frukter av den träningen, ty han diskuterar ockulta
ämnen såsom en som skriver från personliga erfarenheter
en kvalitet som fattas hos de flesta andra teosofiska författare
än Madame Blavatsky själv. Åratal efteråt talade
han om förbluffande bedrifter i magi, som jag i öppet
dagsljus eller starkt gas-sken bevittnade hundratals av från 1875
till 1878. [9]
Under 1875 lärde sig Olcott och Judge av Madame Blavatsky mer eller
mindre om hennes resor och dessas syften. Bland många andra ting
berättade hon för dem om hennes misslyckade försök
att etablera en grupp i Kairo i Egypten 1871, för att undersöka
rationella förhållanden med mediumskap och dess fenomen. Berörd
av vad han hade sett och hört, och av en allvarlig önskan att
djupare komma närmare de fenomen som fascinerade honom, så
föreslog överste Olcott i maj 1875 bildande av en privat mirakel-klubb
för psykisk forskning. Men i avsaknad av medium misslyckades detta
projekt. Olcott blev härnäst intresserad av ockulta
löften från en mr George Felt, en egyptolog som gjorde anspråk
på att kunna kontrollera elementalerna eller natur-andarna.
På kvällen den 7 september 1875 föreläste mr Felt
i Madame Blavatskys lägenhet om Egypternas förlorade kanon
för proportionerliga förhållanden. Medan de närvarande
diskuterade talet lämnade överste Olcott en anteckning till
Judge med följande ord: Skulle det inte vara en god sak att
bilda ett samfund för detta slag av studier? Mr Judge läste
anteckningen, lämnade över den till Madame Blavatsky, som nickade
instämmande, och Judge föreslog att församlingen skulle
samla sig, och att överste Olcott skulle fungera som ordförande
för att överväga förslaget. Det koms enhälligt
överens om, att ett samfund skulle bildas, och påföljande
kväll träffades 16 personer och uttalade sina önskemål
om att vara med om att grunda ett samfund för ockulta studier. Andra
möten hölls på överste Olcotts juristkontor, och
i mrs Emma Hardinge Brittens bostad, en välkänd spiritualistisk
författare. Namnet Teosofiska Samfundet valdes den 13
september och åtskilliga nya medlemmar blev då lagda till
listan med grundare. Den 30 oktober godkändes Olcotts
företal till samfundet, stadgar antogs och styrelseledamöter
och en rådsförsamling valdes. Bland ledamöterna fanns
överste Olcott som president, Madame Blavatsky som korresponderande
sekreterare och mr Judge som rådgivare. På kvällen den
17 november hölls ett formellt möte vid Mott Memorial Hall,
Madison Avenue nr 64. Överste Olcott höll ett invigningsanförande
och 500 kopior beställdes därav för omedelbar spridning.
[10]
Med återblickar på händelsen med samfundets bildande
skrev Madame Blavatsky 1881:
Som organ kan vårt
samfund säkerligen genom misskötsel eller genom grundares
död ödeläggas, men IDÉN som det representerar,
och som vunnit så vida utbredningar, kommer som en krönt
tankevåg att gå vidare, tills den slår emot den hårda
stranden, där materialismen plockar och sorterar sina småstenar.
Bland de 13 personer som 1875 bildade vår första styrelse
var 9 spiritualister med större eller mindre erfarenhet. Utan ord
är det klart, att samfundets syfte var inte att förstöra,
utan att förbättra och rena spiritualismen. Fenomenen visste
vi var verkliga, och vi trodde att de skulle vara de viktigaste av alla
ämnen för undersökning. Ty huruvida de slutligen skulle
visa sig kunna spåras till medverkanden av de bortgångna,
eller endast till ockulta naturliga krafters manifestationer, som handlade
i samförstånd med latenta psyko-fysiologiska mänskliga
krafter, så öppnade fenomenen ett stort forskningsområde,
vars resultat måste leda till upplysning i att bemästra livets
problem människan och hennes relationer. Vi hade sett fenomenalism,
som skenade iväg, och 20 miljoner troende, som höll sig fast
vid än den ena kringdrivande teorin efter den andra, i hopp om
att vinna sanningen. Vi hade grund för att veta, att hela sanningen
kunde bli funnen på endast ett ställe, de asiatiska filosofiska
skolorna, och vi kände oss övertygade om, att sanningen aldrig
skulle kunna upptäckas, förrän människor av alla
raser och trosbekännelser skulle förena sig som bröder
i sökandet. När vi så tog ställning på den
grunden började vi peka ut vägen österut. [11]
Detta
var 1875 Madame Blavatskys attityd mot spiritualism ett kvalificerat
intresse i psykisk forsknings möjligheter, som en dörr till
kunskap om människans inre natur. Spiritualistiska fenomen var för
henne en utgångspunkt, inte något självändamål.
Olcott förstod delvis den ståndpunkten, men en entusiasm för
ockulta uppenbarelser bringade hans omdöme ur balans.
Hans sinne återspeglas trovärdigt i hans invigningstal den
17 november. Då han inte var helt nöjd med att [avgränsande]
definiera samfundets breda filosofiska ändamål, kom Olcott
med överdådiga anspråk beträffande mr Felts magiska
krafter, och avslutade med en anmärkning av glad förväntan
över den förlägenhet, som han väntade sig skulle överrumpla
spiritualisterna, då Felts experiment blev framgångsrika.
Medan Madame Blavatsky under denna tidiga period var mycket finkänslig
och taktfull i sina ansträngningar, att öppna en vidare horisont
för förståelse av spiritualisterna, så fick Olcotts
naiva förfäktanden många av spiritualisterna att bli ursinniga.
Den akademiske spiritualisten professor Corson, som HPB hade besökt
i Ithaca, angrep Olcott i ett brev till The Banner of Light ganska
orättvist, men det fanns en del innehåll i hans anklagelser.
Det var Madame Blavatsky, naturligtvis, i detta fall, som i så många
andra, som fick ta stöten av hur det reagerades på Olcotts
omdömeslösa beteende. Hon skrev genast till Corson i ett försök
att moderera gadden i Olcotts skrytsamma anförande och att karaktärisera
hans ogillande av spiritualistisk moralitet. Genom att ta sin lärda
vän i strikt förtroende förklarade hon den extrema tonen
i Olcotts invigningstal, genom att beskriva den plötsliga omformningen
i hans personliga liv på grund av hans ockulta aspirationer. Hon
skrev:
Olcott är
en fanatiker, så mycket en sådan, att jag är rädd
att den plötsliga förändringen från ett bekvämt
liv, gott ätande och drickande, och tillfredsställelser med
alla sorters världsliga ting, kommer att föra honom till mentalsjukdom
eller död.
Han äter inte mera kött, avsäger
sig kvällsmat och vin, hans enda syfte i livet är att bli
renad, som han säger, från sitt tidigare liv, från
de fläckar han tillfogat sin själ. Jag kan inte göra
någonting med honom. Jag har väckt upp fanatismens ande i
honom, och nu får jag grymt ångra mig, ty den mannen gör
ingenting halvvägs. För att Olcott kanske alltför triumferande
ser på spiritualismen, och hans personliga uttryck är alltför
starka ty jag håller med dig i detta , varför
skulle människor missförstå honom, för vad som
aldrig kommit i hans sinne? Många, många gånger, dag
efter dag, upprepar jag för honom, att han inte får skryta
med vad som ännu inte har blivit gjort.
[12]
Om Felts
anspråk sade hon jag vet inte om eller när han kommer
att gottgöra sina löften. Professor Corson blev lugnad
av detta brev, men hans huvudintresse var spiritualism, inte teosofi,
vilket senare blev klart.
Denna händelse har betydelse främst för att illustrera
Olcotts vanemässiga betoning av ockultismens fenomen-aspekter, och
hans tendens, som aldrig helt betvingades, att hoppas på andras
omvändelser till teosofin genom mirakulösa demonstrationer,
för vilka han vände sig, vanligtvis förgäves, till
sina visare kollegor.
Olcotts dårskap i att upphöja Felt till en som skulle göra
världen häpen med ockulta fenomen blev snart tydlig. Ty sedan
den gentlemannen ur samfundets kassa erhållit ett hundra dollar
för utgifter misslyckades han med att producera några
elementaler alls inte ens en snibb av svanstopp, på
den pytte-minsta natur-ande, som Olcott sorgset återgav det.
Han fann detta vara en förödmjukande besvikelse,
som medförde att flera, vars intressen var begränsade till sensations-sökanden,
lämnade samfundet.
Vid den tiden låg samfundets affärer till stor del i Olcotts
händer. Möten hölls oregelbundet och många planer
för ockulta experiment föreslogs. Efter de första få
sessionerna tog varken Madame Blavatsky eller Judge någon aktiv
del i mötena. Den förra, beklagar sig Olcott i Old Diary
Leaves, vägrade göra det minsta fenomen. Hon
var då ytterligt upptagen med korrespondens, brev till pressen och
en ständig ström av besökare till lama-klostret.
Hon hade också börjat skriva sin första bok, Isis Unveiled.
Mr Judge var upptagen med att praktisera juridik under dagarna och gav
sina kvällar åt studier under Madame Blavatskys ledning.
Som det ursprungligen formades var Teosofiska Samfundet helt demokratiskt
i stadgar och organisation. Alla ledamöter var valda. Stadgarna angav
tre kategorier av medlemmar: aktiva, korresponderande och hedersmässiga.
Efter föräldrasamfundets bildande antog de tidigt
följande samfunden dess inledande företal och ordnade tillkommande
regler och stadgar som utan konflikt passade dem själva. Förbindelser
mellan de olika samfunden var mer eller mindre tillfälliga och informella,
men alla medlemmar erhöll sina diplom från föräldrasamfundet,
tills gren-samfund började bildas i Indien, där diplom undertecknades
av överste Olcott och Madame Blavatsky. Det fanns till 1885 olika
arrangemang med att utfärda diplom. Efter den tiden, då Madame
Blavatsky var i Europa, mr Judge i Amerika och överste Olcott i Indien,
undertecknades alla vanliga diplom av överste Olcott som Teosofiska
Samfundets president. Dessa diplom erkändes av alla loger, varhelst
de var belägna, som intyg på gemenskap och samhörighet.
Inget formellt konvent för alla samfunden hölls någonsin
under föräldrasamfundets existens. Men i Indien hölls en
sorts sammankomst eller årligt konvent så tidigt
som 1880, och sedan dess årligen i slutet av varje år. Dessa
besöktes av delegater från loger i Indien och på Ceylon
och av tillfälliga besökare från Europa och Amerika.
*
Fotnoter:
1. Incidents in the Life of Madame Blavatsky, A.
P. Sinnett
(London: George Redway, 1886).
2. People from the Other World, Henry S. Olcott
(Hartford: American Publishing Co., 1875), kapitel. XVIII.
3. Some Unpublished Letters of Helena Petrovna Blavatsky,
Eugene Rollin Corson
(London: Rider & Co.), pp. 127-8, 129.
4. A Modern Panarion, H. P. Blavatsky
(London: The Theosophical Publishing Society, 1895), pp. 44-45.
5. Ibid., p. 50 ff.
6. Ibid., p. 57.
7. Ibid., pp. 58-61.
8. "'Yours Till Death and After, H.P.B.',"
Lucifer (June, 1891), VIII, 290.
(Omtryckt i Theosophy {May, 1941}, XXIX, 290.)
9. "Letters of H. P. Blavatsky," Path
(December, 1894), IX, 270 f.
10. Omtryckt i Theosophy (February och March, 1947),
XXXV, 147 och 216.
11. The Theosophist (March, 1881), II, 117.
12. Some Unpublished Letters, etc., pp. 173-74.