Med
överste Olcotts och Madame Blavatskys avresa från New York
den 18 december 1878 ändrades miljön för teosofiska aktiviteter,
från Förenta Staternas till Indiens. För HPB innebar resan
till Indien och HEM! För Olcott var det en början
på ett stort äventyr ett nytt liv i det mysteriösa
Österlandet, där den roll han skulle spela var något mycket
mera, än som hos en nyfiken resande som kom från den Nya Världen
till den Gamla. När han anlände till Indien var han redan bekant
med österländska adepters hemliga brödraskaps tjänanden,
med vise män, som hölls i ytterlig vördnad av alla indier,
vilka fortfarande trodde på de uråldriga traditionerna med
Rishier och Mahatmor. Att en västerlänning, en amerikansk affärsman
och tidigare arméofficer, skulle ha personlig kontakt med dessa
vördnadsvärda personligheter var ett utomordentligt särtecken,
som gjorde honom unik i många indiska människors ögon.
Att
ett allmänt centrum för teosofisk utbildning etablerades i Indien
var en väsentlig del i den teosofiska rörelsens vidare förhållanden.
Indien var fosterland för både urtida och moderna västerländska
civilisationer, och dess stora skrifter och traditioner var oundgängliga
källmaterial för metafysiska studier och forskning i världsreligionernas
ursprungliga meningar. I Indien existerade dessutom ännu bland folket
en intuitiv tro på människans andliga natur. Hinduiska och
buddistiska läror skänkte begrepp om moralisk psykologi och
inre psykiska utvecklingar, vilka var mer i harmoni med de doktriner som
HPB avsåg att bringa i dagen, än vad som kunde återfinnas
i något annat religiöst eller filosofiskt system. Vidare kunde
bildandet av ett teosofiskt högkvarter i Indien vara ett medel för
att uppväcka en genuin renässans för forntida hinduisk
kultur, detta genom att återföra gamla filosofiska sanningar
till deras erkännande och uppliva en hängivenhet hos moderna
hinduer för deras fäderneärvda religiösa filosofi.
Slutligen var det i Indien, eller snarare i höglandet norr om den
indiska halvön, och inom gränserna för det forntida
Indien, eller Aryavarta, som Madame Blavatsky hade kommit i intim
kontakt med sina adept-lärare, och att samfundets arbete öppnades
i Indien gav en möjlighet för att dessa lärares relation
med den teosofiska rörelsen skulle bli allmänt känd.
Detta var fördelarna med att sprida de teosofiska idéerna
från ett indiskt högkvarter. Men nackdelarna var emellertid
avsevärda. Indien hade under många århundraden varit
underkastat muhammedanskt herravälde. Efter en tolerant styrelse
under stormogulen den suveräne Akbar, så avtog de muhammedanska
kungadömenas styrka, och i några områden öppnades
det för ett hinduiskt uppror som leddes av Mahrattas, ett folk av
blandat ursprung. Storbritanniens kontroll över Indien uppstod ur
det Ostindiska Kompaniets dominans, ett av de största handelsföretag
som historien känner, vilket först slog sig ner i kuststäder
1653, och gradvis övertog styrelsen över Mahratta-imperiet.
Tidigt på 1800-talet gick dominansen över Indien över
i den brittiska regeringens händer och sedan Sepoy-revolten slagits
ner 1857 upphörde Ostindiska Kompaniets herravälde.
Fyllda med minnen från sin forntida glanstid fann det indiska folket
denna underkastelse för västerländska inkräktare vara
ett allvarligt slag mot sin nationella ära. Särskilt kultiverade
indier, som betraktade europeiska civilisationer som barbariska i jämförelse
med sin egen, led djup förödmjukelse av den brittiska koloniala
hållningen, med en rasöverlägsenhet bakom ståtliga
reservationers bommar. I det brittiska Indien fanns det liten eller ingen
naturlig blandning av de två folkslagen, indierna glömde aldrig
sin bundenhet under ett härskande människosläkte, och de
vithyade regenterna upprätthöll alltid sina exklusiva ställningar
av politisk auktoritet. Formella relationer upprätthölls naturligtvis
mellan framstående indier och den brittiska regeringens ämbetsmän,
och många unga hinduer av de högre kasterna sändes till
England för att bli utbildade och lära sig den styrande nationens
sätt, vilket med tiden ledde till en korsning, en anglo-indisk
kultur. Ett resultat blev att ett växande antal hinduer gradvis kom
att antaga europeiska normer för kultur och assimilera attityder
som enkelt kan kallas västerländsk materialism.
De brittiska styrkornas prestige och det indiska folkets tydliga hjälplöshet
att vinna sin frihet ökade den inhemska respekten för västerländska
idéer, och under den senare delen av 1800-talet avtog de yngre
hinduernas hängivenhet för sina egna religiösa traditioner
hastigt.
Medan dessa tendenser påverkade de unga i Indien förblev tidigare
generationers lärda människor säkra i tron, att deras arv
av den orientaliska religionens stora skatter gjorde dem överlägsna
alla andra i moralisk filosofi. Det var en sinnets vana, som bekräftades
av det omfattande kastsystemet, vilket styrde sociala relationer bland
hinduiska människor och etablerade andliga distinktioner
som helgades av århundradens bruk och berättigades av brahminernas
prästerliga auktoritet. Det fanns på 1880-talet en summa av
omkring 84 underavdelningar i enbart den brahminska kasten, varav en med
sina specifikationer av status och regler som skiljde dess medlemmar från
andra kaster och undergrupperingar. Värst bland kastsystemets missförhållanden
var oberörbarheten som under århundraden hindrade
omkring 40 miljoner hinduer från alla kontakter med de högre
kasternas medlemmar. Till sist blev oberörbarhet olaglig
genom en officiell akt år 1947 av det konstitutionella rådet
för Indien, det år då den brittiska regeringen lovade
sig själv att lämna ifrån sig all kontroll över det
indiska folket och överföra all auktoritet till en fri indisk
nationell regering. Den indiska nationalkongressen hade under generationer
kämpat mot oberörbarhet, men inte förrän
uppkomsten av en moralisk impuls av nationell frihet blev denna omänskliga
praxis slutligen upphävd.
Oberörbarhet, barn-brudar och liknande förnedrande bruk illustrerar
Indiens sociala och religiösa förfall under 1800-talet. Det
fanns också en karaktäristisk passivitet bland folket, delvis
på grund av underkastelse under århundraden av för
det första den moguliska och sedan de brittiska erövrarna, vilket
hade försvagat viljan hos detta en gång fria och oberoende
människosläkte. Det troddes också vitt och brett, att
under den mörka tidsåldern, eller Kali Yuga en
period av moraliskt förfall som hinduernas heliga böcker profeterat
om, kunde inget göras för att återuppliva en anda från
det förflutna, allt förtryck måste genomlidas i svaghet
och ödmjuk förtvivlan. Sådan religiös pessimism gjorde
Indien apatiskt och det fick rykte om att vara efterblivet, försagt
och bakåtriktat, i jämförelse med västerländska
nationers energier och stridslystnader, i deras aggressiva och energiska
hållningar. Sådana var då några av de omständigheter
och svårigheter, under vilka Madame Blavatsky arbetade vid sin ankomst
till Indien 1879. Hennes syfte var att återuppliva det forntida Indiens anda, att byta sekteristisk stolthet mot ömsesidig förståelse
och respekt, och att upplösa kastväsendets och religiösa
olikheters hinder i en renässans av sant filosofiskt utforskande.
Innan han lämnade Förenta Staterna hade överste Olcott
varit i korrespondens med en hinduisk bekantskap, Moolji Thackersey, som
han hade träffat under en resa över Atlanten 1870. När
Moolji hörde talas om Teosofiska Samfundet och dess syften hänvisades
Olcott till en Hurrychund Chintamon, som var president för Bombay-avdelningen
för Arya Samaj, en organisation som ägnade sig åt att
återuppliva Indiens vediska religion. Hurrychund skrev till Olcott
om en hinduisk lärd mans arbete, Swami Dayanand Sarasvati, som Samaj-rörelsen
uppkommit ifrån, och föreslog ett samgående av de två
samfunden. En del steg togs i den riktningen, men senare information övertygade
Olcott om Arya Samaj-rörelsens sekteriska karaktär och istället
bildade han ett tredje mellanliggande samfund, Aryavartis Teosofiska Samfund av Arya
Samaj, som västerländska
teosofer kunde ansluta sig till, eller inte, som de önskade. De två
samfunden förblev i denna vänskapliga relation tills senare
svårigheter, som utvecklade sig i Indien, uppstod. Resan till Indien
avbröts genom ett uppehåll i två veckor i England, där
HPB och Olcott välkomnades av vänner och korrespondenter i London.
Den 5 januari 1879 presiderade Olcott över ett möte i det brittiska
Teosofiska Samfundet, vilket hade blivit organiserat omkring sex månader
tidigare som ett resultat av ett besök i London av John Storer Cobb,
det ursprungliga samfundets kassör. Aktiv i att bilda londongruppen
var också C C Massey, en londonadvokat och skribent om spiritualism,
som hade varit i New York 1875 och anslutit sig till samfundet vid den
organiserande sammankomsten den 8 september. Medan grundarna var i London
befann de sig i Dr och Mrs Billings hem, den senare ett medium av ovanlig
integritet, och som också hade anslutit sig till samfundet i New
York.
Fartyget Speke Hall, som förde Olcott och Madame Blavatsky
till Indien, lämnade den engelska kusten den 19 januari och ångade
in i hamnen i Bombay den 16 februari, 29 dagar senare. Grundarna möttes
av hinduiska samfundsmedlemmar, bland dem samajisten Hurrychund Chintamon,
som snart fick dem att komma in i ett litet hus på Girgaum Back
Road. Genast började en serie mottagningar och intervjuer. Hinduer,
perser och medlemmar av Arya Samaj kom i hundratals för att hälsa
på och samtala med Madame Blavatsky. Ankomsten av HPB och Olcott
i Indien grumlades av en obehaglig upplevelse som uppstod när Hurrychund
förvånade nykomlingarna genom att överlämna en enorm
nota för hyra och andra tjänster, och det visade sig att en
summa som sänts honom från Amerika för Arya Samaj aldrig
lämnat hans händer. Utsatt för ett möte hos samajen
lovade Hurruchend återbetalning, men grundarna flyttade genast till
ett eget hus vid 108 Girgaum Road, vilket blev deras huvudkvarter under
två flitiga år. Snart efter bosättningen i Bombay fann
Moolji Thackersey en pojke för HPB, Abula, som då endast var
15 år gammal, och som blev hennes personlige tjänare under
många år.
Från hennes ankomst 1879 till slutet av mars 1885, då HPB
lämnade Indien för sista gången, rådde en period
av hastig tillväxt för den teosofiska rörelsen. De teosofiska
adepterna HPB:s lärare fördes av den engelske
journalisten A P Sinnett till allmän uppmärksamhet. Samfundet
vann talrika medlemmar bland Indiens bildade människor, första
numret av HPB:s tidskrift The Theosophist framträdde i oktober
1879, samfundsgrupper etablerades i många delar av Indien och Ceylon
och allmänt sett sattes rörelsen i verksamhet i en riktning,
som ledde till internationellt erkännande och respekt. Men under
samma period hotade starkt motstridiga krafter rörelsens framskridande
utifrån, medan illojaliteter, vankelmod och svek höll samfundet
i oro och förvirring inifrån, vilket mycket försvagade
dess kraft och skadade dess anseende inför världen. Det måste
förstås, att teosofins principer, medan de uppenbarligen inte
stod i strid mot någon, kompromisslöst stod emot alla former
av sekterism, och att någon ansträngning, att på rationella
grunder etablera ett universellt broderskaps anda oundvikligen måste
komma i konflikt med ensidiga religiösa institutioners intressen.
Den kristna missionen i Indien lärde sig därför snart att
betrakta Teosofiska Samfundet som en farlig fiende, och förbisåg
inte någon möjlighet att misskreditera teosofin och attackera
rörelsens grundare.
Ett mindre uppenbart motstånd mot den teosofiska rörelsen reste
sig från en invecklad egoism i västerländsk civilisation,
som blev förnärmad av idén om ett sanningssökande
som inte fanns i vare sig europeiska centra för akademisk lärdom
eller vetenskapens laboratorier, utan i det vidskepliga, t.o.m.
barbariska, österlandet. Det fanns åtminstone tre
orsaker för denna västerländska egenkärlek. För
det första var europeisk kultur kristen till namnet, och om Jesu
etik blivit förbisedd av västerländska nationer, så
har det kristna anspråket på exklusiva uppenbarelser upprätthållits
under många årshundraden, och smittat människorna i både
Europa och Amerika med en moralisk arrogans, som kvarstod länge sedan
den verksamma tron på kristna dogmer dött bort. Epitetet hednisk
smickrar fortfarande den som använder det, för dennes antagande
om en överlägsen religion, oavsett sina egna personliga trossatser.
För det andra rättfärdigade vetenskapens och teknologins
seger i västerlandet, i kontrast mot Orientens primitiva
bruk, denna känsla av överlägsenhet, och slutligen gjorde
lättheten, med vilken europeiska styrkor underkastade österlandet
för modern imperialism, det bokstavligt omöjligt, för kämpande
och handlande västerlänningar, att respektera de besegrade nationerna
folk som kunde hållas i politisk träldom av ett fåtal
arméregementen hos den överlägsna vita rasen!
Idag [1950] kan med nästan 75 års perspektiv krafterna i dessa
psykologiska barriärer för teosofiska idéer lättare
inses, än när Madame Blavatsky, assisterad av en ensam amerikansk
anhängare, började sina revolutionerande arbeten i Indien 1879.
Från början gjorde HPB ingen ansträngning att vinna intresse
bland det styrande släktets medlemmar i Indien. Hennes tid gick helt
åt för filosofiska diskussioner med lärda hinduer och
experter. Olcott skrev att själen var debattens brännande
samtalsämne. Frågor om politik, hudfärg, affärer
eller välstånd nämndes knappast. På grund av sådana
okonventionella förbiseenden av den europeiska kretsen i Bombay blev
samfundet snart misstänkt av de brittiska ämbetsmännen
för att vara en täckmantel för politiska ränksmiderier,
och agenter för regeringen sattes att vaka över Madame Blavatsky,
vars ryska ursprung också väckte misstänksamhet. Med hänsyn
till att samfundet ogillades av den styrande klassen blev det därför
ännu mer anmärkningsvärt, att endast nio dagar efter grundarnas
landstigning i Bombay erhöll överste Olcott ett brev från
Mr A P Sinnett, redaktören för The Pioneer i Allahabad,
som uttryckte önskemål att möta honom och publicera några
intressanta fakta om deras arbete i Indien. The Pioneer var ett
starkt organ, positivt till regeringen. När dess redaktör gav
uppmärksamhet åt den teosofiska rörelsens syften började
samfundet beaktas av mer kosmopolitiska engelska boenden. Mr Sinnetts
ovanliga intresse för teosofi, vilket snart kom till uttryck, var
också ett medel för att ta brittiska ämbetsmän ur
föreställningen att Madame Blavatsky var en rysk spion och Olcott
hennes redskap.
1879 besökte grundarna familjen Sinnett i Allahabad. Erfarenheter
under besökets sex veckor övertygade Sinnett om, att HPB hade
krafter som var okända för vanliga människor, och hans
intresse för ockultism intensifierades därav. I hans första
bok, The Occult World [1] [Den dolda verlden],
berättar han om dessa erfarenheters karaktär och ger sina intryck
av Madame Blavatsky. Liksom Olcott var Sinnett högt påverkad
av fenomenen som HPB framställde. Men han var en man
med ovanlig intellektuell förmåga, som hans tidiga författanden
om teosofi visar, och trots den materialistiska utblick, som var vanlig
under hans generation, var han i stånd att lägga fram en ganska
omfattande redogörelse för teosofisk metafysik. Genom Madame
Blavatsky vann han kontakt med de personligheter som hon beskrev som sina
ockulta lärare, och med vilka han bedrev en omfattande
korrespondens. Flera första brev mottagna av Mr Sinnett från
en av dessa adepter är tryckta i The Occult World. Hela serierna
av brev av de teosofiska adepterna till Mr Sinnett och till en annan framstående
engelsman Alan O. Hume, tidigare sekreterare i regeringen för
Indien blev publicerade många år senare, 1923, i en
volym kallad The Mahatma Letters.
Mr Sinnetts The Occult World, som kom 1885, lade för 1800-talets
självbelåtna värld fram en märklig berättelse
om skenbara mirakler. Boken är en nykter redovisning av händelser
som inga naturlagar kända för västerländsk vetenskap
kunde förklara. Det mest uppseendeväckande fenomenet var troligen
precipitationen, väl förseglat inom det dubbla fodret av en liten
kudde, av en brosch, som tillhörde Mrs Sinnett. Tillsammans med den
fanns bland fjädrarna en kort notis till Mr Sinnett. Hans bok ger
många beskrivningar av många liknande ockulta fenomen, med
tillägg av olika andra personers vittnesbörd. Av vida större
intresse är emellertid breven som Mr Sinnett mottog från en
av adepterna, som, i denna hans bok, enkelt kallas Bröderna.
Det första bland dessa kommunikationer var ett svar på ett
förslag Sinnet hade gjort, och vilket överförts till hans
korrespondent av HPB, och som lade fram, att om adepterna i Simla skulle
producera, där familjen Sinnett då levde, en kopia av The
Times i London, på dagen för dess utgivning i England,
då skulle han åtaga sig att omvända var och
en i det samhället till ockulta krafters faktum bortom vanlig
vetenskaps kontroll. Svaret, som han fann på sitt skrivbord
en kväll, började direkt med detta förslag, och förklarade
adepternas motvilja att utföra mirakler à la
carte. Följande utdrag är taget från The Occult
World:
Just precis,
skrev Mahatman, för att provet med londontidningen skulle
stänga skeptikernas munnar var det oacceptabelt. Se
det i vilket ljus du vill, världen är ännu i sitt första
stadium av av förtrollning
följaktligen oförberedd.
Mycket sant så arbetar vi genom naturliga, inte övernaturliga,
medel och lagar. Men då å ena sidan vetenskapen skulle finna
sig oförmögen, i dess nuvarande tillstånd, att redogöra
för undren givna i dess namn, och å den andra sidan de okunniga
massorna ännu skulle vara kvar i att se fenomenen i ljuset av ett
mirakel, så skulle var och en, som sålunda skulle vara vittne
till händelsen, kastas ur sin balans, och resultatet skulle bli
bedrövligt. Tro mig, det skulle bli så särskilt för
dig själv, som givit upphov till idén, och för den
hängivna kvinnan som så dåraktigt rusar in i den vidöppna
dörren som leder till ökändhet. Den dörren, även
om öppnad, av en så vänlig hand som din, skulle snart
visa sig vara en fälla och en ödesdiger sådan, verkligen,
för henne, och sådant är säkerligen inte ditt syfte.
Skulle vi samtycka till dina önskningar, vet du verkligen
vilka konsekvenser som skulle följa i framgångens spår?
Den obevekliga skuggan, som följer alla mänskliga uppfinningar,
rör sig vidare, men få är de som har ens medvetenhet,
om dess annalkande och faror. Vad kan de då förvänta
sig, som skulle erbjuda världen en uppfinning, som, på grund
av mänsklig okunnighet, om den tros på, säkerligen skulle
tillskrivas de mörka agenter, som 2/3 av mänskligheten tror
på och ännu fruktar?
Framgång med ett försök av ett sådant slag
som det du föreslår måste kalkyleras över och
grundas på en genomgående kunskap om människorna omkring
dig. Det beror helt på människornas sociala och moraliska
tillstånd i deras uppträdanden, i dessa djupaste och högst
mysteriösa frågor som kan röra om i det mänskliga
sinnet de gudomliga krafterna i människan och möjligheterna
Naturen innehåller. Hur många, ens bland dina bästa
vänner, bland dem som omger dig, är mer än ytligt intresserade
i dessa svårfattliga problem?
Om modern
vetenskaps anda och metoder skrev adepten:
Vi tvivlar inte
på att din vetenskaps människor är öppna för
övertygelser, men fakta måste ändå först
demonstreras för dem, de måste först ha blivit deras
egen egendom, visat sig tillgängliga för deras undersökningsmetoder,
innan du finner dem redo för att erkänna dem som fakta
dina moderna vetenskapsmänniskor är mindre angelägna
om att föra tanken till ett fysiskt samband av fakta, som för
dem kan låsa upp en ockult kraft i naturen, än att ordna
med en bekvämlig klassificering av vetenskapliga experiment, så
den mest väsentliga hypotetiska kvaliteten är, inte att det
skulle vara sant, utan endast plausibelt, i deras uppfattning.
Så långt vad gäller vetenskap så
långt vi känner den. Vad gäller den mänskliga naturen
i allmänhet är det på samma sätt nu, som det var
för en miljon år sedan. Fördomar, baserade på
själviskhet, och en allmän ovilja att ge upp en etablerad
tingens ordning för nya levnadssätt och tankar och
ockulta studier kräver allt det och mycket mer stolthet
och envisa motstånd mot sanning, om det blott oroar deras tidigare
meningar om sakerna sådana är din tids karaktäristika.
Vad skulle då bli resultatet av de mest häpnadsväckande
fenomenen, om vi antar vi gick med på att framställa dem?
Om än framgångsrika, skulle fara växa proportionellt
med framgången. Inget val skulle snart finnas kvar, än att
gå vidare, alltmer i crescendo, eller att falla in i detta
ändlösa kämpande med fördomar och okunnighet, dödade
med dina egna vapen
De okunniga, ur stånd att gripa sig
an de osynliga operatörerna, kan en dag ge utlopp åt
sin vrede över de synliga agenterna i arbete; de högre och
bildade klasserna skulle fortsätta med sin otro, som alltid, och
slita dig i stycken som förut. Tillsammans med många klandrar
du oss för vår stora hemlighet. Men vi vet någonting
om mänsklig natur, som erfarenheter under långa århundraden
nej, tidsåldrar har lärt oss. Och vi vet att
så länge som vetenskapen har någonting att lära,
och en skugga av religiös dogmatism fortlever i de mångfaldigas
hjärtan, måste världens fördomar besegras steg
för steg, inte i brådska.
den enda frälsningen
för den uppriktige, som är kunnig i ockulta vetenskaper, ligger
i allmänhetens skepticism: charlatanerna och jonglörerna är
adeptens naturliga sköldar. Den allmänna tryggheten är
tillförsäkrad endast genom vårt hemlighållande
av de fruktansvärda vapen, som annars skulle kunna användas
emot dem, och som, som du blivit sagd, blir dödliga i händerna
på de onda och själviska.
Detta
brev, mottaget av Mr Sinnett sommaren 1880, uppenbarar kontrasten mellan
det europeiska sinnet, angeläget om vetenskapliga demonstrationer,
och de teosofiska adepternas djupt undervisningsmässiga syften.
Nästa brev, som gällde Mr Hume såväl som Sinnett,
ägnar sig åt de upphöjda moraliska idéer som den teosofiska
rörelsen är grundad på. Hume hade läst det första
brevet Sinnett mottagit och tillsammans hade de föreslagit bildande
av en liten grupp av kultiverade individer för studier av ockultism,
vilket skulle ske under direkt förmyndarskap av deras adept-korrespondenter,
med de två engelsmännen som förmedlare.
Det andra svaret till Sinnett fortsatte med förklaringen i det första
brevet, och med utvidgningar om skillnaden mellan den österländska
ockultismens anda och de mentala och moraliska attityderna, hos t.o.m.
de högst kultiverade européer, och som uppkommit under inflytande
av västerländsk materialism och kristna idéer i religion.
Det börjar:
Vi kommer
att ha korsande syften i vår korrespondens, tills det har blivit
fullkomligt klart, att ockult vetenskap har sina egna forskningsmetoder,
lika fixerade och självmäktiga, som metoderna för dess
antites, fysisk vetenskap, är på sitt sätt. Om den senare
har sina diktat [eng. dicta] så har också den föregående
det;
mysterierna var aldrig och kan aldrig bli satta inom allmänhetens
räckvidd, inte förrän den efterlängtade dagen när
vår religiösa filosofi blir universell. Inte vid någon
tid har mer än en knappt märkbar minoritet av människor
besuttit Naturens hemligheter, även om folkmassor har bevittnat
de praktiska indicierna på möjligheten att inneha dem. Adepten
är en sällsynt blomning av en generation av efterforskare,
och för att bli en måste han lyda den inre impulsen av sin
själ, oberoende av den världsliga vetenskapens eller skarpsinnets
välbetänkta övervägningar.
Skrivaren
övergår nu till frågan om att gynna Mr Sinnett med personliga
instruktioner, för att han skall kunna överföra ockulta
hemligheter till allmänheten på ett ändamålsenligt
sätt. I de första sidorna i The Occult World visar Sinnett
sitt missnöje med Madame Blavatskys okonventionella sätt, och
hänvisar till hennes misslyckande med att ge Indiens brittisk-styrande
klasser lämplig uppmärksamhet. Han talar om hennes attityd
av iögonenfallande sympati med de av jorden infödda, i jämförelse
med européerna, djupt beklagansvärda misstag som enligt
honom hämmade att Teosofiska Samfundet etablerades på ett värdigt
fotfäste. Det är tydligt att Mr Sinnett uppfattade Madame
Blavatsky som en utomordentlig kvinna, som besatt många avundsvärda
kvaliteter, men ledsamt oduglig för uppgiften att instruera 1800-talets
intellektuella samhällsklasser. Hans nedlåtande attityd mot
henne, om än mindre tydlig än Olcotts självinnehavda utslag
av personliga förtrytelser, framgår av sådana omdömen
som dessa, vilka innebar att han, Sinnett, var långt bättre
än HPB för att undervisa om teosofi eller ockultism för
kultiverade människor. Faktum är att denne kosmopolitiske
brittiske journalist var helt oförmögen att lägga ner den
vite mannens börda. Hans sätt att göra saker
på var otvetydigt det bästa. Senare övergick sakta Sinnetts
oförmåga att förstå Madame Blavatsky från
hans missnöje med hennes excentriciteter, till en avundsjuka,
som till sist gjorde slut på hans användbarhet för den
teosofiska saken.
I detta andra brev delges Sinnett skälen för att Madame Blavatsky
var ombud för adepters broderskap, och påmindes om offren som
hon, och även Olcott, hade gjort, för att tjäna den teosofiska
rörelsen. Om motiv och levnadssätt hos dem, vilka skulle vilja
stå i direkt korrespondens med adepterna, säger brevet:
Din önskan
är att bli förd till att kommunicera med en av oss direkt,
utan Madame Blavatskys medverkan.
Din idé skulle vara,
som jag förstår den, att erhålla sådana kommunikationer,
antingen genom brev, såsom det nuvarande, eller genom hörbara
ord, för att bli ledd av en av oss i skötseln och principiellt
i instruktionen av samfundet. Du söker allt detta, och ändå,
som du själv säger, har du hittills inte funnit tillräckliga
anledningar att ens ge upp ditt sätt att leva på, som är direkt
fientligt mot sådana kommunikationssätt. Detta är knappast
rimligt. Den som skulle vilja lyfta mysticismens fana högt, och
proklamera dess närliggande välde, måste ge exemplet
för andra. Han måste vara den förste att ändra
sina levnadssätt och, ifråga om studiet av de ockulta mysterierna,
som det övre steget på kunskapens stege, högt proklamera
det som sådant, trots exakta vetenskapers och samhällets
opposition.
Brevet
fortsätter med en analys över motiven som får Sinnett
att göra sitt förslag. De sägs kortfattat vara en personlig
önskan att lära känna karaktären i Naturens ockulta krafter och att
äga dem, att demonstrera deras existens för ett fåtal
valda västerländska sinnen, att försäkra sig själv
om verkligheten av ett liv efter döden och, slutligen, att vinna positiv
kunskap, att "adepterna" som talats om av Madame Blavatsky verkligen existerar,
och inte är fiktioner hos en oordnad hallucinatorisk hjärna.
Brevet fortsätter:
För våra
sinnen framstår således dessa motiv, allvarliga och värda
varje seriös betraktelse ur världslig synpunkt, som själviska.
(Du får ursäkta mig för vad du kan se som grovhet i
språket, om vad du önskar är det som du verkligen uttrycker
- att lära känna sanning och få instruktion från
oss, som tillhör en helt annan värld än den du rör
dig i.) De är själviska, ty du måste vara medveten om
att Teosofiska Samfundets huvudsyfte inte så mycket är att
tillfredsställa individuella aspirationer som att tjäna några
medmänniskor, och det verkliga värdet i den verkliga termen
självisk som kan skorra i ditt öra har en särskild
betydelse för oss som det inte kan ha för dig; därför
måste du, till att börja med, inte acceptera det på
annat sätt än i den föregående betydelsen. Kanske
kan du bättre uppskatta vår mening när det sägs
att enligt vår syn blir de högsta aspirationerna för
mänsklighetens välfärd färgade med själviskhet
om en skugga av önskan efter egennytta står och lurar i filantropens
sinne, eller en tendens till att göra orättvisa, även
då dessa existerar omedvetet för honom själv. Ändå
har du alltid diskuterat bara för att lägga ner idén om
universellt broderskap, ifrågasatt dess användbarhet, och
föreslagit att omforma Teosofiska Samfundet enligt principen om
ett kollegium för speciella studier i ockultism.
Dessa
tidiga brev från adepterna, liksom alla de andra som skulle komma,
lämnar inga tvivel om det ockulta broderskapets grundavsikter. Adepterna
brydde sig endast om det stora etiska idealet om mänskligt broderskap.
De skulle undervisa, assistera och ge sina krafter för ockulta demonstrationer
endast för dem som höll broderskapets syfte först i sina
hjärtan och som stadigt skulle arbeta för dess förverkligande
i människornas värld. Dessa var villkoren, som lades ner, med
eftertryck, utan slut, för alla som ansökte om instruktion från
de teosofiska lärarna.
A O Hume som förenade sig med Sinnett i förslaget att bilda
ett samfund, i vilket de skulle vara de ledande lekmännen, mottog
också ett brev, som ännu mera kraftfullt anger villkoren för
framgång i ockult filosofi. Hume var en man av utomordentlig intelligens
och personlig disciplin, men liksom de flesta västerlänningar
fann han det svårt att förstå varför HPB:s lärare
inte kunde möta honom enligt hans förhållanden,
istället för på sina egna villkor. Brevet till Hume är ett långt
brev som besvarar åtskilliga frågor. Det börjar med att
betrakta idén om ett speciellt samfund, och förklarar vad
som kan vara praktiskt i den riktningen, och välkomnar intresset
hos en så kultiverad och begåvad engelsman. När detta
är gjort beskrivs igen avgrunden som skiljer ockultismen från
västerländska begrepp:
Du säger
att det är få grenar i vetenskapen med vilka du inte äger
en större eller mindre bekantskap, och att du tror att du gör
en viss mängd nytta genom att ha förvärvat förmågan
att göra detta genom långa studieår. Tveklöst
gör du det, men vill du tillåta mig att skissa upp för
dig ännu klarare skillnader, mellan formsätten, för fysiska
(ofta kallad exakta, närmast blott som en komplimang) och metafysiska
vetenskaper. Den senare, som du vet, då den är oförmögen
att verifieras framför blandade åskådare, klassificeras
av Mr Tyndal som ett diktningens påhitt. Den realistiska vetenskapen
av fakta är å andra sidan ytterst prosaisk. Nu är för
oss, stackars okända filantroper, inga fakta av någon av
dessa vetenskaper intressanta, förutom i deras grad av potentialitet
för moraliska resultat, och i proportion till deras användbarhet
för mänskligheten. Och vad kan, i sin ståtliga isolering,
vara mer likgiltigt för var och en och allting, eller mera bundet
till ingenting annat än sina själviska behov för sitt
eget framåtskridande, än denna materialistiska vetenskap
om fakta? Får jag då fråga,
vad har lagarna
enligt Faraday, Tyndal, eller andra att göra med filantropi, i
deras abstrakta relationer med mänskligheten, sedda som en intelligent
helhet? Vad bryr de sig om människan, som en isolerad atom
i denna stora och harmoniska helhet, även om de ibland kan vara
av praktisk användning för honom?
Exakt experimentalvetenskap har ingenting att göra med moral, dygd,
filantropi därför, kan den inte kräva något
av vår hjälp förrän den passar sig själv ihop
med metafysik. Då den endast är en kall klassificering av
fakta utanför människan, och existerar före och efter
henne, upphör dess användbara område för oss vid
de yttre gränslinjerna av dessa fakta, och vad än slutsatserna
och resultaten för mänskligheten av de ting som förvärvats
genom hennes metod må vara, så bryr den sig litet därom
Skulle solen, den store näringsgivande fadern för vårt
planetära system, kläcka granit-kycklingar under kontrollerade
omständigheter ur stenblock i morgon skulle de (vetenskapsmännen)
godtaga det som ett vetenskapligt faktum, utan att spilla ett beklagande
över att fåglarna inte var levande, så att de kunde
föda de hungriga och svältande. Men låt en Shaberon
överkorsa Himalaya vid en tid för hungersnöd, med mångfaldiga
säckar med ris för de iskalla folkmassorna vilket han
skulle kunna - och dina polisdomare och uppbördsmän
skulle antagligen inkvartera honom i fängelse för att få
honom bekänna vilken kornbod han hade plundrat. Detta är exakt
vetenskap och din realistiska värld. Och även om, som du säger,
är präglad av världens vida utsträckning av okunnigheter
i varje ämne, och med relevans betecknar det som ett fåtal
kännbara fakta som är samlade och grovt generaliserade, och
som en teknisk jargong, uppfunnen för att dölja människans
okunnighet om allt som ligger bakom dessa fakta och även
om du talar om din tro i naturens oändliga möjligheter, är
du ändå nöjd med att tillbringa ditt liv i ett arbete
som bistår endast densamma, exakta vetenskapen
I svar
till Humes förfrågan om vad gott han kan uträtta
genom studium i ockultism skriver hans korrespondent:
När
de infödda ser att intresse tas av engelsmännen, och till
och med av några högre ämbetsmän i Indien, för
deras fäderneärvda vetenskaper och filosofier, kommer de själva
att öppet ta till sig deras studier. Och när de kommer att
inse att de gamla gudomliga fenomenen inte var mirakler,
utan vetenskapliga resultat, kommer vidskepelsen att mojna. Således
kommer den största ondska som nu nedtrycker och fördröjer
den indiska civilisationens återupplivande med tiden att försvinna.
Den nuvarande tendensen hos utbildningar är till att göra
dem materialistiska och utrota andlighet. Med en riktig förståelse
för vad deras förfäder menade med sina skrifter och läror
kommer utbildning att vara en välsignelse, medan de nu ofta är
en förbannelse
Samma orsaker som materialiserar det hinduiska sinnet påverkar
på samma sätt allt västerländskt tänkande.
Utbildning placerar skepticism på tronen, men sätter andlighet
i fängelse. Du kan göra oerhört gott genom att medverka
till att ge de västerländska nationerna en säker bas
som deras söndersmulande tro kan återuppbyggas på.
Och vad de behöver är beviset som endast asiatisk psykologi
förser med. Ge detta, och du kommer att skänka sinneslycka
för tusenden. Tiden för blind tro har gått, den för
förfrågningar är här. Förfrågningar
som endast avslöjar fel, utan att upptäcka något som
själen kan bygga på, kommer endast att kalla fram ikonoklaster
[bildstormare]. Bildstormeri kan, av själva sin destruktivitet,
inte ge någonting; det kan bara jämna med marken. Men människan
kan inte vara nöjd med bar och naken negation. Agnosticism är
bara ett temporärt uppehåll. Detta är ögonblicket
för att leda den återkommande impulsen, som snart måste
komma, och som kommer att föra tiden mot extrem ateism, eller dra
den tillbaka till extrem prästerlighet, om den inte leds till ariernas
[det indiska folkets ursprung] ursprungligt själstillfredsställande
filosofi.
Den som observerar vad som pågår idag, å ena sidan
hos katolikerna som föder fram mirakler lika fort som de vita myrorna
gör sina unga, å andra sidan bland fritänkarna som i
massor konverterar till agnostiker kommer att se sakers tendenser.
Tiden festar om i utsvävningar med fenomen. Samma underverk som
spiritualisterna åberopar i opposition mot dogmerna om evig fördömelse
och försoning, svärmar katolikerna med för att vittna
om som bevis på deras tro på mirakler. Skeptikerna driver
med båda två. Alla är blinda och det finns ingen att
leda dem.
Du och dina kollegor kan hjälpa med att lämna material
för en behövd universell religiös filosofi; en som är
orubblig och ointaglig för vetenskapliga anfall, ty den utgör
själv en absolut vetenskaps slutgiltighet, och en religion som
verkligen är värdig namnet, då den innefattar relationerna
mellan den fysiska och psykiska människan, och av de två
till allt som är över och under dem. Är inte detta värt
en ringa uppoffring? Och om, efter reflektion, du skulle besluta dig
för att inträda i denna nya karriär, låt det bli
känt att ditt samfund inte är något mirakelsysslande
eller någon banketterande klubb, inte heller särskilt givet
för studium i fenomenalism. Dess huvudsyfte är att utplåna
rådande vidskepelser och skepticism och ur länge inseglade
uråldriga grunder draga fram beviset, att människan kan forma
sitt eget framtida öde, och veta med säkerhet att hon kan
leva härefter, om hon bara vill, och att alla fenomen
endast är manifestationer av naturlig lag, att försöka
omfatta och begripa, vilket är varje intelligent varelses åliggande.
Korrespondensen
började med dessa brev och fortsatte under ett antal år. Medan
de föregående utdragen kan tjäna till att illustrera Mahatma-brevens
allmänna karaktär blev senare kommunikationer långa utläggningar
i den ockulta filosofin förklaringar av de teosofiska läror
på vilka Mr Sinnett baserade sin andra bok, Esoteric Buddhism
[De invigdes lära]. [2] Även om Sinnett
utvecklade en djupt mänsklig tillgivenhet och vördnad för
hans avlägsna instruktör och under en tid gav oförbehållsam
tjänst för teosofiska rörelsens arbete blev hans antagonism
och orättvisa mot HPB hans fall. Han föll slutligen tillbaka
i spiritualistiska bruk och förlorade all kontakt med den teosofiska
rörelsens verkliga inspiration. Hume blev missnöjd 1882 och
lämnade sedan samfundet fullständigt. Han gav sig aldrig helhjärtat
åt teosofiska rörelsen, och de reservationer som han bibehöll
i sin korrespondens med adepterna ledde till ett främlingskap, som
skenbart berodde på filosofiska olikheter med dem men egentligen
på hans omätliga fåfänga som gjorde det omöjligt
för honom att lära sig från någon annan än
honom själv.
Under de första få åren blev emellertid dessa högt
stående engelsmäns intresse en viktig faktor i teosofins spridning,
både i Indien och Europa. Sinnetts bok The Occult World [Den
dolda verlden] drog till sig stor uppmärksamhet genom hela västerlandet,
och när han återvände till England blev han aktiv i Teosofiska
Samfundets Londonloge. Hume, även om han slutligen skiljde sig från
teosofiska rörelsen, fortsatte i humanitära verksamheter, och
blev en ledande upphovsman vid utformningen av den indiska nationalkongressen.
I Hind Swaraj, Gandhis bok om indiskt självstyre, citeras
Humes överläggningar med indiska patrioter mer än
en gång, som en grundares visa ord. [3] Det
kan inte ifrågasättas, att hur än det slutligen blev med
deras anslutningar, så befrämjades teosofiska rörelsen
av både Mr Sinnett och Mr Hume under perioden för deras aktiva
deltagande i dess arbete.
*
Fotnoter:
1. The Occult World, A. P. Sinnett (London: Trübner
& Co., 1881).
På svenska Den dolda verlden.
2. Esoteric Buddhism, A. P. Sinnett (London: Trübner
& Co., 1883).
På svenska De invigdes lära.
3. Hind Swaraj, or Indian Home Rule, M. K. Gandhi
(G. A. Natesan & Co., Madras, India).