Förord
Begreppet teosofi är en relativt sentida benämning på en uråldrig
visdom, känd sedan urminnes tider, sedan det funnits
mänskliga sinnen för det. På olika håll framstår den idag
som visdomsreligionen, den uråldriga visdomen, vetenskapernas vetenskap,
esoterik eller ockultism.
För
att bevara den från förvrängningar, förfalskningar
och missbruk har den hållits hemlig av vissa individer som besitter
djupare kunskaper däri. Vid slutet av 1800-talet blev för första gången så mycket offentliggjort som två individer – i det följande benämnda adepter, Mästare eller
Mahatmor – ansåg vara klokt. Det skedde i huvudsak i skrifter av Helena Petrovna Blavatsky
och något om hur detta gick till berättas här.
Det är
endast det utlämnandet, och framställningar som direkt följer därav, som uttrycket modern teosofi med rätta
kan stå för, inte den alltid varande visdomen själv.
Det
uttalade syftet med att ge en omfattande information var att
utrota vidskeplig okunnighet och materialism, och detta framförallt
för ett mänsklighetens universella broderskap
på en sant andlig grund.
Inledning
När generationer följer
på varandra kan unika personer och
deras prestationer i det förflutna lätt bli skymda och betydelsefulla
händelser bortglömda. Denna trilogi är ett försök
att återuppliva en del berättelser om de föregångare som vid slutet av 1800-talet svarade för den nutida teosofins ankomst och så att människor idag
kanske kan bli inspirerade av det.
De som arbetade
i den fysiska världen för att främja detta var mest vanliga män och kvinnor men en del ägde
särskilt goda kvaliteter och en av dem mycket utomordentliga
förmågor. Den personen var Helena Petrovna Blavatsky. De som
inspirerade och hjälpte henne, inte bara genom att stödja henne
utan också med källmaterial för hennes stora litterära
arbeten, var adepter i en kunskap och vilka hon bekände som sina
Lärare.
Att det existerar
invigda personer, som vanligen verkar bakom scenerna i världen, är
mycket nära förbundet med denna berättelse. De har på
olika sätt varit kända som visdomens mästare, eller i enkelhet
såsom Bröder eller Invigda, och med åren har en del av oss
accepterat dem, åtminstone som idéer, ibland
idealiserade. För att kunna förstå vad som följer
behövs i
varje fall nu att
vara öppen för deras existens, som ett faktum.
Sådana Mästare
är en följd av en påskyndad evolution genom självutveckling.
Deras inre eller subjektiva förmågor är utvecklade bortom
gränser som nåtts av mänskligheten i allmänhet.
Av flera skäl brukar de isolera sig från
det normala livets miljöer och förhållanden, huvudsakligen
på grund av deras kroppars renhet som gör dem ovanligt känsliga
för den förhållandevis grova atmosfär, som skapas
av den outvecklade mänskligheten. Men de kan kommunicera med
människor, som har förberett sig för det, genom att
under långa tider levt ett korrekt liv i enlighet med lagarna
för den inre naturen, och gör det också.
H P Blavatsky var en som hade kvalificerat sig till att kommunicera
med och vara förenad med dem.
Under det sista
kvartalet av 1800-talet kände två medlemmar i ett av adepternas
brödraskap att tiden var lämplig att göra en del av deras
kunskaper allmänt tillgängliga, kunskapen om naturens inre funktioner,
själva Naturens inre arbetssätt, en kunskap som
gäller för esoteriska eller ockulta vetenskaper. Mästarna
var inte bara adepter i den kunskapen utan också väktare,
beskyddare, av den.
Dessa två
Mästare kände inte bara, att en del individer i människofamiljen
vid den tiden kunde vara utvecklade till att kunna se
och höra något av deras stora budskap, utan också
att ett särskilt försök borde göras för att hjälpa
mänskligheten längs dess riktiga evolutionsväg. Det rådde
nästan uteslutande en självisk materialism hos mänskligheten
och detta såg de som en stor fara för dess framtida välbefinnande.
Deras ärende
var att människan skulle lära känna sin egen essentiella,
andliga natur, och sin identitet med Naturen själv, och därigenom
med alla sina medmänniskor. Deras förhärskande syfte var
att främja ett universellt broderskap.
Sedan uråldriga
tider har det funnits mer eller mindre hemliga samfund eller broderskap
med någon kunskap om naturens hemligheter. De var öppna endast för ett utvalt fåtal och hade litteratur
och praktiska bruk för att utveckla psykiska och andliga förmågor.
Deras medlemmar hade tystnadsplikt, de
införde discipliner och hade sina egna ceremonier och ritualer
som påminde om de urgamla mysteriernas. Dessa brödraskap kan ha
varit broderliga i sig själva och mellan varandra men gjorde
inte mycket för att främja eller bilda ett universellt broderskap.
Det förefaller som om Mästarna kände att ett
sådant universellt broderskap kunde uppkomma
endast på grundval av kunskap om några av de element
som var gemensamma för alla dessa rörelser. De var beredda
att som ett experiment ge ut en begränsad allmän syntes av denna
kunskap för första gången till allmänheten.
För detta
behövde de ett lämpligt ombud för arbete i den fysiska
världen. Ett sådant ombud måste ha nödvändiga
förmågor och kvaliteter för att i skriftlig form kunna framlägga den information som
kunde ges. En sådan människa var H P Blavatsky (HPB).
Berättelser
om hennes liv finns på många andra ställen än i denna korta inledning, men med hennes kvalifikationer
fanns inga andra som var tillgängliga vid den tiden och det är tydligt att det
inte heller senare har gjort det. Detta kan genast tyckas vara orättvist
sagt. Men när studerande blir närmare bekanta med hennes arbeten kan de inte
undgå att inse hur unik hon var. Det är uppenbart att ingen
ännu har motsvarat henne. Det blir uppenbart för vem som helst
som vill studera hennes arbeten uppmärksamt och med ett öppet
sinne.
Det är
viktigt att förstå att HPBs Mästare var män som levde
i världen, i fysiska kroppar. Men de hade underbara, fantastiska,
otroliga förmågor, vilket man kan slutleda av vad som nu följer här.
De kunde t. ex. projicera illusionskroppar och överföra
sina medvetanden till dem. I sådana kroppar kunde de besöka
och konversera med människor, som om de verkligen var närvarande
i köttet. De var förvisso inte uppstigna, och att döma
av deras egna redogörelser för vad som händer efter människans
död kunde de inte vara det. De måste gå igenom
samma efter-döds-processer som vi gör. Detta betyder inte att
det inte finns högt stående diskarnerade varelser, men det
är en annan berättelse.
Meningen med
detta häfte är tvåfaldigt.
För det första att
påminna oss om Mästarnas direkta delaktighet i framställningen
av de två klassiska verken Isis Unveiled och Den hemliga
läran, vilket ger dessa en autenticitet, som inga andra teosofiska
verk kan göra anspråk på. De innehåller den mängd
av esoterisk information som utgör grunden för alla senare teosofiska
skrifter.
För det andra att antyda Mästarnas intention, att
Teosofiska Samfundet skulle vara en hörnsten för framtida religioner,
vilkas enda sanna grundval är Naturen.