DET
URSPRUNGLIGA TEOSOFISKA SAMFUNDET, föräldrasamfundet,
hade tre deklarerade syften som några personer kände till från
början och som under 1880-talet antogs formellt av samfundet och
dess flesta förgreningar.
De var:
I. Att bilda kärnan av ett mänsklighetens universella broderskap
utan åtskillnader ifråga om ras, trosbekännelse, kön,
kastväsende eller hudfärg.
II. Att studera forntida och moderna religioner, filosofier och vetenskaper
och påvisa vikten av sådana studier.
III. Att undersöka oförklarade lagar i naturen och människans
latenta psykiska krafter. [1]
Med 1900-talets synsätt kan dessa syften verka felfria. Men för
75 år sedan [detta skrevs 1950] utgjorde de nästan helt nya
idéer. Man måste förstå att när det nu ofta
talas om broderskap som en universell idé, så beror det huvudsakligen
på de omfattande lidanden, som åtskillnader mellan raser,
trosbekännelser och hudfärger har medfört under senare
år. Innan 1900-talets krig försökte den teosofiska
rörelsen göra universellt broderskap till grundval för
mänskliga relationer. Nuvarande intressen för forntida filosofier
växer, särskilt de från Orienten, och det beror på
att svagheter kommit fram i västerlandets religioner, då de
visat sig ur stånd att förena kristna människor i fred,
och det kan läggas märke till att teosofiska böcker spelat
en betydande roll för att föra Indiens stora skrifter till västerlandets
uppmärksamhet. Det tredje syftet hade lika banbrytande begrepp som
föregick den nuvarande tidens invecklade psykologiska problem. Inga
större resonemang borde vara nödvändiga, att dessa syften
uttryckte tre stora framtida behov, och att den teosofiska rörelsen,
tillkommen för att vara till gagn för dessa behov, avsågs
vara en stor och välgörande kraft i mänsklighetens historia.
Det ursprungliga Teosofiska Samfundets Tre Syften är
nu väl kända av alla allvarliga teosofi-studerande och är
ett otvistligt ämne. Men vid samfundets bildande var de inte tydligt
angivna. I Old Diary Leaves hävdar Olcott att när
idén om samfundet först lades fram fanns inte idén
om universellt broderskap med , och förekom inte förrän
år 1878, när samfundets område för inflytande
vidgades, så att det förde oss till relationer med asiater
och deras religioner och sociala system, och därmed blev broderskapspunkten
en nödvändighet och, faktiskt, vår byggnads hörnsten.
[2] Stadgarna som antogs 1875 anger i enkelhet, att samfundets syften
är att samla och utsprida en kunskap om de lagar som styr universum.
Med resonemang i Old Diary Leaves om syftena citerar Olcott
ett pressmeddelande om samfundets bildande och som sade: Hans [Olcotts]
plan var att organisera ett samfund av ockultister, genast börja
samla ett bibliotek och att sprida ut information beträffande de
hemliga lagarna i naturen, vilka var så välbekanta för
kaldéerna och egyptierna, men helt okända för vår
moderna vetenskaps värld. Detta, kommenterade översten,
visar slutgiltigt, vad jag hade i sinnet när jag föreslog
samfundets bildande. Så som han förstod samfundet var
det huvudsakligen en sammanslutning ägnad åt ockult forskning.
När Olcott återkallar dessa tidiga dagars händelser tycks
han med beslutsamhet begränsa sin uppfattning om samfundet till de
idéer, som han stod för vid den tiden. En nästan barnslig
fåfänga övertygade honom om att samfundet var hans personliga
skapelse, och han var kvick med att förkasta uttryck
för att andra, vid hans sida, kan ha besuttit en vidare vision om
dess ändamål, än han själv. En lättsårad
självaktning förde honom till en vana att i oväsentligheter
småsint kritisera hans kamrat och lärare Madame Blavatsky,
och detta spelade en liknande roll i hans förringande attityd mot
William Q Judge. Många av samfundets senare svårigheter kan
tillskrivas dessa svagheter i Olcotts karaktär, som gjorde det svårt
för honom att skilja mellan den dynamiska moraliska förbättring,
som den teosofiska rörelsen representerade, och organisationen
eller samfundet med det namnet.
Helena Blavatsky uttryckte ofta att samfundets bildande var ett resultat
av hennes Lärares ockulta anvisningar. I The Theosophist i
juli 1882 skrev hon att vårt samfund bildades på direkt
förslag från indiska och tibetanska adepter och under
sitt livslopp gjorde hon många liknande uttalanden, i både
tryck och korrespondens. I ett brev av den 6 december 1887 påminde
hon Olcott om, att hon kom till Förenta Staterna för att
se vad som kunde göras för att stoppa nekromanti och medveten
svart magi, som utövades av spiritualisterna. Hon fortsatte:
Samfundet
bildades, och leddes sedan gradvis att smälta ihop med och utveckla
upplysningar från Den Hemliga Lärans undervisning vilka härstammade
från den äldsta skolan av ockult filosofi i hela världen
en skola för reformering, som, slutligen, fick Herren Gautama
att framträda. Dessa läror kunde inte ges ut abrupt. De måste
införas gradvis. [3]
Så
som en som kom till den modena världen i en uråldrig ockult
skolas" tjänst ställdes Helena Blavatsky inför särskilda
svårigheter. Till att börja med var idéer om ockulta
eller hemliga kunskaper och om dessas innehavare så
gott som okända eller bortglömda. Endast några få
oansenliga kabbalister representerade en vissnande tradition av gnosis
i västerlandet. Sedan gnostikerna under den kristna historiens tidiga
århundraden förföljdes hade tillfälliga återupplivanden
av adepters läror i Europa blivit nitiskt undertryckta av kyrkans
kätteri-jägare, och med den vetenskapliga skepticismens uppkomst
klassificerades troenden på visa mäns hemliga broderskap med
arabiska knektars fantasier, eller såsom likvärdiga med medeltida
vidskepelse. Medan spiritualisternas fenomen hade öppnat för
att super-psykiska krafter blev accepterade, så var detta en sanning
endast för en liten minoritet av entusiaster, och spiritualismen
själv blev hastigt en fanatisk sekt, vars troende gav blott ett litet
välkomnande åt ockulta idéer. Madame Blavatsky kunde
vinna spiritualisternas intresse genom att förevisa underverk, men
hon kunde inte hålla kvar deras stöd utan att antaga den spiritualistiska
versionen av själs-överlevnad och ande-umgängen,
och, som hon senare förklarade, var det hennes mission att bestrida
dessa grova läror, genom att presentera den teosofiska förklaringen
av psykiska fenomen. Medan Blavatsky i sina allmänna uttalanden beaktade
nödvändigheten av gradvisa införanden av hennes adept-lärares
idéer, så förklarade hon mycket mera för sina vänner,
hennes förtrogna i den teosofiska rörelsens arbete, och nästan
från själva början berättade hon för dem om
hennes visdoms källa. De vise, under vars ledning hon hade rest till
Amerika, kallade hon sina Mästare särskilda
österländska Adepter hon kommit att känna under sina resor
i Indien och Tibet. Dessa Mästare, sade hon, var den Teosofiska Rörelsens
inspiratörer, dess sanna grundare, och för vilka hon fungerade
som ombud i världen. Som Olcott meddelar i Old Diary Leaves
kom han innan samfundet bildades under inflytande av fler än en av
dessa Lärare och blev då fast övertygad om deras verklighet
och underbara krafter. Men som spiritualist blev Olcott lättare påverkad
av detta österländska broderskaps ockulta fenomen, än av
deras plan med moralisk reformering. Hans dagbok är en naiv uppteckning
av den fascination, som fenomen erbjöd honom, och hur hans sinne
närdes av drömmar, om att få världen att häpna
över mirakulösa skeenden, som på hans förslag skulle
framställas av Madame Blavatsky och de teosofiska adepterna. Det
är därför inte anmärkningsvärt att han från
början misslyckades med att uppskatta rörelsens fulla betydelse
och kunde tänka sig att broderskapspunkten var så
gott som en idé eller förklaring i efterhand. William Q Judges
förståelse och minne var annorlunda. Åratal efteråt,
då han skrev i The Path i april 1888, sade han:
Vid
första mötet föreslog jag överste Olcott till att
bli samfundets president och blev själv tillförordnad sekreterare.
En kommitté som utsågs för att välja ett namn
åt spädbarnet träffades flera gånger
därefter på Olcotts kontor, Beekman Street 7 i New York,
och beslöt det nuvarande namnet. Samfundets syften hade innan dess
givits överste Olcott av Mästarna; de blev antagna och har
aldrig ändrats. [4]
I
sin Key to Theosophy (Nyckeln till teosofin), en bok för studerande,
skrev Helena Blavatsky att samfundets syften är tre, och har
så varit från början [5] År 1878, tre månader
innan hon med överste Olcott avreste till Indien, skrev hon till
en frågande:
Det
[samfundet] är ett mänsklighetens broderskap, som etablerats
för att undanröja varje dogmatisk religion grundad på
död bokstavstolkning, och att lära människor och varje
medlem att bara tro på endast en opersonlig Gud; att lita på
hennes (människans) egna krafter; att se sig själv som den
ende frälsaren; att lära känna den oändliga mängden
ockulta psykologiska förmågor som är dolda inom hennes
egen fysiska gestalt; att utveckla dessa krafter; och att ge henne förvissning
om hennes gudomliga andes odödlighet och hennes själs överlevnad.
Att få henne till att ta hänsyn till varje människa
av vilken som helst ras, färg, eller trosbekännelse och att
bevisa för henne att de enda sanningar som uppenbarats för
människan genom högre människor (inte en Gud) finns inrymda
i de forntida ariernas Vedaböcker från Indien. Slutligen
att visa för henne att det aldrig fanns, finns eller kommer att
finnas några mirakler; att det inte kan finnas någonting
över-naturligt i detta universum och att, åtminstone
på jorden, är människan själv den enda guden.
[6]
När
samfundet etablerats och dess allmänna aktiviteter påbörjats
vände sig Madame Blavatsky till arbetet med att uppteckna den teosofiska
filosofin. Med Olcotts ord:
När
HPB då arbetade natt och dag på sin första bok, Isis
Unveiled, vägrade hon snart att ens närvara vid våra
möten, för att inte tala om att göra så mycket
vid dem, som att göra de minsta fenomen trots att hon ständigt
förvånade sina besökare med dem i sitt eget hus
och därmed blev naturligt nog de ledande spiritualisterna i samfundet
missnöjda och föll ifrån. Tvingad, i motsats till alla
mina förväntningar, att hålla uppe intresset vid mötena,
och bära hela lasten själv, medan jag samtidigt fick ägna
mig åt mina yrkesaffärer och hjälpa HPB med Isis,
gjorde jag vad jag kunde, ifråga om att få tag på
någon som kunde utföra psykometri, klärvoajanter, mesmerister
och spirituella medier för att visa oss varjehanda slag av psykisk
vetenskap. [7]
I
början hade föräldra-Teosofiska Samfundet och
de andra teosofiska sammanslutningarna ingen egen litteratur. För
nuvarande generations studerande, för vilka teosofi betyder
bestämda doktriner som man finner i de teosofiska böckerna,
är det svårt att uppfatta skillnaden mellan rörelsens
yttre karaktär, då och nu. Dessa läror, som HPB skrev
till Olcott 1887, kunde inte ges abrupt. Hennes uppgift var
i verkligheten, att få ett fullständigt system av principer,
metafysiska grundsatser och etiska läror att på ett progressivt
sätt inkarnera i det engelska språket, och det
innebar ett långsamt och omsorgsfullt utarbetande av ändamålsenliga
intellektuella former för dessa idéer. Tills Isis Unveiled
gavs ut år 1877 [8] var samfundets studiemateriel begränsat
till kabbalistiska arbeten, översättningar av Platon och neoplatonisterna,
tillgängliga böcker i orientalisk filosofi och religion, den
spiritualistiska litteraturen, kristna mystikers skrifter, och skilda
verk i magi, mesmerism, hypnotism och liknande ämnen. Som dess undertitel
säger skulle Isis vara en huvudnyckel till
forntida och modern vetenskaps och teologis mysterier. Det var ett
försök att i ett verk samla de element av västerlandets
kulturella arv som kunde tjäna som en grund för en ny religiös
filosofi, och att förena dem med hjälp av de ockulta och andliga
läror som hon hade lärt sig i österlandet. Då en
del av Madame Blavatskys syfte var att förklara verkligheten av ockulta
krafter och hemlig kunskap, började hon sitt förord till Isis
Unveiled med dessa ord:
Det
arbete som nu överlämnas till allmän bedömning är
en frukt av en något nära bekantskap med österländska
adepter och studium av deras vetenskap. Det erbjuds till sådana
som är villiga att acceptera sanning varhelst den kan bli funnen
och att försvara den med att se allmänna fördomar rakt
i ögonen. Det är ett försök att bistå den
studerande till att upptäcka vitala principer, vilka ligger till
grund för gamla dagars filosofiska system.
Att
allmänna fördomar skulle väckas till liv av
en bok, som lades fram på det sättet, var givet på förhand.
Vilka var dessa mystiska österländska adepter som
vågade utmana religiös ortodoxis antagna sanningar och ifrågasätta
västerländsk vetenskaps slutledningar? En sådan bok kunde
väntas få stöd av endast dem som hade tillräckligt
öppna sinnen, för att forma sina omdömen om boken genom
noggranna studier av dess innehåll, istället för att vända
sig till ortodoxa åsikter. Belägget för existensen av
adepter, vilka framställdes genom Madame Blavatsky, var
deras filosofi huvudnyckeln som hänvisades till
i hennes titel.
Hon skulle förstås ha kunnat undvika att nämna dessa Lärare,
vilka hon mött i Orienten, och lägga fram en enkel syntes av
religiös filosofi och vetenskapliga begrepp som en kulmen av omsorgsfull
forskning. En följd av att göra på det sättet skulle
vara att en blott liten hätskhet, eller ingen illvilja alls, skulle
ha vänt sig mot henne. Med många andra av liknande karaktär
skulle hennes bok ha klassificerats som eklektiska jämförelser
mellan religiösa idéer -- hämtade från många
dunkla källor och sammansmälta till en filosofisk enhet av spekulativ
metafysik.
Men så ville inte Madame Blavatsky göra, och det kunde hon
inte heller. Begreppet fulländade mänskliga varelsers adeptskap
var en nödvändig slutledning av den andliga evolutionens logik.
Det var också nyckeln till hennes förklaring av spiritualistiska
mediers fenomen, och en vidare läsning av Isis
Förord visar, hur oskiljaktliga bokens filosofiska läror är
från idén om mänsklig fulländning. Hon fortsätter:
När
vi för flera år sedan först reste runt i Österlandet,
och undersökte dess övergivna helgedomars allra innersta,
var det två nedslående och alltid återkommande frågor,
som alltid upptog våra tankar: Var, VEM,
VAD är GUD? Vem såg någonsin människans
ODÖDLIGA ANDE, så att han kunde
vara istånd att försäkra sig om människans odödlighet?
Det
var när vi var angelägna om att lösa dessa förbryllande
problem som vi kom i kontakt med vissa män, begåvade med sådana
mysteriösa krafter, och sådan djup kunskap, att vi sannerligen
må beteckna dem som Orientens vise. Till deras instruktioner gav
vi vårt villiga öra. De visade oss, att genom att kombinera
vetenskap och religion kan Guds existens och människans andes odödlighet
framställas som ett Euklides problem. För första gången
fick vi försäkran om, att den orientaliska filosofin inte har
plats för någon annan tro än en absolut och orubblig tilltro
till människans eget odödliga självs allmakt. Vi undervisades
om att människans allmakt härrör från hennes andes
släktskap med den Universella Själen Gud! Den senare,
sade de, kan aldrig påvisas utom genom den förra. Människo-ande
bevisar Guda-ande, såsom en droppe vatten bevisar källan som
den måste ha kommit ifrån. Säg någon som aldrig
sett vatten att det finns en vattenocean och han måste godta det
i tro eller avvisa det helt och hållet. Men låt en droppe
falla i hans hand och han har då det faktum varifrån allt
det övriga kan slutledas. Därefter skulle han gradvis förstå,
att en ofantlig ocean av vatten existerade. Blind tro skulle inte längre
vara nödvändig, han skulle ha ersatt den med KUNSKAP.
När man ser dödliga människor utöva oerhörda
förmågor, kontrollera naturens krafter och öppna upp för
att se andens värld, då överväldigas det fundersamma
sinnet med övertygelsen, att om en människas andliga Ego
kan göra så mycket, så måste FADER-ANDENS
förmågor vara relativt så mycket större, som hela
oceanen överstiger den enda droppen i volym och styrka. Ex nihilo
nihil fit; bevisa människans själ genom dess förunderliga
krafter och du har bevisat Gud!
Dessa
uttalanden, som lades fram redan i början, visar karaktären
av den makt, som de teosofiska lärorna gör gällande. Det
är en auktoritet som finns i varje mänsklig varelse, hennes
egna potentiella förmågor till förnimmelser, iakttagelser,
uppfattningar och förståelser. Men i avvaktan på full
utveckling av dem inom henne själv, så inbjuds den läsande
eller studerande till att överväga Visdomsreligionens filosofiska
giltighet, att som grund för att acceptera eller avvisa den teosofiska
undersökningsmetoden analysera dess historia och tradition av religiös
symbolik och vetenskapliga belägg av olika slag.
Utifrån idén om högt utvecklade varelser, såsom
en grund för hennes läror, pekade Madame Blavatsky i inledningskapitlet
till Isis Unveiled på behovet av att studera forntida
religioner. Med blickar över västerländsk religions förvrängda
tillstånd, och ett slags avfärdande av djuriskhet som vetenskapen
lär om, introducerade hon ämnet om spiritualism för att
det erbjöd en sista fristad för en möjlig kompromiss
mellan de två. Men varken religion eller vetenskap hade kompetens
att kunna förklara spiritualisternas fenomen. Hon kommenterar:
medan prästerskapet, som följer sina egna tolkningar av Bibeln,
och vetenskapen sin självgjorda kodex över möjligheter
i naturen, förvägrar den [spiritualismen] ett renhårigt
lyssnande, så är verklig vetenskap och sann
religion tysta, och avvaktar allvarligt vidare utvecklingar.
Hela
frågan om fenomen vilar på den riktiga uppfattningen av
gamla filosofier. Varthän skulle vi så vända oss i vår
förvirring, förutom till de forntida vise, sedan vi, under
en förevändning av vidskepelse, förvägrats en förklaring
av de nutida? Låt oss fråga dem vad de menar med genuin
vetenskap och religion; inte i fråga om rena detaljer, utan i
alla de vida uppfattningarna av dessa båda tvilling-sanningar
så starka i sin enhet, så svaga när de delas.
Därtill kan vi vinna på att jämföra den skrytsamma
moderna vetenskapen med forntida okunnighet; denna förbättrade
moderna teologi med den forntida universella religionens hemliga
läror. Kanske skall vi då upptäcka en neutral
plats varifrån vi genom båda kan komma framåt och
vinna framgång.
I detta sökande bland de forntida vände sig Madame Blavatsky
först till Platon. Hon kallar den platonska filosofin den mest
utarbetade sammanställningen av det gamla Indiens svårfattliga
system, som är det enda som kan ge oss denna mötes-plats.
Hos Platon såg hon länken mellan österländskt och
västerländskt tänkande:
Han
[Platon] var i ordets fullaste mening en världens uttolkare. Den
förkristna tidsålderns störste filosof speglade troget
i sina arbeten de vediska filosofernas spiritualism, vilka levde tusentals
år före honom själv, och dess metafysiska uttryck.
Såsom
Platon i sin filosofi hade sammanfattat de forntida österlänningarnas
kunskap, och till västerlandet överfört de förhistoriska
tidernas samlade visdom, så blev också Madame Blavatsky en
förmedlare av forntida läror, det nittonde århundadets
uttolkare av världen. Med början på den platonska
filosofins platå utforskar Isis Unveiled hela kontinenten
av mänskliga erfarenheter och tankar och samlar bevis för de
få fundamentala idéerna, vilka bildar den teosofiska filosofins
första principer. Det centrala temat är existensen av adepter
och deras gemensamma filosofi för moralisk pånyttfödelse.
Vidare diskuteras läror och missioner för stora adepter genom
historien, såsom källan för de allmänna trossatserna
på gudar, frälsare och gudomliga inkarnationer.
Deras läror om mysterierna undersöks, som urgamla
källor, vilka gav material för de största filosofiska och
etiska avhandlingarna. Madame Blavatsky visar, att överallt, från
det mest avlägsna antika, finns det rika indikationer på att
konstnärligheter och vetenskaper blir återupptäckta i
våra tider, att de var kända och utövades i det sedan
länge förflutna; och vidare, att de forntida visste mycket om
många ting, vilka är dolda för den moderna civilisationen.
De grundsatser som läggs fram i Isis Unveiled bildar
grundvalen för påföljande teosofiska studier. De viktigaste
kan sammanfattas så här:
I.
Människans verklighet som en andlig varelse, med ett liv
som är oberoende av, såväl som varande i, en fysisk
kropp.
II.
En det mänskliga släktets nästan ofattbara uråldrighet,
genom miljoner av år, av uppstigande och nedgående civilisationer,
vars växlingar och skiften styrs av den stora cykliska lagen (Karma),
vars lag inte påverkar hela mänskligheten på en och
samma gång, och sålunda förklarar existensen av de
mest avancerade släkten, sida vid sida med stammar, nersjunkna
i barbari.
III.
En intellektuell och andlig evolution, såväl som den fysiska
evolutionen enligt modern vetenskap, de förra framstigande med
väldefinierade principer för själsutveckling.
Den
andra volymens sista kapitel i Isis ger över hela arbetet
en återblick i tio grundläggande påståenden, som
i sak framhåller: (1) Det finns inga mirakler. Allt som händer
är resultat av lag evig och ständigt aktiv. (2)
Naturen är tredelad: det finns en synlig objektiv natur; en osynlig,
inneboende, energigivande natur, en exakt modell av den andra och en livsgivande
princip; och, ovan dessa två ande, källan för alla
krafter, ensam evig och oförstörbar. De lägre två
förändras ständigt; den högre tredje gör det
inte. (3) Människan är också treenig: Hon har sin objektiva,
fysiska kropp; sin vitaliserande astrala kropp (eller själ), den
verkliga människan; och över dessa två ruvar och upplyser
den tredje, den suveräna och odödliga anden. När
den verkliga människan lyckas smälta ihop med eller införlivas
med den senare blir hon en odödlig varelse. (4)
Som en vetenskap är Magi kunskapen om dessa principer, och om sättet
genom vilket andens allvetande, allmakt och kontroll över naturens
krafter kan förvärvas av individen medan han fortfarande är
i kroppen. Som en skicklig konst är Magi att förvärva den
kunskapen i praktiken. (5)
Missbrukad hemlig kunskap är svartkonst; används den välgörande
är den sann magi eller Visdom. (6) Mediumskap är motsatsen
till adeptskap; mediet är ett passivt instrument för främmande
inflytanden, adepten kontrollerar aktivt sig själv och alla lägre
makter. (7) Då alla ting som någonsin fanns, finns eller kommer
att finnas har sina protokoll i astralljuset, eller det osynliga universums
skrivtavla, kan den invigde adepten genom att använda sin egen andes
vision känna allt som har varit känt eller kan vara känt.
(8) Människosläkten av olika slag skiljer sig i andliga förmågor
såväl som i färg, hållning eller någon annan
extern kvalitet; bland vissa folk råder profetförmåga
på ett naturligt sätt, bl. a. mediumskap. (9) En skede av magiska
förmågor är att frivilligt och medvetet draga tillbaka
den inre människan (astrala formen) från den yttre människan
(fysisk kropp). I vissa mediers fall förekommer tillbakadraganden,
men då omedvetet och ofrivilligt. (10) En intim och praktisk kunskap
i magnetism och elektricitet, deras kvaliteter, korrelationer och styrkor,
är hörnstenen i magi. Särskilt nödvändig är
kännedom om deras effekter i och på djurriket och människan.
För att summera allt i ett fåtal ord, så är Magi
andlig visdom; naturen är magikerns materielle bundsförvant,
elev och tjänare. En gemensam vital princip genomsyrar och präglar
alla ting och detta är kontrollerbart av den fulländade mänskliga
viljan.
Dessa idéer lades inte fram av Madame Blavatsky som blotta teoretiska
överväganden, utan som praktiska förklaringsprinciper,
som hon ständigt hänvisade till. I tillämpning på
spiritualistiska medier så visade hon, att deras fenomen kunde förklaras
som ofrivilliga framställanden av avvikande psykiska faktorer i människans
natur. De olika formerna av klärvoajans förklaras som funktioner
av astralljuset. Isis Unveiled´s budskap är huvudsakligen
etiskt, men, till skillnad från nutida religions föreskrifter,
eller västerländska filosofers moraliska spekulationer, så
görs ett bemödande i denna bok, att sätta in etiska idéer
i ett växelförhållande med superfysiska naturlagar, att
korrelera dem med varandra; att kortfattat visa, att religion kan ha en
grund i vetenskapliga lagar och fakta. Med början i hennes tids intressen
både folkliga och lärda undersökte Helena
Blavatsky spiritualismens fenomen, konflikten mellan vetenskap och religion
och studenters forskningar i symbologi och mysticism. Helena Blavatsky
granskade flertalet av dessa aspekter av mänskliga erfarenheter i
ljuset av de teosofiska lärorna, och drog dem samman för studier
och återblickar, med en själens filosofi som enda perspektiv.
Hennes metod var i detta avseende induktiv och vetenskaplig, ty Isis
Unveiled avvisar inga fakta, vare sig i den förgångna
historien eller nutida utvecklingar. Men i att relatera data för
människans dödliga och psykiska liv, individuellt och kollektivt,
under allmänna lagar, som, i det teosofiska schemat, tjänar
till att införliva principer med varandra i den kritiska
processen är den deduktiv, slutledande.
Mycket av Isis Unveiled ägnas åt kritik av historisk
och teologisk kristendom. Det avslutande stycket i andra delens Förord
säger:
Som
en analys av religiösa trossatser i allmänhet riktar sig denna
volym särskilt mot teologisk kristendom, den främsta motståndaren
till fritt tänkande. Den innehåller inte ett ord mot Jesu
rena läror. Men utan att spara sig förkastar den deras försämring,
i form av fördärvliga ecklesiastiska system, vilka blivit
förödande för människans tro på sin odödlighet
och hennes Gud, och undergrävande för alla moraliska tyglanden.
Vi kastar vår stridshandske mot de dogmatiska teologer som skulle
vilja förslava både historien och vetenskapen, och särskilt
mot Vatikanen, vars despotiska låtsanden blivit avskyvärda
för större delan av den upplysta kristendomen. Med prästerskapet
åt sidan skall ingen, utom logikern, utforskaren, den orädde
upptäckaren, syssla med böcker som denna. Sådana forskare
efter sanning har mod, genom sina egna åsikter.
I
denna volym kan man hitta förklaringar för den bittra fiendskap,
som Madame Blavatsky provocerade till bland representanter för religiös
ortodoxi, särskilt den romersk-katolska kyrkan. Genom hela sitt liv
var hon mål för fientliga attacker från vissa talesmän
för organiserad kristendom, vilka sökte föra in henne i
personligt vanrykte, och som inte missade någon möjlighet att
bedyra, att hon var bedragerska och charlatan. Bästa beviset för
Madame Blavatsky´s allvar var i själva verket hennes modiga
studium av religiösa institutioners psykologiska och timliga krafter.
Den som vågar undersöka uppenbarelsereligioners urgamla påföljder
utsätter sig oundvikligen för hämndgiriga vedergällningar,
och hela historien vittnar om det faktum, att helvetet inte har något
raseri, så som hos en arg präst, vars auktoritet att tala i
gudomlighetens namn har utmanats, och vars advokatyr ställts under
förnuftets ljus.
Isis
Unveiled var en bok, som kunde bli förstådd och
välkomnad endast av de få, som var förberedda för
att, eller åtminstone ville, tänka själva. Det var en
text för dem, som hade beslutat sig för att göra Teosofiska
Samfundets syften till ledande principer i sina egna liv. Dess två
volymer tillägnade författaren Teosofiska Samfundet, som hade
grundats, förklarade hon, för att studera de ämnen
som de behandlar.
*
Fotnoter:
1. Theosophist (January, 1886), VII, Supp. lxxxix.
Se även The Letter by A. O. Hume, Theosophist (December, 1881), III,
Supp. 2-3.
2. Old Diary Leaves, H. S. Olcott, First Series (London:
G. P. Putnam's Sons, 1895), pp. 120-21.
3. Theosophist (October, 1907), XXIX, 77-78.
4. Path (April, 1888) III, 9-10. För ett liknande
uttalande av Mr. Judge, se The Report of Proceedings of the Third Annual
Convention of the American Section of the Theosophical Society, Chicago,
April, 1889, p. 4, där han säger att samfundets "regler
[stadgar]" (inklusive syftena) "formulerades ursprungligen .
. . vid tiden då detta samfund organiserades 1875."
5. The Key to Theosophy, H. P. Blavatsky (London:
The Theosophical Publishing Co., 1889), p. 39. Ett vidare uttalande av
HPB om samfundets syften, såsom antagna 1875, trycktes i The
Theosophist (August 1931), LII, 561-62. (Se The Original Programme",
omtryckt i Theosophy {January, 1950}, XXXVIII, 100, 149, 222, 265, and
318.)
6. "'She Being Dead, Yet Speaketh'," Path
(June, 1892), VII, 88. (Omtryckt i Theosophy {May, 1943}, XXXI, 291.)
7. Theosophist (November, 1890), XII, 68. Cf. Col.
Olcott's Inaugural Address, en småskrift (omtryckt i Theosophy [February
and March, 1947], XXXV, 147 and 216).
8. Isis Unveiled, H. P. Blavatsky (New York: J.
W. Bouton, 1877)