|
Del
3:
Hörnstenen
Men du måste
veta och komma ihåg en sak;
vi slaviskt bara följer och kopierar naturen
i dess verksamheter ... [KH i Mahatma Letters,
12]
SYFTET
Avsikterna med Teosofiska Samfundet framställs på ett antal ställen
i den ursprungliga klassiska
teosofiska litteraturen av antingen HPB eller Mästarna själva.
I ett meddelande som mr Sinnett mottog av Mästaren KH finns ett
budskap från Maha-Chohan, KH:s ledare, vilket kom i början
av den långvariga korrespondens, som Mästarna KH och M hade
med mr Sinnett. Tiden för detta var 1881. Detta betydelsefulla meddelande
innehåller följande mening:
Teosofiska Samfundet utvaldes
som hörnstenen,
grundvalen för mänsklighetens framtida religioner.
Och i ett brev som i allmänhet
erkänns som det sista som kom från Mästaren KH,
mottaget år 1900 av Annie Besant, finns följande ord:
Teosofiska Samfundet avsågs att vara
hörnstenen
för mänsklighetens framtida religioner....
och
Förflutna misstag i de gamla religionerna
får inte bortförklaras med inbillade förklaringar...
Viktigt är också,
att på flera andra platser, t ex i Nyckeln till teosofin,
klarläggs inte bara syftena med Teosofiska Samfundet, utan också
mycket tydligt dess förhållande till teosofi. Än så
länge har mycket liten uppmärksamhet riktats mot samfundets
roll, som en hörnsten, i den mening, som används av Mästarna.
Det är emellertid uppenbarligen av yttersta vikt. Vad gäller
framtida religioner, låt oss beakta följande.
VAD ÄR RELIGION?
Religion kan betraktas ur
två aspekter. Den första är vad som rör människans
gudomliga och andliga natur, som är oskiljaktig från vad som
gäller Naturen i sig själv, eller kosmos. Den andra är
religiösa läror och bruk, och hur dessa görs tillgängliga
för mänskligheten i allmänhet. Teosofi hänför
sig till den första av dessa och Teosofiska Samfundet till den andra.
Mästarna upprepar om och om igen, att de vill att ett mänsklighetens
allmänna broderskap skall bildas. De ser i detta ett primärt
medel för att lindra lidandet för miljoner människor på
jorden. De är lika klara med hur mycket av lidandet uppstår.
Det är genom människans institutionella religioner och vad de
kallade det prästerliga kastväsendet, präster
etc.
De flesta
människor har växt upp i en religion. Detta betraktar de som
heligt. Dess huvudsakliga trossatser och läror anser de såsom oföränderliga
och deras idé om Gud är den mest heliga av deras trossatser.
De har blivit lärda från barndomen, att tron på Gud och
deras egna religiösa sedvänjor är obestridliga, och utgör
ryggraden, inte bara för deras religion, utan för deras liv.
Som en följd av detta har sinnesformer, bestämda vägar
för tänkandet, vuxit upp, och som världsvitt är grundade
på idén, att det finns en gudomlighet i en eller annan form,
som är tillgänglig, eller mottaglig för böner, och med
olika andra kännetecken. Kännetecknena är formade efter
sådana som gäller för vanliga mänskliga varelser,
men mycket intensifierade, och genom detta sätts Gud in i ett slags
förståeligt förhållande till människan.
Med detta
synsätt är det förståeligt, att det ofta måste
vara svårt för människor att inta en yttre, objektiv syn
på sin egen religion. Undermedvetet ingjuts det hela i människors
tänkande och de blir mycket rädda, att framkalla något
därav, till ett allvarligt ifrågasättande. I sina anteckningar
till Sinnett (i brev 88 av Mahatma Letters) är emellertid
Mästaren KH mycket utförlig på ett antal punkter i ämnet.
T. ex.: Idén om Gud är inte en medfödd utan en förvärvad
föreställning. — Mänsklig misär kommer aldrig att
förminskas förrän den dagen, när den bättre delen
av mänskligheten i namn av sanning, moral och universell välvilja
förstör sina falska gudars altaren. Och vid återigen
tal om Gud: Vårt huvudsyfte är att förlösa mänskligheten
från sin mardröm, att lära människan dygd för
dess egen skull och att vandra i livet i tillit mot sig själv i stället
för att luta sig mot en teologisk krycka, som under oräkneliga
tidsåldrar var den direkta orsaken till nästan allt mänskligt
elände. Det finns mycket mera i samma anda i det brevet, med tillägg
av ett Maha-Chohanens budskap, som erkände en gemensam grund för
alla religioner:
När de en gång blivit befriade
från bojor och förlossade från sin dödvikt, dogmatiska
uttolkningar, personliga namn, antropomorfiska begrepp och avlönade
präster, kommer de fundamentala doktrinerna för alla religioner
att bevisas vara identiska i sina esoteriska betydelser.
Kärnpunkten i vad Mästarna
här påpekar är att religiösa institutioners gudar
är människogjorda och saknar existens, bortsett från idéerna som människor har därom.
Ingenting
som här har sagts ifrågasätter emellertid giltigheten
av genuina mystiska erfarenheter. Vad det ifrågasätter är
vidskepliga trosuppfattningar, som grundar sig på dogmer, återigen
alla människogjorda, och religiösa institutioner, med många
av deras ritualer, ceremonier och t. o. m. skrifter. Skrifter är
uppenbart också människogjorda, även om några av
dem kan ha inspirerats av äkta, religiösa, visa män. Men
icke desto mindre är de skrivna ord, som i många religiösa
böcker blivit översatta och förvanskade genom förändringar.
Många av deras avsnitt är också underkastade uttolkningar
och det är prästerna som själva tar på sig att göra
detta uttolkande. De måste göra det i enlighet med dogmer och
doktriner för sin särskilda religion.
Den allmänna religiösa
skådeplatsen har därför en mångfald, inte bara av
huvudreligionerna, utan även av sekterna inom dem. Det är dessa
olikheter som förorsakar så mycket strid och elände för
mänskligheten, där stora delar därav är inlåsta
i trossatser, som strider mot andras. Det värsta är att deras
anhängare kan vara beredda att skada, lemlästa eller till och
med döda dem, som inte samtycker. Detta kan till och med återspegla
sig i nationella attityder. En Mästare skriver:
De [exempel på verkliga
fenomen] måste visa sig både destruktiva och konstruktiva destruktiva i de elakartade felen i det förgångna,
i de gamla trosformerna och vidskepelserna som kväver i sin giftiga
omfamning, som det mexikanska ogräset, nära på hela
mänskligheten; men konstruktiva med nya institutioner av
genuint, praktiskt mänskligt broderskap, där alla skall bli
Naturens samarbetare, skall arbeta för mänsklighetens goda, med och genom de högre Planetandar
de enda andar vi tror på. [ML 12, kronologisk
upplaga]
HÖRNSTENEN
OCH TEOSOFI
De föregående
uttalandena gör klart, att hörnstenen i samband med
Teosofiska Samfundet eller dess läror inte var avsedd att bli en
ny utläggning eller omformulering av gamla religioner. Vad som än
skulle läggas fram som religiösa läror skulle bli radikalt
annorlunda, än vad som hade funnits tidigare. Det skulle inte vara
en fortsättning på de gamla institutionerna, inte heller av
den prästerliga kasten genom någon hierarkisk struktur
av professionella prästerskap.
Av vad
vi sade om Teosofiska Samfundets natur och naturen för de läror
som det skulle sprida får vi en idé om de former som utvecklingen
skulle ta sig. Det finns bland annat en mycket fin beskrivning av detta
i Nyckeln till teosofin:
Teosofi är den strandlösa
oceanen av universell sanning, kärlek och visdom, som återspeglar
sin strålning på jorden, medan Teosofiska Samfundet endast
är en synlig bubbla av den återspeglingen. Teosofi är
gudomlig natur, synlig och osynlig, och dess samfund den mänskliga
naturen som försöker uppstiga till sin gudomliga förälder.
Teosofi är slutligen den fasta evinnerliga solen, och dess samfund
den förgängliga kometen som försöker komma i omloppsbana
för att bli en planet som alltid roterar inom dragningsfältet
för sanningens sol. Det bildades för att bidraga med att visa
människan, att något sådant som teosofi existerar, och
att hjälpa dem att uppstiga därtill, genom att studera och
assimilera dess evinnerliga sanningar.
I Nyckeln finns uttalandet
att alla de stora religionerna härstammar från teosofi. Och
det tilläggs
...vårt Teosofiska
Samfund är det ödmjuka frö som, om det vattnas och får
leva, slutligen skall framställa Kunskapens träd av Gott och
Ont som är ympat på det evinnerliga livets träd. För
det är endast genom att studera mänsklighetens olika stora
religioner och filosofier, genom att jämföra dem lidelsefritt,
och med ett opartiskt sinne, som människan kan hoppas att komma
fram till sanning... Ty inte förr, vare sig genom studier eller
genom att undervisas av någon som vet, kommer vi till deras inre
mening, än vi finner att det, nästan i vartenda fall, uttalar
någon stor sanning i Naturen.
HÖRNSTENEN
OCH NATUREN
Alltmedan samfundet uppenbarligen
avsågs att vara en kanal, genom vilken teosofi skulle göras känd
för världen, ger oss de epitet som användes för
att beskriva teosofin en vink om dess natur. Uttrycket evinnerliga
sanningar antyder att det hänför sig till naturen och
dess lagar, som är oföränderliga under en manvantara,
en period för manifesterad existens.
Naturen
inkluderar här alla dess avdelningar, både objektiva och subjektiva,
eller så mycket av kosmos (universum) som gäller oss. I synnerhet
vår Jord med allt som det innebär. Mästaren KH lägger
till en fotnot om Naturen:
Inte i meningen Natus,
född, utan Naturen som den totala summan av allting,
synligt och osynligt, i former och sinnen, kollektivet av kända
(och okända) orsaker och verkningar, i korthet universum, gränslöst
och oskapat och ändlöst, då det är utan någon
begynnelse. [ML 65]
Detta är stora begrepp
och deras betydelser är inte omedelbart uppenbara. Men vad teosofi
lär oss om det vida cykliska livets resa genom naturens riken, inte
bara i vår objektiva fysiska värld, utan även på
dess sex inre subjektiva plan, det ger oss en vink om vad som avses. Det
är totaliteten av den naturliga processen, från vilken ingenting
någonsin kan uteslutas. Hela mänskligheten, och varje individuell
person, på alla nivåer av tillvaro, är med nödvändighet
innefattad däri.
Det är
denna vida översikt, av den påtagliga existensen, som är
ämnet för de vidsträckta och djupgående skrifterna,
av HPB och Mästarna. Det är detta som samfundet är en arvinge
till. Med samfundets plikt, att få lärans existens känd.
Hela trenden i läran är den om en progressiv, evolutionär utveckling,
eller, som läran uttrycker det, ständigt tillblivande liv. Detta
är den storartade Naturens process, i vilken allting rör sig
vidare, genom stadier, till ett tillstånd av fullkomning. Att människan
kan bli fullkomlig är en primär grundsats i läran.
I förordet
till Den hemliga läran sägs det:
Syftet med detta arbete
kan sålunda anges: att visa att Naturen inte är ett slumpartat
sammanträffande av atomer, att tillskriva människan hennes
rättmätiga plats i Universums plan; att rädda de arkaiska
sanningarna från förfall, vilka är grunder för
världens alla religioner; och att i någon mån avtäcka
den fundamentala enhet som de alla utgår ifrån; slutligen,
att visa, att den ockulta sidan av naturen aldrig har närmats av
den moderna civilisationens vetenskap.
Dessa uttalanden sätter
oundvikligen in människan i en nära relation till naturen, som
hon själv inte bara är en härledning av, utan som hon som
en separat enhet även är en fullkomlig återspegling av.
Hennes hela natur härleds från Naturen, och själva essensen
i hennes varelse är densamma, som essensen i naturen själv.
Denna essens är naturligtvis den gudomliga universella anden, som
en princip, inte som en varelse eller ett väsen.
Naturen,
som bärare av en process, för progressiv utveckling, av en andlig
potentialitet, inte bara i människan, utan så småningom
i alla ting och varelser, är fundamental, för framtida religioner.
Vilka som helst former som religioner tar, så måste de ytterst
hänföras tillbaka till naturen, som den enda klippgrunden. Detta
är den fundamentala tesen i hörnstens-idén,
om än många variationer därav kan behövas, för
att inbegripa olikheter i kultur, ras och språk.
Naturen är summan av saker som de är, som de har tillkommit, som ett
resultat av evolutionsprocessen, av lagen i verksamhet, upp tills nu,
och som de kommer att bli genom samma processer i framtiden. De inre konstituerande
elementen, av vad som helst som existerar, har sin tillvaro i de osynliga
rikena i naturen, i de kausativa [orsaksbildande] regionerna, som korresponderar
med människans subjektiva varelse. Den underliggande strukturen i
kosmos, med sina flera plan av tillvaro och medvetande, och dess funktioner,
genom en hel serie av liv, i en oändlig variation av former, i en
hierarkisk ordning, blir förklarad.
När
HPB skriver om innehållet i Den hemliga läran säger
hon:
...det var nödvändigt
att visa att inga religioner, alltsedan de allra tidigaste, någonsin
har grundats på fiktion, då ingen var föremål
för speciell uppenbarelse, och att det enbart är dogma som
någonsin har dödat ursprunglig sanning. Slutligen att ingen
mänskofödd doktrin, ingen trosbekännelse, huru än
helgad genom vanor och ålderdomligheter, kan jämföras
i helighet med Naturens religion. Den visdomsnyckel, som låser
upp de massiva portar som leder till de innersta helgedomarnas hemliga
rum, kan endast bli funnen dold i hennes barm och sköte;... [SD
II, 797]
Mänskligheten
är den cykliska bestämmelsens barn, och inte någon av
dess enheter kan fly från sin omedvetna uppgift, eller bli fri
från mödan av sin samarbetande verksamhet med naturen. Sålunda
kommer mänskligheten, folkslag efter folkslag, att fullgöra
sin fastställda pilgrimsresa. Klimat kommer, och har redan börjat,
att förändras, varje tropiskt år efter det andra kommer
en under-ras att falla ifrån, men bara för att föda
fram ännu en högre ras på den uppåtstigande kretsgången... [SD II, 446]
Medan vi själva måste
lägga in meningar i orden i nertecknade skrifter (ord, symboler eller
ljudande tal har i sig själva ingen mening), så talar Naturen
till oss direkt. Men vi måste lära oss att lyssna. Vidare behöver
Naturen inga uttolkare. Dess uttryck kan inte förändras genom
översättningar, misstag eller utformningar, inte heller gå
ur tiden, i stil eller språk. Den är alltid väsentligen
densamma, om än den kontinuerligt förändras, i stora eller
små tids-cykler.
Det finns en evig Lag i
Naturen, en som alltid ser till att passa in motsatser och framställa
slutlig harmoni. Det är genom denna lag om andlig utveckling, som
överskrider det fysiska och rent intellektuella, som mänskligheten
skall bli befriad från sina falska gudar och själv till sist
vara SJÄLV-FÖRSONAD.
[SD II, 420]
Det har
funnits naturreligioner i det förflutna, kanske några finns
kvar ännu, till exempel hos de nordamerikanska indianerna. Men emedan
de är av en mystisk ordning, så är de primitiva. Människor
som lever med Naturen lär känna och respektera henne, inse sin
intima samhörighet med henne. Teosofins naturreligion leder till
samma mystiska erfarenheter, men är understödd av den stora
komplexa kunskapen av de teosofiska lärorna beträffande Naturens
natur, vilka givits oss av Mästarna.
Våra doktriners sanning
vilar på deras filosofi och på naturens fakta. [CW
VIII, 73]
NATURENS NATUR
Den
radikala enheten av den grundläggande och yttersta essensen av
varje beståndsdel av Naturens sammansättningar – från
stjärna till atom, från den högste Dhyan-Chohan till
den minsta infusorie, i termens fullaste innebörd, och allt medan
den tillämpas på de andliga, intellektuella eller psykiska
världarna – detta är den fundamentala lagen i ockult
vetenskap. [SD I, 120]
Hur skall de miljoner av
oss, som nu normalt är nästan helt skiljda från Naturen,
komma åter till hennes bekantskap? För det första genom
att få hennes existens förd till sinnet. Det rena påståendet
att vi är naturliga varelser kan sätta igång en process.
Vi kan också inse att våra barn, föräldrar, våra
nära och kära, är naturliga varelser. De är den naturliga
processens alster. Vi kan återigen rikta vår uppmärksamhet
mot de stora utgångarna, den oändligt rika naturens skådeplats.
Genom direkt observation kan vi komma att själva inse Naturens natur.
Vi kan lära oss att förstå Naturen genom lagen om analogier
så som det lilla är, så är det stora. Vad
som gäller för det stora är världens måttstock,
men detsamma gäller också på mänskliga och även
lägre nivåer.
Av våra
hjärtslag och in- och utandningar kan vi börja känna något
av Naturens rytmer, som på ett eller annat sätt gäller
allting. Alla ting och händelser kommer och går i enlighet
med sin tid. Alla upplever de perioder av vila och aktivitet, vara sovande
och vaken, och ytterst av liv och död.
Genom att observera
Naturen i olika slag och sinnesstämningar kan vi se att allting,
av vilken som helst storlek, form, kvalitet eller karaktärsdrag,
uttrycker en aspekt av livet, det enda livet. Naturen är en totalitet,
med en allt inbegripande själv-uppehållande naturens hushållning,
i vilken allting upprätthåller allting annat. Då människan
härleder varje aspekt av sin varelse från naturen är hon
ofrånkomligen insjunken i Naturen. Det finns inte någon
annan källa för tillvaro för henne eller för någonting
annat.
Den verkligt
berörde studerande kommer på något sätt att finna,
att den genuina litteraturen beskriver vad som pågår bakom
scenerna, för den objektiva existensen, och förmå relatera
detta, till vad han kan se eller härleda. Vi måste också
inse, att hur än behandlat, format eller modifierat, så
kommer slutligen allting, som vi har eller använder som råmaterial,
från naturen.
Logisk och vetenskaplig
observation av fenomenen av naturen, som endast det leder människan
till kunskapen om eviga sanningar – förutsatt att hon närmar
sig tröskeln för observation, opåverkad av förutfattade
meningar, och ser med sitt andliga öga innan hon ser på tingen
ur deras fysiska aspekter – detta ligger inte på massornas
område. Underverken av Sanningens Enda Ande, den alltid dolda
och otillgängliga Gudomligheten, kan bli avslöjad och assimilerad
endast genom dess manifestationer, genom de sekundära gudarna,
deras handlande krafter. Medan den Enda och Universella Orsaken alltid
måste förbli in abscondito, kan dess mångfaldiga
aktiviteter spåras genom verkningarna i naturen, endast den senare
är fattbar och manifesteras för den genomsnittliga mänskligheten,
[och] krafterna som förorsakar dessa effekter läts växa
i befolkningens föreställningar. Tidsåldrar senare i den femte, den ariska
rasen, började en del skrupelfria präster ta fördel av
de alltför lätta trossatserna hos folket i varje land, och
upphöjde slutligen dessa sekundära krafter till höjden
av Gud och Gudar, och lyckades på det sättet isolera dem
från den Enda Universella Orsaken av alla orsaker. [CW
XIV, 249.]
I allt detta behöver
vi inga instruktioner som teosofin inte kan tillhandahålla. En
del information är naturligtvis inte exklusiv för vad vi uppfattar
som teosofi. Men teosofin omfattar allt som är fakta eller sanning.
Emedan allt som sagts ovan hjälper oss att förstå, inte
bara naturens närvaro, utan i någon grad våra förhållanden
till naturen, så kan detta storligen förstärkas, genom
vårt studium av teosofi. Alltmedan vi lär någonting om
naturens natur, och naturens processer i sina varierande aspekter, berikas
våra observationer av naturen.
Till att börja
med kan det tyckas att Lagen, till sin grad av att gälla förändringar,
bara är en idé. Men när vi ser den i verksamhet, till
exempel i årstiderna, har orden en djupare betydelse. Vår
kunskap om naturen expanderar genom det, och vi inser att lärorna
relaterar till verkligheten, de är inte bara begrepp och åsikter
eller trossatser.
MÄNNISKAN OCH
NATUREN
Ett av nyckelbegreppen i
lärorna är det om människan som en dualitet, å ena
sidan som ett andligt väsen, en egoisk individualitet, och å
den andra som en personlighet. De tre mänskliga principer, som sammanfattar individualiteten, korresponderar mot naturens trefaldighet av andliga plan,
medan den lägre fyrfalden av personliga principer korresponderar
mot de fyra lägre planen av manifesterad existens.
Att förstå
relationerna mellan dessa två aspekter, när det studeras på
djupet, och dess återverkningar ses i sammanhang med det vida evolutionära
schemat, det är en förståelse som rättfärdigar
naturen, såsom varande den enda sanna grunden, för verklig religion.
Våra personligheter, dvs. mänskliga varelser som under våra livstider på den fysiska
nivån på jorden är uttryck för
liv, är en osynlig dynamik, i verksamhet. Emedan denna
dynamik manifesterar sig i oss, som livets energier, vilka ger oss kraft
och förmår oss att göra saker med våra kroppar,
så är det också den universella andliga energin i oss.
Det är själva vårt medvetande, själva känslan
av att vara levande, av liv.
Den teosofiska
läran är, att det är det som ger oss en förnimmelse
av jag-het och kontinuitet i livet. Det är på fysisk nivå en reflektion, av den andliga principen i människan och i kosmos
som, så att säga, reser genom tiden, nästan ändlöst,
och under några få årtusenden eller så projicerar
successiva personligheter, alla mysteriöst sammanlänkade, som
i en orsakskedja.
Det är det andliga innehållet i varje personlig
livserfarenhet som föder, och när, den odödliga eller egoiska
människan (individualiteten) och som därigenom växer, och
i tiden utvecklas, till något av en invånare, av nästan
gränslöst format, i den högsta av de inre världarna.
Naturen har
sina motsvarigheter både på den fysiska nivån och på
dessa högre nivåer. I lärorna blir Naturens andliga aspekter
hänvisade till som de formlösa. Ty de är rent subjektiva. Bara på de allra innersta nivåerna av andlig medvetenhet kan de bli vetbara.
Dessa är de sant kreativa nivåerna av varelsen, av att vara
till, av varande.
De ger orsaker till verkningar på lägre nivåer,
oavsett om det är på subjektiva eller objektiva områden.
Det är detta inom, varifrån allting uppstår.
Under den långa
evolutionära processen blir personligheterna alltmer förfinade,
vilket sätter dem istånd att bli alltmer medvetna, om ’påstötningar’, från sina inre,
gudomliga, egoiska själv. De är då
istånd att i sina vanliga liv kunna uttrycka mera av de inneboende
kvaliteterna av dessa själv. De blir mer sant mänskliga, då
de blir alltmer medvetna om en närmare förbindelse med sin gudomliga
natur, och med det om allt liv, särskilt beträffande sina medmänniskor.
Naturen inkluderar all flora och fauna och deras miljöer.
Så långt
vår jord beträffar meddelar de stora lärorna
oss om dess förhållande, inte bara till sina egna subjektiva,
osynliga områden av tillvaro, som korresponderar med de osynliga
principerna i människan, utan även till de andra planeterna
i vårt system. Varje aspekt av människans natur tilldelades
människan av varelser, som under den evolutionära tidens eoner
har utvecklat dessa karaktäristiska kvaliteter och förmågor
i sig själva, på dessa glober. Människan har nu dessa
i sin besittning. Allt som hon har, det har hon tack vare dem som
gått före. Naturen är en kontinuerlig process, utan vare
sig början eller slut, och som alltid uttrycker sig i individuella
liv, vilka i vårt människorike äger rum i våra successiva,
världsliga personligheter.
STUDIUM AV NATUREN
Många av dessa stora
idéer kommer till vår uppmärksamhet genom böcker.
Det är studiets verksamhet. När vi studerar kan vi direkt hänföra
vad vi lär oss till själva naturen. Vi kan förnimma
vad naturen är. Vi kan lätt acceptera, att även om vad
vi lär oss ligger bortom vår omedelbara erfarenhet, så
låter det sant. Det är troligt, det är konsistent, följdriktigt. Naturen
är själv-följdriktig. Rakt igenom hela sin tonskala och sina
aktiviteters räckvidd. För den studerande som vill förstå
är analogilagen tillämplig.
Vi kan själva
komma att inse naturens huvudegenskaper. Naturens struktur är hierarkisk,
på samma sätt som människans varelse. Hennes fysiska kropp
är uppbyggd av atomer och molekyler som bildar celler, cellerna själva
samlar sig till att bilda organ i kroppen och själva organen bildar
tillsammans organismen som vi ser som man eller kvinna. Människan
har en specifik konstitution av sju principer som är grupperade för
att bilda tre huvudaspekter: hennes andliga natur, hennes mento-emotionella
natur, och hennes energiska, fysiska kropp.
Principen om
sammanhopning, både objektiv och subjektiv (såsom i expanderande
medvetande), är universell. Teosofin tillägger vidare, att varje
levande sak, av vilken som helst storleksklass, har, såsom människan,
sin yttre och sina sex inre principer, och detta återspeglas i den
sjufaldiga uppbyggnaden av kosmos.
Naturens stora
process sker genom lag, med sina aspekter av alternering, balans, orsak
och verkan, från frö till frukt, kontinuerligt och upprepat,
ändlöst, genom cykler, på alla nivåer av tillvaro.
För människan är den slutliga frukten andlig fulländning,
som innebär förening – efter eoner av tidsåldrar
och hundratals av successiva personliga liv, spridda med långa intervaller
längs en tråd av alltid tillväxande visdom, kunskap och
kraft – med det Enda, varifrån hon kom.
Sann visdom är då att upptäcka naturens natur. I själva verket
är det vad alla sanna visdomsmän har sagt genom tidsåldrarna,
människa, känn dig själv. I detta sammanhang skulle det
kunna sägas att teosofi är vetenskapen om naturen, och de ovannämnda
styckena ger en skiss över den vetenskapens huvudprinciper.
Adepten ser och känner och
lever i själva källan för alla fundamentala sanningar
naturens universella andliga essens.
[ML
14, kronologisk upplaga]
ERFARENHETERS ESSENS
Vid detta stadium blir de
kulminerande erfarenheter som nämns i de flesta klassiska religiösa
skrifter relevanta: Närvaron i hjärtat för alla;
Jag i dig och Du i mig; Du är Det. Några
av dessa fraser kan inbegripa dualitet, såsom Jag och
Du. Men den storslagna läran, Teosofi, är en om
Enhet All existens är EN SAK (Bowens
anteckningar, 8).
Uttalandet om
samfundet, att låta det bli känt att något sådant
som teosofi existerar, avslutades, som antyds ovan, med meningen ”och
att hjälpa dem att uppstiga mot den, genom att studera och assimilera
dess evinnerlig sanningar”. Dessa eviga sanningar måste, som
vi har sett, relatera till naturen för själva naturen.
Verklig religion är då det, som inte bara låter det bli känt att
något sådant som teosofi existerar, utan som –
om en aspirant vill göra den nödvändiga aktiviteten – också kan åstadkomma
ett inseende i människans släktskap med naturen. För att
sätta in det i S:t Pauli ord, himmelens rike är inom
en. Inom sitt eget medvetande är människan ålagd att
leva det liv som är nödvändigt för att åstadkomma
det. Varje religion har sina grundläggande etiska normer, alla mer
eller mindre desamma. Maha-Chohanen betonade buddismen, befriad från
sina vidskepelser, som en sann vägvisare.
I sina instruktioner
till sin inre grupp citerar HPB Aryasangha:
Det som är varken ande eller materia,
varken ljus eller mörker, utan sannerligen innehållaren av
och roten till dessa, det är du. Roten projicerar vid varje gryning
sin skugga på SIG SJÄLV, och den skuggan kallar du ljus och
liv, oh stackars döda form. [Detta] livsljus strömmar
neråt genom de sju världarnas trappa, trappan där varje
steg blir tätare och mörkare. Det är med denna sju-gånger-sju-skala
som du är en trogen klättrare och spegel, oh lilla människa.
Du är detta, men du vet det inte. [CW, XII, 625]
Detta relaterar
den sjufaldiga människan till inte bara kosmos sjufaldiga natur, utan det sätter
in människans framsteg genom alla tillstånden, tills det slutliga
förverkligandet uppnås. Hjälp och uppmuntran längs
denna trappa är sann religions natur som refereras till i Maha-Chohanens
budskap, vilket här följer:
För att vara sann måste religion
och filosofi erbjuda lösningen på varje problem. Att världen
är i ett så dåligt tillstånd moraliskt är
ett slutligt bevis, att ingen av dess religioner och filosofier, inom
de civiliserade människogrupperna, mindre än hos några
andra, aldrig någonsin har besuttit sanningen. De sanna
och logiska förklaringarna till ämnet med problem, som hör
till den stora duala principen, rätt och fel, ont och gott, frihet
och despotism, smärta och njutning, egoism och altruism, är
lika omöjliga för dem nu, som de var för 1881 år
sedan. De är lika långt borta från lösningen som
de alltid var; men för dem måste det någonstans finnas
en konsistent lösning, och om vår lära visar sin förmåga
att erbjuda den, då kommer världen att vara snabb att bekänna
att det måste vara den sanna filosofin, den sanna religionen,
det sanna ljuset, som ger sanning och ingenting annat än
sanningen.
MÄNNISKANS
IDENTITET MED NATUREN
För
att inse sin essentiella identitet med naturen måste människans
medvetande expandera till att omfatta så mycket av universum, som
hon kan bli medveten om i sitt nuvarande stadium av utveckling. Det är
genom denna process av att bli medveten som människan förbinder
sig tillbaka, till den allt omfattande naturen, i alla sina aspekter,
inåt och utåt. Allt detta innefattar det religiösa bruket
av rening och utveckling av andliga förmågor.
Det
sägs att den enda giltiga vägen för dessa mål är
för det första osjälviskhet, altruism, och för det
andra intelligent och kärleksfullt tjänande av andra.
Med
andra ord innebär religiös träning två ting: för
det första att inom oss själva utveckla förmågor
att förnimma och gensvara mot naturen, och för det andra att
förfina vårt kroppsliga instrument för att ge förmåga
åt dessa förmögenheter att utvecklas effektivt.
Detta är den religiösa process som är tillämplig för
var och en av oss och som så småningom kan anpassa oss för
att vara till gagn för vårt samhälle och slutligen för
mänskligheten i stort.
Då
naturen är allomfattande kan det inte finnas någonting utanför
eller något annorlunda än Naturen. Därför finns det
inte några övernaturliga gudar eller andra sådana varelser.
Det finns varelser på alla nivåer av tillvaro, men ingen av
dem är utanför naturen. Därför är människan
i naturen, och i avstämning med naturen, grunden för all
verklig religion, både nu och i framtiden. När våra själar
avstämmer sig till naturens själva själ kommer våra
handlingsmotiv att vara av rena medkänslor för alla.
Den
[medkänslan] är lagarnas lag - evig Harmoni, Alayas [världens
själ] SJÄLV; en strandlös universell
essens, ett alltid varandes rätta ljus, och alla tings lämplighet,
lagen av kärlek evinnerligen. [Tystnadens röst, vers 300]
För
att upptäcka sig själv måste människan i sitt medvetande
bli samstämd med sin egen essentiella natur. Detta innebär att
hon etablerar en medvetenhetspunkt inom sig, varifrån hon medvetet handlar,
både förnimmelsemässigt, t. ex. genom att mottaga intryck
utifrån, eller aktivt, vilket sätter henne istånd att
handla så som kan vara nödvändigt, t. o. m. för sin
egen existens. Det är emellertid nödvändigt att först
etablera detta centrum för medvetenhet. När ett sådant
centrum är etablerat inom henne kan hon genom att betrakta Naturen
komma att förnimma, att också Naturen i alla sina verksamheter
handlar från ett centrum. Människan kan observera hur växter
och plantor växer och se expansiva utvecklingar av former, men genom
att se med sitt centrala öga ser hon, att också alla naturens
former härleder sig från inre osynliga världar, och går
utåt, till den yttre, objektiva.
... den djärve upptäckaren, som
skulle våga utmana naturens innersta hemligheter, måste
överskrida sinnets smala begränsningar och överföra
sitt medvetande in i noumenas regioner och sfären för
primära (ursprungliga) orsaker. För att kunna detta måste
hon utveckla förmögenheter som är absolut vilande (slumrande)
förutom i ett fåtal och exceptionella fall [för
närvarande]... [SD
I, 477]
Framtida religioner måste därför
relatera direkt till naturen, till vad som är vad
som är, på varje slag av nivå av tillvaro, från
den lägsta till den högsta. Vad som är är sant. Genom läran är vi ålagda att arbeta längs
med Naturen som samarbetare:
Hjälp naturen och arbeta vidare med henne.
Naturen kommer då att betrakta dig som en av sina skapare och
bli dig lydig.
Och
hon kommer att framför dig öppna portarna vida till sina
dolda kammare, och framför din blick barlägga skatterna som
ligger dolda i själva djupet i hennes rena och jungfruliga sköte.
Obesmutsad av materiens hand visar hon sina skatter endast för
andens öga. Ögat som aldrig sluter sig, ögat
för vilket det inte finns någon ridå i hennes kungadöme.
Då
kommer hon att visa dig medlen och vägen, den första porten
och den andra, den tredje, upp till själva den sjunde. Och
sedan, målet bortom vilket ligger, badande i andens solljus,
härligheter, oomtalade och osedda av någon, förutom
själens öga. [Tystnadens röst,
verserna 66, 67, 68.]
Ingen
människofödd dogm, ingen institution, hur än förhärligad
genom vanor och ålderdomligheter, kan jämföras i helighet
med Naturens dogm. Nyckeln till visdom som öppnar de massiva portarna
som leder till de allra innersta helgedomarnas arcana [svårtillgängligheter]
kan bli funnen endast i hennes sköte... Där ligger naturens
hjärta, det sköte varifrån den ursprungliga mänskligheten
framgick, och som är Människans vagga. [CW,
XIV, 466]
Den
tysta tillbedjan av abstrakt eller nouminell Natur, den enda
gudomliga manifestationen, är den enda förädlande religionen
för mänskligheten. [SD I, 381, fotnot]
o O o
EPILOG
Det finns
en väg, brant och törnbeströdd, med faror av varje slag,
men ändå en väg, och den leder till universums själva
hjärta.
Jag kan säga dig hur du skall finna dem,
vilka skall
visa dig den hemliga porten,
som öppnar sig endast inåt och
stänger sig helt bakom lärjungen för alltid.
Det finns
ingen fara som ett oförfärat mod inte kan besegra.
Det finns
ingen prövning som en fläckfri renhet inte kan gå igenom.
Det finns ingen svårighet som ett starkt intellekt inte kan övervinna.
För dem som vinner framgång finns belöning bortom all
beskrivning
— kraften att välsigna och rädda mänskligheten.
För dem som faller finns det andra liv, där framgång
kan komma.
[Collected Writings,
XIII, 219]
o O o |
|