|
Del
2:
Den
hemliga läran Den
stora uppoffringen
Aldrig har under sådana motgångar
ett åtagande av sådan omfattning och betydelse förts
till ett framgångsrikt slut.
För att förstå
detta påstående måste Den hemliga lärans
tillkomst sättas in i ett historiskt sammanhang. Teosofiska Samfundet
bildades i New York 1875 och snart därefter, 1877, gav HPB
ut Isis Unveiled, ett första försök att föra
något av esoterisk vetenskap (ockultism) till den bildade allmänhetens
kännedom. Fram till dess hade denna vetenskap eftersträvats
på olika sätt i skilda länder, både öster-
och västerländska. De som var intresserade i ämnet hade
genom sina skrifter gjort en del kunskap om en del av
dess aspekter tillgänglig. Isis var i själva verket en samling av mycket
av den kunskapen, med en massa tillkommande material och kommentarer,
vilket antydde en gemensam underliggande källa för detta ett material som var allmänt känt till blott en liten del.
Efter utgivandet av Isis framställde HPB en stor mängd artiklar i ämnen med det ockulta. Därmed påverkade
hon sakta människors tänkanden med en ny dimension till de vanliga
synsätten. Under tiden hade samfundets huvudkvarter flyttats till
Indien, nära Bombay. 1882 flyttade det igen och då till Adyar nära Madras [nu Chennai].
Under 1883 var Olcott (presidenten) särskilt upptagen med att resa
runt och hålla föredrag i Indien medan HPB fortsatte med sina
litterära arbeten.
I februari 1884 reste
en grupp människor, däribland Olcott och HPB, till Europa, där
de för en tid bosatte sig i Paris. Enligt uppgifter var det här
som arbetet med Den hemliga läran började. Gruppen återvände
till Indien vid slutet av 1884, men i februari 1885 blev HPB allvarligt
sjuk och tillråddes att av hälsoskäl lämna Indien.
Det gjorde hon den 31 mars med fartyg först till Neapel och reste
därefter till Würzburg i Tyskland. Det var här som det
vidare arbetet med Den hemliga läran skedde. I juli 1886 flyttade
hon, av allt att döma på anstiftan av sin Mästare, till
Ostende, där hon fortsatte skrivandet. Hon blev i både Würzburg
och Ostende ordentligt tillsedd en stor del av tiden av den svenska grevinnan
Constance Wachtmeister.
I maj 1887 flyttade
hon sitt boende till London, fortsatte där sitt arbete och fick
där två redaktionella medhjälpare, Bertram Keightly och
dr Archibald Keightly. Den hemliga läran blev slutligen utgiven
på senhösten 1888 då förresten samfundets esoteriska
sektion bildades.
Dessa rena uppgifter
om platser där HPB gjorde sitt skrivarbete ger ingen antydan om de
ändlösa svårigheter som hon måste övervinna
och den övermänskliga beslutsamhet som hon måste upprätthålla
för detta.
Själva boken är
med vilka som helst mått ett mästerverk och vem som helst
som läser det i ren förundran över dess innehåll
kan inte ha någon anledning till misstänksamhet om vad som
kan ligga bakom dess tillkomst. Under de perioder då det
skrevs var HPB tillsedd av ett antal människor, huvudsakligen
av grevinnan Wachtmeister. I sin bok Reminiscenser om HP Blavatsky
och Den hemliga läran antecknade hon egna erfarenheter från
den tiden då hon var tillsammans med HPB. Den boken gavs ut 1893, endast två år efter HPBs död. Förutom att hon där beskriver
stora händelser, som överrumplade HPB under hennes tider för denna
gigantiska uppgift, så återger grevinnan många nära detaljer
om HPBs liv vid den tiden. Det visas oss hur HPB reagerade mot vänners
trolösheter och svek, anklagelserna mot henne av mr Hodson i hans
rapport till The Society for Psychical Research i London osv. Allt
detta är mycket levande berättat och blott en liten del av händelser
som grevinnan och andra återger kan finnas med här.
De offer som HPB gjorde
för att fullständiga sitt stora arbete illustreras inte minst
av två stora händelser. En av dem ägde rum vid slutet
av 1885 när HPB, fortfarande i Adyar, blev svårt sjuk. Om detta
hade mrs Cooper-Oakley, som såg till HPB vid den tiden, följande
att säga:
Mycket oroliga var timmarna och dagarna som jag gick igenom under dessa tre veckor av
skötsel och vård, då
hon blev värre och värre och läkarna slutligen gav uppnär hon var i koma. Det visade sig hur underbart det skyddande inflytandet
över HPB var, om hon var dålig eller frisk. Jag var fullständigt
isolerad med henne, nära husets tak
men natt efter natt vandrade
jag ändå fram och tillbaka längs det flata taket för
att få lite luft mellan 3 och 4 på morgonen, och när
jag såg dagsljuset bryta fram över bengaliska viken undrade
jag varför jag kände mig så utan fruktan, till och med
när hon till synes låg vid stunden för döden. Jag
kunde aldrig föreställa mig en känsla av fruktan komma
nära HPB. Till slut kom den oroliga natten när doktorerna
hade givit upp och sade att ingenting kunde göras, att det var
omöjligt. Hon var då i ett komatillstånd sedan några
timmar. Doktorerna sade att hon skulle gå bort i det tillståndet,
och jag visste, mänskligt sett, att den nattens vaka måste
bli den sista
Jag
kan inte här gå in på vad som hände, en erfarenhet
som jag aldrig kan glömma. Men mot kl 8 på morgonen öppnade
HPB plötsligt sina ögon och bad om sin frukost, den första
gången som hon hade talat naturligt under två dagar. Jag
gick för att möta doktorn vars förvåning över
förändringen var mycket stor. HPB sade: Åh, doktor!
Du tror inte på våra stora Mästare!
Följande erfarenheter av mrs Cooper-Oakley,
som själv hon avstod från att nämna, har blivit omvittnad av andra.
Under kvällen...
i det yttre rummet satt de två Cooper-Oakleys,
Damodar Mavalankar, Bawaji D. Nath och dr Franz Hartmann och viskade,
i väntan på något tillrop från HPB. Plötsligt
framträdde på verandan Mästaren M., fullt materialiserad. Han gick snabbt genom det yttre rummet in i HPBs rum. Under tiden drog
sig de i det yttre rummet tillbaka
När HPB återhämtade
sig berättade hon för sina nära vänner hur hennes
Mästare hade kommit och givit henne två val för
det första att dö och gå in i friden, med slutet på
sitt martyrskap, och för det andra att leva vidare några
få år till för [att skriva] Den hemliga läran. (Sylvia Cranston, The Extraordinary Life and Influence of Helena
Blavatsky, sid 281)
Då hon nu kunde ha dött och
funnit frid, så visar denna händelse, att vad som än kunde
komma att drabba henne, så ville hon leva vidare för att fullständiga
Den hemliga läran.
Det finns en eller
två indikationer på att under den första tiden avsågs Den hemliga läran att bli formad efter Isis, men mycket
förstorad. I en artikel skriver W Q Judge följande:
Vår älskade vän försågs
med varje bekvämlighet om än hon fortsatte sitt skrivande
(detta var i Paris 1884) och jag på hennes begäran noga genomläste
Isis Unveiled, då jag satt i samma rum och gjorde indexnotiser
[till ämnesområden] vid foten av varje sida, eftersom hon
avsåg att använda det i förberedelserna för
Den hemliga läran.
En omständighet som nämnts tidigare
och som måste tas med i den historiska bakgrunden var att Society
for Psychic Research i London (SPR) gav ut en rapport av en mr Hodson,
som SPR hade skickat till Adyar för att undersöka fenomen kring
HPB. Den gavs ut i oktober 1885. Dess betydelse är att för
dem, som accepterade vad mr Hodson lade fram som fakta, rättfärdigade
rapporten hans åsikt att HPB var en bedragare och att hon spionerade
för Ryssland. Rapporten har blivit vitt spridd, citerad och i allmänhet
accepterad. Emellertid har detta sedan visats vara mycket oriktigt. Mr
Hodson var inte korrekt i bevisfrågor. En modern undersökning
av hans rapport av dr Vernon Harrison publicerades 1997 och ger fullständig
upprättelse åt HPB. Men Hodgsonrapporten blev ansedd som auktoritativ,
vilket hade mycket vida återverkningar. Ända fram till nu har
den av många inflytelserika människor ansetts som officiell
i referensböcker och i mycket annat som skrivits och sagts rörande
teosofi. Detta påverkade allvarligt uppfattningar hos akademiker,
som annars med respekt skulle kunnat ta ett sådant lärt arbete
som Den hemliga läran, och mycket annat som hon skrev, i akt.
En del omständigheter
som omger det verkliga skrivandet av Den hemliga läran beskrivs
i en del avsevärda detaljer av grevinnan Wachtmeisters Reminiscenser.
Hon återger en hel del intressanta händelser.
Det första försöket
att skriva Den hemliga läran gjordes i Paris 1884. Sedan återvände
HPB för en tid till Adyar i Indien, men lämnade Indien slutligen
i mars 1885, då hon under tiden hade lagt till en del i manuskriptet.
Hon kom åter
till Europa. Det verkar som om hennes Mästare hade haft någon
förbindelse med Würzburg och det var där hon stannade under
några månader. Där blev hon tämligen väl förskansad
i en svit av rum. Hon hade tidigare tillbringat en tid med madame Gebhard
i Elberfeld i Tyskland, men det allvarliga arbetet med Den hemliga
läran skedde nu i Würzburg. Grevinnan Wachtmeister övervakade
alla hushållsgöromål. Hon var van att se efter ett hushåll
och försåg HPB med omständigheter att kunna arbeta under.
Däribland att HPB skulle ha så få avbrott, irritationer
och andra störningar som möjligt. När sådana omständigheter
hade kommit till stånd sade HPB att strömmarna
mellan henne och Mästarna hade etablerats. Genom en serie perfekt
regelbundna knackningar fanns det tecken på sådana strömmar.
Andra signaler var att astrala klockor ringde.
Dessa strömmar
tycks ha varit nödvändiga för att HPB i astralljuset skulle
läsa de astrala motsvarigheterna till böcker som hon behövde
konsultera och införa avsnitt av i Den hemliga läran.
Till alla dessa utdrag gavs referenser, och huvuddelen av dessa kontrollerades, även om de verk de kom ifrån fanns t. ex. i Vatikanen, Bodleianbiblioteket
eller det Brittiska Museets bibliotek. Grevinnan berättar hur hon
i ett eller ett par fall kunde bistå med att verifiera några
referenser.
En något roande
illustration till hur dessa strömmar användes är detta.
HPB och grevinnan delade
sovrum med bara en skärm mellan bäddarna. HPB hade vid bädden
en oljelampa som normalt var släckt när hon drog sig tillbaka.
Men en natt märkte grevinnan att det ljuset var på, så
hon gick för att släcka det. Knappt hade hon gjort det förrän
den flammade upp igen. Då hon trodde hon inte hade släckt ut
det ordentligt gick hon tillbaka och vred ner veken så att inte
ett spår av flamman fanns kvar. Knappt hade hon återkommit
till sin del av rummet förrän det flammade upp igen. Återigen
skruvade hon ner lampan och återigen flammade den upp. Men denna
gången såg hon i dess ljus en brun hand på vekens kontrollknapp,
och visste genom det att en chela hade instruerats att hålla lampan
igång.
Detta förbryllade
henne så mycket att hon tänkte hon skulle söka få
en förklaring från HPB och uttalade hennes namn. Hon måste
göra det flera gånger innan HPB vaknade och då gjorde
hon det med plåga och var betryckt. Hon frågade grevinnan
varför hon återkallat henne när hon varit med sin Mästare,
hon sade att hon kunnat döda henne genom att göra på det
sättet.
En annan gång
delade W Q Judge ett rum intill HPBs arbetsrum. En natt då han råkade vakna märkte han att det fanns några kort på
HPBs skrivbord som han visste inte hade funnits där när han
gick och lade sig. Dessa kort var märkta med en serie symboler och
de fanns kvar på morgonen. Han frågade HPB om dem. Hon svarade
Mästaren har varit och lämnat instruktioner för arbetet
jag måste göra idag.
När skrivandet
av boken senare hade kommit långt kunde en av
bröderna Keightley´s, som då redigerade det när det
skrevs av HPB, ibland när han hade börjat
arbetet på morgonen finna blad av manuskript som han visste att hon inte hade skrivit.
Mästarna hade antingen skrivit eller förorsakat att de blev
skrivna och lagt fram det på HPBs skrivbord. Det visade sig att
sådana manuskript krävde mycket litet redigering eller korrigering,
om någon alls.
Ännu ett vittne
till sådana fenomen (under HPBs vistelse i Würzburg) var dr
Hübbe-Schleiden, som skriver,
Jag såg en hel del av den välkända
blå KH-handskriften i form av korrigeringar och noteringar på
hennes manuskript, såväl som i böcker som tillfälligtvis
fanns på hennes skrivbord. Och jag noterade detta framförallt
på morgonen innan hon hade börjat arbeta. Jag sov på
schäslongen i hennes arbetsrum, sedan hon dragit sig tillbaka för
natten, och schäslongen stod endast några fot från
hennes skrivbord. Jag kommer väl ihåg min förvåning
en morgon, då jag stigit upp och fann en stor mängd foliosidor
som var fyllda med den blå blyertspennshandskriften, och som låg
ovanpå hennes eget manuskript vid hennes plats på skrivbordet.
Hur dessa sidor hamnade där vet jag inte. Men jag såg dem
inte innan jag gick till sängs och ingen person hade kroppsligen
varit i rummet under natten, ty jag sover alltid lätt. [Reminiscenser
112/3]
När Hodgson-rapporten kom ut på
hösten 1885 var HPB och grevinnan i Ostende, där HPB återigen
hade några bekvämliga rum. Den förorsakade avsevärd
smärta för HPB, inte bara för att själva rapporten
framställde henne som bedragerska, utan för att många
medlemmar i samfundet hade skrivit till henne och visat sig acceptera
vad Hodgson framlagt. Det gav henne mycken sorg. Hon sade till grevinnan
en kväll Du kan inte föreställa dig hur det är
att känna så många fientliga tankar och strömmar
riktade mot dig. Det är som att vara stungen av tusen nålar
och jag har ständigt måst hålla en skyddsmur omkring
mig. Grevinnan frågade huruvida hon visste från vilka
personer dessa ovänliga tankar kom, och hon svarade: Ja, tyvärr
gör jag det. Och jag försöker ständigt stänga
mina ögon, för att inte se och veta. Efteråt visades
vid tillfällen prov på att vad HPB hade sett var sant.
När det gäller
hur hon för att skriva boken mottog information på många
svårfattliga eller dunkla punkter anger grevinnan följande.
Då hon lutade sig tillbaka
och njöt av cigaretten och kände en lättnad från
den mödosamma ansträngningen [denna ansträngning betydde
att hon varit verksam några timmar innan hon fick ett avsnitt
som hon kopierade korrekt från astralljuset], vilade jag mot hennes
stora stols armstöd och frågade henne hur det gick till att
hon kunde göra misstag i att nedteckna vad som givits henne. Hon
svarade: Du förstår, vad jag gör är detta.
Jag gör bara vad jag kan beskriva som en sorts vakuum i luften
framför mig, och fixerar min blick och min vilja på detta,
och kort därpå passerar scen efter scen framför mig
som de successiva bilderna i ett bildspel, eller, om jag behöver
en referens eller information från någon bok, så fixerar
jag mitt sinne avsiktligt, och den astrala motsvarigheten till boken
framträder, och därifrån tar jag vad jag behöver.
[Reminiscenser, 33]
[G Farthing har kontaktas om huruvida misstag
i att nedteckna inte
var
ett felcitat. Men enligt honom uppgav
HPB att misstag förekom.]
När villkoren för hennes skrivande
hade etablerats som hon ville ha dem, och det inte fanns för många
avbrott eller störningar i form av svekfulla eller opålitliga
korrespondenser, var HPBs arbetsrutin, att börja tidigt på morgonen,
i allmänhet omkring kl. 7, ha frukost kl 8, arbeta till middagstiden,
då hennes huvudmål serverades, och sedan fortsätta till
kl 7 på kvällen. Ibland kunde hon arbeta vidare till natten,
kanske också utan att ha haft middagsmål. Alla hennes arbeten
skedde för hand med penna och bläck. Vid ett tillfälle
kunde hon inte få tag på det slags bläck hon tyckte om,
så för att få något användbart förvärvade
hon de nödvändiga ingredienserna och framställde vad hon
kallade en bläckfabrik. Det är svårt
att föreställa sig, att alltmedan hon så gott som kontinuerligt
arbetade med Den hemliga läran, som med nödvändighet
innebar regelbundna timmar av djup koncentration, lyckades hon framställa,
först medan hon var i Indien artiklar för The Theoosophist,
som hon hade grundlagt, och senare från september 1887 i Europa
artiklar för den då nya tidskriften Lucifer. Dessförutom
skrev hon kopiösa mängder för tidningar och andra tidskrifter,
däribland många på ryska.
De som hade tillgång
till HPBs manuskript när hon skrev dem blev förvånade
över antalet citat från ett vitt omfång av andra verk
av många författare. Dr Archibald Keighley var en sådan
och när HPB hade flyttat till England kommenterade han så här:
Jag visste att det inte fanns något bibliotek
att konsultera och kunde se att HPBs egna böcker inte ens uppgick
till ett trettiotal, av vilka flera var lexikon, och flera verk hade
en eller flera volymer. Vid den tiden såg jag inte Dzyans
Sånger trots att flera delar av Den ockulta katekesen
var inkluderade i manuskriptet.
En del uttryck för vad denna oavbrutna
ansträngning kostade HPB ges i några stycken av grevinnan
Wachtmeisters bok. HPB skrev till henne:
Alltsedan Du reste bort har jag känt det
som om antingen en paralysering eller en klyvning av hjärtat ägt
rum. Jag är kall som is och fyra doser av digitalis på
en dag kunde inte stilla hjärtat. Nå, låt mig bara
avsluta min hemliga lära. Senaste natten, istället för
att gå till sängs, blev jag satt till att skriva till klockan
ett. Trippelmysteriet ges ut något jag trodde de
aldrig skulle ge ut det med...
Det fanns ett annat tillfälle när
hon försökte reproducera ett stycke ur en bok som hon såg
i astralljuset, men bara efter att
ha försökt tolv gånger lyckades hon få ner det korrekt. Först då sade Mästaren
att hon hade fått det rätt. Detta var vid slutet av en lång
dag när hon redan var trött.
Allt medan hon i stort
sett kontinuerligt skrev för Den hemliga läran och olika
artiklar var hon alltid omsorgsfull för Teosofiska Samfundets
välstånd och intresserad av vad som pågick i dess olika
sektioner som hon hade grundat runt världen. En sektion som särskilt
angick henne var den engelska. När hon skrev Den hemliga
läran och det nästan var färdigt var hon i England.
Vid ett tillfälle kom hon oförväntat till en nybildad Blavatskyloge
i London. Det framkallade en del bestörtning men hon löste
några svårigheter som hade uppstått beträffande
dess ledning.
Grevinnan var mycket
noga med att påpeka att inte allt var dunkelt och dystert
med HPB då hon var upptagen med sin oerhörda uppgift. Grevinnan
återger hur HPB måste ha blivit kompenserad, ty hon levde
mycket i de inre världarna och där såg syner och visioner
som ersatte för hennes dagliga livs dysterhet och tristess.
Hon hade emellertid en förströddhet
eller ett avkopplande av ganska besynnerlig natur. Framför hennes
skrivbord fanns ett gökur på väggen och detta använde
hon på ett mycket ovanligt sätt. Ibland slog den högt
som en gonggong, sedan sucka och stöna som om den var besatt, galande
på det mest oväntade sätt. Vår tjänsteflicka
som var den mest dumma och apatiska bland dödliga var mycket
rädd för den och berättade allvarligt en dag för
oss, att hon trodde djävulen fanns i klockan. Inte för
att jag tror på djävulen sade hon, men denna
gök nästan talar till mig ibland. Och det gjorde den.
En kväll gick jag in i rummet och såg vad som syntes vara
strömmar av elektriskt ljus komma ut från klockan åt
alla håll. När jag berättade det för HPB svarade
hon Åh, det är bara den andliga telegrafen, de lägger
ut den kraftigare ikväll med avseende på morgondagens arbete.
När man levde i den atmosfären, och kom i kontakt så
kontinuerligt med dessa vanligtvis osynliga krafter, tycktes allt detta
vara den sanna verkligheten för mig, och den yttre världen
var det som föreföll vagt och otillfredsställande.
Alla
som har känt och älskat HPB har känt vilken tjusning
som fanns omkring henne, hur sant vänlig och älskvärd
hon var. Hur vid vissa stunder en sådan klar och barnslig natur
tycktes stråla kring henne. En anda av glädjefullt skojande
gnistrade i hela hennes ansikte och gav det det mest vinnande uttryck
jag någonsin sett hos en människa.
Mot slutet av tiden för HPBs vistelse
i Ostende fick hon några vinkar från Mästarna om att
hon skulle antingen bege sig till England eller vara i dess närhet.
Skrivandet av Den hemliga läran var nära att avslutas,
så långt det gällde dess två första volymer,
och de hade givit henne instruktioner att hon skulle bilda en liten grupp
av studerande, vilka hon skulle undervisa om något av ockultismens
första grunder.
Den andra händelsen,
när Mästarna ingrep för att rädda hennes liv, så
att hon kunde fortsätta sitt arbete, ägde rum i Ostende, och
sedan HPB hade gått med på det höll de henne vid liv
några få år till. Innan hon reste till England hade
hon ännu en period av allvarlig sjukdom. Grevinnan ger oss en mycket
rörande berättelse om detta. Det skildrar HPBs villighet att
acceptera vilket som helst offer som vore nödvändigt för
att avsluta sitt arbete. Grevinnan antecknar:
Till min stora förfäran började
jag lägga märke till att hon blev dåsig och tungsint
mitt på dagen och ofta ur stånd att arbeta under en hel
timma. Detta tilltog snabbt och då den närvarande doktorn
förklarade att det var ett angrepp på njurarna blev jag orolig
och skickade ett telegram till madame Gebhard för att berätta
om mina farhågor och be henne komma och hjälpa mig. Jag kände
att ansvaret var alltför stort för mig att klara ensam
När
hon kom kände jag det som om en stor tyngd lyfts från mina
skuldror. Under tiden blev HPB sämre, och den belgiske doktorn,
som var som vänligheten själv, prövade det ena botemedlet
efter det andra, men utan några goda resultat, och jag började
bli allvarligt oroad och bekymrad över vilken kur som skulle sättas
in. HPB var i ett tungt och sömnsjukt tillstånd, hon tycktes
vara omedveten under timmar i sträck, och ingenting kunde rycka
upp eller intressera henne. Till slut kom en stor inspiration till mig.
Jag visste att det i Londongruppen fanns en dr Ashton Ellis, så
jag telegraferade till honom, beskrev tillståndet HPB befann sig
i, och bönföll honom att komma utan dröjsmål
Nästa
dag konsulterade de två läkarna varandra. Den belgiske
sade att han aldrig känt till något fall av en person med
ett njurtillstånd som HPBs, och som levde så länge
som hon hade gjort, och att han var förvissad om att ingenting
kunde rädda henne. Han hade inget hopp om hennes tillfrisknande.
Dr Ellis svarade att det var ytterst ovanligt att någon överlevde
så länge i ett sådant tillstånd. Han berättade
vidare för oss, att han innan han kom
till Ostende konsulterat en specialist, som hade samma uppfattning, men tillrådde att man
utöver den föreskrivna medicinen skulle försöka
med massage för att stimulera de förlamade organen. . . .
Natten
förlöpte lugnt, och flera gånger den följande dagen
masserade dr Ellis henne tills han var helt utmattad, men hon blev inte
bättre, och till min förfäran började jag känna
den besynnerliga svaga odören av död som ibland föregår
kroppens upplösning. Jag vågade knappast hoppas att hon skulle
genomleva natten, och medan jag satt ensam vid hennes bädd öppnade
hon ögonen och sade till mig hur glad hon vara att dö, och
att hon tänkte att Mästaren skulle låta henne till sist
bli fri. Ändå var hon mycket orolig över hennes Den
hemliga läran. Jag måste vara ytterst försiktig
med hennes manuskript, och överlämna alla till överste
Olcott, med tillsägelse att få dem tryckta. Hon hade hoppats
att hon skulle ge mera till världen, men Mästaren visste bäst.
Och så föll hon tillbaka i ett tillstånd av omedvetenhet,
och jag undrade hur allt skulle sluta. Det
tycktes mig omöjligt att hon skulle dö och lämna allt
sitt stora arbete oavslutat. Och sedan återigen Teosofiska Samfundet
Vad skulle det bli av det? Hur skulle det kunna vara så, att Mästaren
som var huvud för samfundet skulle låta det vittra bort.
Så sant kan det vara en följd av karma för dess medlemmar,
som genom falska och svaga hjärtan fört Teosofiska Samfundet
till en sådan punkt, att det inte fanns mera liv i det. Och så
att det måste dö bort, för att återupplivas i
nästa århundrades förlopp. Ändå kom tanken
till mig att Mästaren hade sagt till HPB att hon skulle bilda en
cirkel av studerande omkring sig och att hon skulle undervisa dem. Hur
skulle hon kunna göra det om hon skulle dö? Och så öppnade
jag mina ögon och såg mot henne och tänkte, att var
det möjligt, att hon hade slavat och stridit och strävat så
hårt, och skulle låtas dö mitt i sitt arbete? Vad skulle
det vara för nytta med all hennes självuppoffring, och de
själskval som hon hade gått igenom, om hennes livs arbete
inte skulle fullbordas? Dag efter dag hade hon genomlidit tortyr både
för sinnet och kroppen: för sinnets genom falskheter och förräderi
av dem som själva hade kallat sig hennes vänner, och sedan
förtalat henne bakom hennes rygg, kastat stenar mot henne, då
de i sin okunnighet tänkte att hon aldrig skulle känna handen
som kastat dem. Och om kroppen, då hon var tvingad att bli kvar
i en form som skulle ha disintegrerats två år tidigare i
Adyar, om den inte hade hållits ihop av ockulta medel när
hon beslöt att leva vidare och arbeta för dem, som ännu
skulle komma in i Teosofiska Samfundet. Ingen av dem som kände
henne förstod henne verkligen. Även för mig, som hade
varit ensam med henne under så många månader, var
hon en gåta. Detta med hennes starka krafter, hennes underbara
kunskap, hennes utomordentliga insikter i den mänskliga naturen,
och hennes mysteriösa liv som tillbringades i regioner okända
för vanliga dödliga, så att om henne kropp kunde vara
nära, så var hennes själ ofta i kommunikation med andra.
Mången gång har jag observerat henne på det sättet
och vetat att endast hennes kropps skal var närvarande.
Sådana
var tankarna som gick genom mitt sinne, då jag satt timme efter
timme denna oroliga natt och såg på henne då hon tycktes
bli svagare och svagare. En våg av ren misströstan
kom över mig, då jag kände hur sannerligen jag älskade
denna ädla kvinna, och jag insåg hur tomt livet skulle bli
utan henne. Att inte längre ha hennes tillgivenhet och förtroende
skulle vara en mest allvarliga prövning. Hela min själ reste
sig i strid vid tanken att förlora henne
jag föll i
bitter gråt och visste inget mera.
När
jag öppnade mina ögon kom den tidiga morgonens ljus in, och
en förskräcklig farhåga kom över mig, för att
jag hade sovit, och för att kanske HPB hade dött under min
sömn, dött medan jag var osann mot min vaka. Jag vände
mig i rädsla mot bädden, och där såg jag HPB titta
lugnt på mig, med sina klara gråa ögon, då hon
sade Grevinna, kom hit. Jag flög till hennes sida.
Vad har hänt, HPB du ser så annorlunda ut mot
hur det var förra natten. Hon svarade Ja, Mästaren
har varit här. Han gav mig mitt val, att jag kan få dö
och bli fri om jag så skulle vilja, eller jag får leva och
avsluta Den hemliga läran. Han sade till mig hur stort mitt
lidande skulle bli, och vilken fruktansvärd tid jag skulle ha framför
mig i England, för jag skall åka dit, men när jag tänkte
på de studerande, för vilka jag skall tillåtas att
undervisa några saker, och Teosofiska Samfundet i allmänhet,
som jag redan har givit mitt hjärtas blod, accepterade jag offret,
och för att göra det fullständigt, så ge mig lite
kaffe och något att äta och ge mig min tobakslåda.
[Reminiscenses, 71/5]
Keightleys övertalade henne så
småningom att flytta till London och fann i Norwood ett litet hus
för henne, Maycott. De såg vederbörligen till med uppackningen
av hennes ägodelar och manuskript, vilket emellertid skedde med avsevärda
svårigheter, då HPB inte hade slutat arbeta förrän
några få timmar innan sällskapet skulle avresa mot London,
och då hela tiden frågat dem om material som redan hade packats
ner.
Hon tycks då
ha varit så helt inriktad på sitt arbete att hon inte ville
spilla någon tid alls. Detsamma hände när de anlänt
till Maycott. Nästan innan hennes tillhörigheter hade placerats
ut i huset hade hon återupptagit sitt skrivande. HPB klagade bittert
över att rummen var så små i Maycott och det var inte
långt därefter som ett hus på Landsdown Road i Notting
Hill anskaffades för henne. Här hade hon mera plats och använde
sig av större delen av bottenvåningen. Det var under hennes
vistelse här som hon höll många av de kvällsstunder
med sällskapsliv, som hon blev väl känd för. Alla
sorters människor besökte henne på kvällarna sedan
hennes dagsverk hade gjorts. Grevinnan berättar vidare hur HPB var
van att koppla av med att lägga patiens, när hennes aktuella
skrivanden avslutats för dagen.
Det var vid Landsdown
Road som HPB överlämnade sina värdefulla manuskript, en
bunt mer än tre fot hög, till Archibald och Bertram Keightley,
för dem att arrangera och redigera. Hon bad dem att göra detta
arbete som om det var deras eget men de gav båda uttryck för
alltför stor respekt för vad HPB hade gjort för att göra
på det sättet. Icke desto mindre var arbetet med att arrangera
manuskripten mycket stort. Både farbror och brorson kom med i den
oerhörda uppgiften att bara läsa manuskripten, som naturligtvis
var i HPBs handstil. De fick hela manuskriptet att bli yrkesmässigt
maskinskrivet. Det förefaller som om detta skedde med dubbla radavstånd
och gav möjlighet för HPB att göra avsevärda förändringar
som hon fortsatte med att göra fram till tiden då hela arbetet
skulle sättas upp för tryckning. Kostnader bara för förändringar
på grund av detta var avsevärda.
Ifråga om innehållet
i Den hemliga läran kan inte mycket sägas i en artikel
som helt ägnas åt omständigheterna för dess tillkomst.
Men bland människor som besökte HPB fanns redaktören för
en tidskrift, känd som Picadilly, och i grevinnans bok finns
en artikel från december 1888 återgiven. Författaren
förklarar där hur han gick och besökte madame Blavatsky
och hur han på kvällen deltog i en av hennes konversationer:
...jag fann henne chez elle vid Notting
Hill, sittande vid ett bord täckt med ett grönt boj-tyg som
hon snart använde som en svart tavla för att illustrera sitt
tal med. Hon röker en cigarett, detsamma gör många av
dem (av båda könen) som lyssnar till hennes framläggning
av de tvistiga frågor som hon har lagt fram. Ämnet som behandlas
då vi inträder är definitionen av ande,
och så småningom växer det i uttrycksfullhet och värme,
då frågorna förs fram, vidare och vidare, och tillbaka
in i det omanifesterades områden. Hon framställer för
oss själens vidsträckta evolution, nedstigningen av ande i
materie, och dess resa genom det manifesterade universum, tillbaka till
den evinnerliga första orsaken. Med början i denna första
orsak – den orsakslösa orsaken – som är överallt,
ändå ingenstans – havande varken längd, bredd eller
höjd, och representerad av en matematisk punkt – så
utvecklar hon Brahmas dagar och nätter med österländsk
vetenskaps fraseologi, andens utandning och inandning, genom vilka
det manifesterade universum kommer till existens.
Detta leder sedan över till en diskussion
om universums uppkomst, om en djupt metafysisk framställning, om
kosmos sjufaldiga natur, om enhet, självmedvetande, den oerhörda
evolutionsprocessen, och så vidare. Därefter:
Sånt här är blott en kort och
ofullkomlig skiss, av de uttrycksfulla ord, som föll från
denna vältaliga och begåvade kvinnas läppar. Alla lyssnade
med ivrig uppmärksamhet, även om deras föreställningsförmåga
hårt ansträngdes. För henne rör det sig om sakernas
ABC, och när hon något har kopplat av förlåter
vi mannen som utropade Åh! Våra folkhögskolor
har inte lärt upp oss till detta!
I själva verket är detta ett
kortfattat och koncist uttryck för vad som i realiteten är
Den hemliga lärans vida innehåll, men där läran
är utvecklad, förstorad och indelad i avsevärda detaljer,
med avsevärda illustrationer.
Det finns de som, även
när de är väl bekanta med innehållet i Den hemliga
läran, fortfarande uppfattar det som ett verk av en måhända
utomordentligt begåvad och sinnrik kvinna, men en som inte väsentligen
är annorlunda, än andra stora skrivare i religion och filosofi.
Men vad som är mycket framträdande för den som studerar
Den hemliga läran med ett öppet sinne, det är att den
bär på en stämpel av kunskap och auktoritet, som går
bortom vanlig lärdom. Det har funnits många som varit obenägna
att erkänna, att den kan ha skrivits, åtminstone till stor del,
av en eller flera av visdomens Mästare. Men vi har följande
intyg som sändes till dr Hübbe-Schleiden:
Det första lyder
sålunda:
Jag undrar om denna min anteckning är värdig
att ta plats i en utvald del med de dokument som återges, och
vilket av de särdrag av den blavatskiska formen för
att skriva på, som det skall finnas likna mest? Det hela är
i enkelhet, att tillfredsställa doktorn, att ju mer bevis som
ges, desto mindre tros det på. Låt honom ta mitt råd
och inte göra dessa två dokument allmänt tillgängliga.
Det är för hans egen tillfredsställelse som den undertecknade
är lycklig att förvissa honom, att Den hemliga läran,
när den är läst, kommer att vara en tredubbel produktion
av [här är namnen på en av Mästarna och HPB] och
--- mest ödmjuke tjänare, [undertecknat av en annan].
På baksidan av detta fanns följande,
undertecknat av Mästaren nämnd ovan:
Om detta kan vara av någon användning
eller hjälp för ---, om än jag tvivlar på
det, så försäkrar jag, den ödmjuke undertecknade
Fakiren, att Den hemliga läran är dikterad för
[HPBs namn], delvis av mig själv och delvis av min
broder ---.
Ett år efter detta, och då
vissa tvivel uppstått i några individers sinnen, sändes
ett annat brev, från en av undertecknarna av det föregående,
och det lyder som följer. Då profetian däri har blivit
sannär det nu tid att publicera det, till fördel för
dem som vet någonting om hur man skall behandla och förstå
sådana brev.
Intyget som lämnades förra året,
och som sade att Den hemliga läran, när den avslutats,
skulle bli den trefaldiga produktionen av [HPBs namn] --- och mig själv,
var och är korrekt, även om några har tvivlat, inte
bara på fakta som gavs däri, utan också på äktheten
i budskapet som de låg i. Kopiera detta, och bevara också
kopian av det nämnda intyget. Du kommer att finna båda vara
av värde den dagen då du skall komma, vilket kommer att ske
utan att du ber om det, att mottaga originalet ur händerna på
själva den människa till vilken intyget gavs, i syfte att
tillåta dig att kopiera det; och då kan du verifiera korrektheten
i den nu överförda kopian. Och det kommer då att vara
bra att antyda för dem som önskar veta vilka delar av Den
hemliga läran som blivit kopierade av [HPBs namn] penna in
i dess sidor, även om utan citationstecken, från mina egna
manuskript och kanske från ---, även om det sista är
mera svårt, på grund av sällsyntheten av hans kända
skrifter och större okunnighet om hans stil. Allt detta och mer
därtill kommer att finnas vara nödvändigt när tiden
går vidare, men som du är högt kvalificerad att vänta
på. [The Path, april 1893]
Utan att det behöver sägas blev
boken mycket uppskattad när den publicerades, särskilt av dem
som hade medverkat i dess framställning, och emedan mycket inspirerande
material kan tas fram som uttryck för dessa uppskattningar, så
kanske följande stycke av Bertram Keightley summerar det hela tillräckligt.
Över verkets värde måste de efterkommande
slutligt döma. Personligen kan jag bara ge uttryck för min
djupa övertygelse, att när det studeras ingående, men
utan att behandlas som en uppenbarelse, när det förstås
och assimileras, men inte görs till en text för dogmer,
kommer HPBs Den hemliga läran att bli funnen vara oräkneligt
värdefull, och ge impulser, antydningar, ledtrådar och spår,
och vägledningar för att studera Naturen och Människan,
som inget annat existerande verk kan tillhandahålla.
I ett brev till HS Olcott har Mästaren
KH följande att säga:
Var förvissad om, att vad hon inte har noterat
från vetenskapliga och andra arbeten, det har vi givit eller föreslagit
[antytt för, vittnat om för] henne. Varje misstag med felaktiga
begrepp, föreställningar, intryck eller åsikter, som
korrigerats och förklarats av henne ur andra teosofers verk, korrigerades
av mig eller under min instruktion. Det är ett mer värdefullt
verk än dess föregångare, en sammanfattning av ockulta
sanningar, som kommer att göra det till en källa för
informationer och instruktioner för den allvarlige studerande för
många kommande år.
* |
|