|
DEN OCKULTA VÄRLDEN — Brev från adepter.
THE OCCULT WORLD Letters from the Mahatmas. Om
metafysiska bevis
och
det ockultas innebörd och mening
Föredrag
i London av Adam Warcup den 4 mars 1984.
I engelskt original fritt på CD från red.
Titeln
för kvällens föredrag Den ockulta världen har
två betydelser för mig, en allmän och en specifik. I den
mest allmänna meningen är det en term som kännetecknar
hela den inre eller ockulta sidan av naturen och människan, där
ockult står för dold, icke framträdande. Det finns i båda
dessa, i både människan och naturen, en dold och icke framträdande
sida, och som i många avseenden är av större betydelse
än det som framträder och som är synligt och som vi omedelbart
förstår. Det
hela med teosofin handlar på detta sätt om sådana ockulta
aspekter i naturen. Inte det underbara, fantastiska, otroliga eller utanförliggande.
Och inte det hemliga. Utan det ockulta. Det inre, det meningsfulla. Men
det har också en annan betydelse då det är en titel på en bok, The Occult World [Den dolda verlden], skriven i början
av 1880-talet av en man som hette Sinnett, och det handlar därvid
om en växelverkan, en dialog och kommunikation, som han hade med
vissa ganska sensationellt annorlunda människor och som vi kallar
Mahatmor, en term från den indiska traditionen, och som bara betyder
stora själar, människor av utomordentliga meriter, kvaliteter
och förmågor. Det
är lite om den berättelsen och den kommunikationen som jag vill
ägna tid åt i kväll. Utan
tvekan finns det en del av er i kväll som inte är alltför
bekanta med denna aspekt av den teosofiska traditionen, så jag skulle
till att börja med vilja berätta lite om bakgrunden för
dessa sällsynta och verkligt viktiga händelser och ett av syftena
med kvällens föredrag är att förklara för er
precis varför jag ser dessa händelser som just så viktiga
och varför jag tror att de med tiden kommer att framstå i ett
historiskt perspektiv. Först
alltså lite om det historiska bakgrunden. Teosofiska
Samfundet som bildades 1875 hade först sitt huvudkvarter i New York
men 1879 flyttade grundarna Madame Blavatsky och överste Olcott från
Amerika via detta land till Indien. Deras rykte hade i någon grad
gått före dem, rykten som uppstått i den spiritualistiska
världen, med vilken Madame Blavatsky hade haft en hel del att göra.
I Indien var den man som jag redan nämnt, Sinnett, medveten om spiritualism
och psykism, han hade läst mycket därom i litteraturen redan
och när han hade hört att Madame Blavatsky skulle ankomma blev
han omedelbart intresserad av henne och hennes verksamhet. Sinnet
var en man av viss betydelse i det brittiska Indien vid den tiden och
det är en god idé att få en liten uppfattning om hans
ställning.
Han
var chefredaktör för en inflytelserik tidskrift i Indien, The
Pioneer. Den var antagligen den mest ledande tidskriften vid den tiden,
en veckotidning kanske liknande The New Statesman idag, där
artiklar av viss betydelse i konst, kultur och vetenskap och annat vad
som helst kunde beaktas. Den var också till sin natur politisk,
då den i viss mån användes som språkrör för
de ledande britterna. Han var alltså en man av viss ställning
och vars uppfattningar hade viss betydelse. Att ha en sådan man
som Sinnett, intresserad av det begynnande Teosofiska Samfundet, som det
då var, skulle ha varit ett riktigt fynd för de två grundarna,
så när han ganska tidigt inbjöd dem att komma och besöka
honom i Allahabad gick de genast med på det och där började
1879 en vänskap och en dialog som säkert fortsatte till Madame
Blavatskys död. Mötena
hade de i Allahabad, vilket var ett av de högsta administrativa centra,
och varifrån tidskriften drevs, och senare uppe i Himalayas, i Simla,
omkring 7000 fot högre upp i Himalayas. På båda dessa
ställen hade Sinnett sina hem med sommarresidens, vinterresidens
osv. och Madame Blavatsky var där med honom under utsträckta
tider. Sinnett
var i början intresserad av henne på grund av hennes kunskap
om spiritualism och psykism. Han hade läst hennes första bok
Isis Unveiled den enda bok hon då hade skrivit, skriven
i Amerika för att motverka spiritualismens dåvarande tendenser.
Hans intresse var uppriktigt sagt som hos en spiritualist och hans första
orsak till att inbjuda henne och för att tala till henne var att
han hade hört att hon hade förmåga att viljemässigt
framställa samma sorts psykiska fenomen som fanns att kunna stöta
på vid tranceförhållanden, i spiritualistiska seanser
och liknande. Han inbjöd henne till sitt hem och där började
en serie konversationer om den ockulta världens natur, i den allmänna
betydelse som jag menar med det, och om ockultism i allmänhet, ett
ämne där han var en fullständig novis och riktig nybörjare.
Det fanns då mycket lite litteratur vid den tiden som man kunde
grunda mycket kunskap på. Men han var ändå intresserad
av psykism och frågade kontinuerligt henne om att framställa
några psykiska fenomen. Till
att börja med framställde hon inte så mycket för
honom. Hon framställde bara ett mindre fenomen som de kallade rapp,
dvs. lätta slag eller knackningar, som mot en dörr, ett fönster
eller vilken som helst hård yta, men så att det framträdde
var som helst i rummet, efter operatörens vilja. Ovanpå ditt
huvud, på en fönsterruta, en pianoklaff, vad än som skulle
ge resonans. Om
du aldrig hade kommit i kontakt med sådana fenomen och du upplevde
dem i klart dagsljus utan några trance-förhållanden eller
förmörkade rum eller något sådant, så är
det i sig självt ganska signifikant. Men det är klart att ändlöst
upprepade blir de lika alldagliga och vanliga som vad annat som helst,
så han ville ha mer. Med
tiden hände det att andra mindre fenomen framställdes för
honom. Men så småningom framställdes ganska mer dramatiska
ting. Till exempel sade hon till de församlade vid en middagsbjudning:
Skulle någon av er vilja att jag frambringade något för
er? En dam i sällskapet svarade då ja, och beskrev en särskild
brosch. Det var en kvinnas brosch att sitta på en klänning
och med jag tror rubiner och några pärlor och som fanns i hennes
hus, flera miles bort. Madame Blavatsky gick igenom en process av att
apportera, framkalla på avstånd, och så sade hon att
du hittar den i blomsterrabatten utanför, och där,
inslagen i ett papper, fanns verkligen den där broschen. Utan att
nu gå in på sakerna ut och in, och försöka rättfärdiga
rätt och fel osv., om huruvida det var äkta eller vad annat
som helst, så vill jag bara nämna detta som ett tecken på
vad för slags ting som utfördes vid den här särskilda
tiden. Allt
eftersom mötena pågick framställdes ännu mer dramatiska
psykiska fenomen. Ett av de mest berömda var den så kallade
kopp- och fat-händelsen. De var ute på en picnic uppe i bergen
och återigen, helt utan att vara manad av andra, så frågade
hon: Vad vill ni ha? En av dem föreslog, att hur skulle det vara
att framkalla en kopp med fat som passar med servisen vi har här?
Hon sade all right, och sedan att om ni gräver under rötterna
till just det där trädet här, så kommer ni att hitta
koppen och fatet. Det var ett mycket svårt ställe att hitta
det på, för det var faktiskt täckt av det trädets
rötter, och efter mycket borthackande med pennknivar osv., fann man
samma sorts kopp och fat och som, vilket senare fastslogs, det skulle
varit mycket svårt att erhålla där de var i Simla, och
då det hela ändå var helt oförväntat och ej
på hennes förslag. Men
dessa slag av ting framställdes ganska motvilligt. De framställdes
därför att Sinnett var intresserad i psykism och för att
han klart förväntade sig någon sorts demonstration av
psykiska och, vad vi nu kan kalla, ockulta krafter. De
ansågs emellertid av Madame Blavatsky, och förvisso av hennes
inpiratörer, Mahatmorna, som uppriktigt sagt triviala. Det var demonstrationer
och snarast bara för att tillfredsställa nyfikenhet. Och att
tillfredsställa nyfikenhet är något som det endast under
viktigaste omständigheter ges efter för. I Sinnetts fall var
han en människa i en viss ställning för att påverka
allmänna uppfattningar, en man vars hållning skulle vara av
vikt. Jag tror ganska kortfattat att det var av sådana skäl
som det översågs med sådana fenomen. Ett
resultat av dessa möten och de psykiska fenomen som han observerade
blev delvis att han 1882 skrev sin första bok The Occult World
och den blev genast en bestseller. Kom ihåg att vi talar om
en tid när inget av detta slags ockult litteratur som vi alla nu
kan lägga händerna på i varenda bokhandel existerade.
Hans bok var en bland ett mycket litet antal böcker i detta slags
ämne och beskrivningar av dessa slags fenomen och förvisso av
annat som jag strax kommer in på inflammerade allmän nyfikenhet
i en enorm utsträckning och bidrog förvisso i den tidiga tillväxten
av intresse för Teosofiska Samfundet.
Men den kanske mest betydelsefulla aspekten av vad som hände under
de här två mötena mellan Madame Blavatsky och Sinnetts
var, att hela tiden hade Madame Blavatsky sagt, att
Det är inte jag som producerar dessa ting. Jag har blivit tränad
för det, genom mina lärare och mina instruktörer. Filosofin
är viktigare än några som helst av de fenomen som jag
kan producera för er. Samfundets syfte till det universella broderskapet
är av långt större betydelse än de frankt triviala
psykiska fenomen, som jag kan framställa, och som snarast är
till bara för att visa äktheten i vad vi talar om. Gradvis
började något av detta sjunka in hos Sinnett och han började
inse något om Madame Blavatskys inspiratörer, vilka man
vid den tiden hänvisade till som Bröderna, en kommunitet av
vänskapsband, ett broderskap av sådana som var väl avancerade
i dessa aspekter av ockult natur. Och så småningom utvecklade
sig idén att han själv skulle försöka komma i kontakt
med dem och föra ut instruerande informationer från dem. Så
småningom frågade han Madame Blavatsky att om han skrev ett
brev, huruvida hon då skulle kunna befordra det för honom genom
ockulta metoder till hennes lärare, vilka då bodde i Tibet
på andra sidan Himalaya. Hon sade att hon inte visste, men skulle
fråga. Och hur det än gick till så gjorde hon det, och
hon fick ett rätt kvalificerat medgivande från K.H., att Ja,
det skulle han. Så Sinnett fick detta brev befordrat, och själva
detta faktum att han hade fått ett brev mottaget av dem uppeggade
honom så, att han skrev ännu ett brev, för att ytterligare
klargöra vad han ville säga, redan innan han mottagit svar på
det första, och han fick också det vidarebefordrat. Mycket
till hans förvåning och glädje fick han ett långt
och detaljerat brev tillbaka, och det var början på en korrespondens
som började 1880 och som fortsatte mer eller mindre oavbrutet till
1885. Dessa
brev som han fick tillbaka är vad vi kallar The Mahatma Letters
to A. P. Sinnett. Vi är mycket lyckosamma i att han behöll
och bevarade dem. Vid hans död blev de genom olika agenter överförda
till The British Museum som omtänksamt band in dem i sex volymer.
De förvaras nu i avdelningen för forntida manuskript och under
vissa omständigheter är de tillgängliga för er att
se, så de är verkliga dokument, det finns inga tvivel om det
faktum att de existerar, osv. Manuskriptet
blev så småningom publicerat i bokform, följaktligen
med titeln The Mahatma Letters to A. P. Sinnett. Det
är en något missvisande titel, för det var faktiskt två
personer som mottog breven. Å ena sidan Sinnett, och å den
andra en annan engelsman som hette Alan Octavian Hume, och som vid den
tiden var ämbetsman för brittiska regeringen, men som snart
skulle lämna detta, och under Teosofiska Samfundets första år
var han inblandad i TS i Indien, och mottog verkligen ett antal brev från
samma Mahatmas som Sinnett fick sina ifrån. Det
var nu lite om detta och vi återkommer lite till breven mera i detalj
allteftersom vi kommer vidare. Men vad jag skulle vilja betona här
är något om det unika i den kontakt som Sinnett hade etablerat. Om
vi ser på den här sortens kontakt med inre lärare, så
är det i stort som så att kontakten är i sin helhet hemlig.
När en individ har meriterat sig till en kontakt med en sådan
lärare en instruktör, en guide, en guru, kalla det vad
du vill så är i allmänhet förhållandet
privat. Det är rent individuellt, som mellan lärare och elev,
och ett av villkoren för att mottaga någon instruktion alls
är, att det skall förbli hemligt, och att du inte skall diskutera
det med andra människor, vilket är varför hela området
av lärare/elev-förhållanden på den ockulta vetenskapens
område är så insvept i mysterier, varför så
lite i allmänhet kan sägas, och varför den lilla aforismen,
att de som vet talar inte, och de som talar vet inte
i allmänhet återspeglar den sanna situationen här. I
detta fall kan man emellertid först säga, att det inte hölls
hemligt. Redan vid tiden för de brev som han fick blev deras innehåll
publicerat i böckerna som han skrev, den första The Occult
World [Den dolda verlden] och i den påföljande Esoteric
Buddhism citerade han utbrett ur dessa brev. Ni kan checka detta själva
i kopior av breven som är publicerade. Men han var alltså inte
den ende som fick brev. Jag sade att han och Hume var de främsta
mottagarna. Men om ni går igenom historien för den här
perioden så finner ni att det antagligen fanns dussintals av andra
människor som kontaktades vid den tiden och som fick brev på
ett eller annat sätt. En del fick faktiskt fysiska besök och
blev så gynnade att de kunde kommunicera med dessa människor
ansikte mot ansikte. Andra fick noteringar, brev, instruktioner osv. Det
mesta av denna förhållandevisa explosion av kontakter uppstod
på grund av Sinnetts arbete, och överlagt sagt inflammerade
hans bok The Occult World intresset jorden runt för psykiska
mystikers osv. gemenskaper. Många eller i alla fall åtskilliga
reste till Indien med den uttalade avsikten att komma i direkt kontakt
med dessa lärare som Sinnett skrivit om i sin bok. Det hade verkligen
väckt ett vansinne av nyfikenhet över vilka de var, vilka deras
krafter var, hur de bodde och var nånstans, osv. och det fanns en
explosion av sådana intressen i att finna ut, vilka de var. En hemlighetsfullhet
som vi normalt förbinder med detta fanns då alltså inte.
Den
andra sak som jag tror är unik för denna händelse är,
att snart vilket som helst antal människor har trätt fram i
världen och sagt att de har mottagit läror från inre lärare,
instruktörer, mahatmor, adepter, mästare av eller annat slag,
och försökt sig på att föra den informationen vidare
till andra, i skriven form eller personliga instruktioner, osv. Jag är
säker på att ni alla själva kan finna exempel på
det. Vad
som är unikt här är, att det inte kan finnas några
tvivel om att de människor som s.a.s. var Madame Blavatskys
instruktörer verkligen existerade. Det kan finnas ringa tvivel om
deras fysiska existens. Det var inte enbart genom Madame Blavatsky som
kommunikation med dessa människor ägde rum. Det är sant
att i början, och så långt det gällde Sinnett, var
det helt genom Madame Blavatskys förmedling, och som ett resultat
av det så behöver det inte sägas, att skeptiker skulle
säga och fortfarande gör det, trot eller ej
att hon skrev breven, att det inte fanns några Mästare och
att hon ensam svarade för allt, från början till slut.
Men ganska snart lades den idén till vila. Sinnett hade emellertid
ett gnagande tvivel bak i huvudet. Hade han blivit infångad, blev
han lurad i detta och var verkligen allt Madame Blavatskys handlingar? De
insåg att han inte skulle hänge sig helt åt detta förrän
hans tvivel var helt tillrättalagda. De fastställde då
för honom sin självständiga existens på ett ganska
uppseendeväckande sätt, men vars betydelse gick t.o.m. Sinnett
förbi, tills det faktiskt påpekades för honom, och han
så att säga fick sin näsa gnuggad i det. Sättet
det gick till på var så här. Han hade skrivit ett brev
som skulle till en av dessa Mahatmor. Han var då själv i jag
tror Allahabad, men det kan vara fel. Han hade postat det till Madame
Blavatsky för att hon skulle sända det vidare till hennes Mahatmor.
Vi har originalet av brevet han sände och vi har därpå
tid och datum för då det mottogs i staden där hon då
befann sig. Samma dag mottog han ett telegram som ett svar och detta från
en stad inte alls nära, faktiskt omkring 700 miles från där
Madame Blavatsky var, och i vilket brevets innehåll uppenbarligen
hade besvarats. Det var ett ganska kort telegram och det sade att resten
av dina förfrågningar skall besvaras senare. Poängen var
att hon omöjligen kunde ha varit på två ställen
samtidigt och skrivit svaret till brevet i telegrammet, som samma dag
mottogs av Sinnett, och med platsen där hon befann sig var det definitivt
bevisat att hon inte hade skrivit svaret, eller förorsakat att det
skrevs. Det
var den sak, som förvisso övertygade Sinnett. Men sedan fanns
ett antal människor som hade dokumenterat sina egna kontakter med
dessa människor i som jag sade intervjuer ansikte mot ansikte och
några i form av mottagna brev. Även om huvuddelen av breven
från Mästarna till Sinnett är publicerade så finns
det andra som givits ut i andra närstående volymer. Två
som heter Letters of the Masters of the Wisdom, vol. I och II,
vilka är samlingar av skilda andra brev som mottogs av ganska många
andra människor. Under den första tiden mottog Olcott en hel
serie brev från en variation av adepter och initierade. Men det
finns andra också. Med
den rikedom av kontakter och olika källor finns ett unikt sammanhang
för hur allt ägde rum. Okey,
kan ni säga. Men om de är så allmänt kända,
varför går de inte ett steg längre och gör alltihop
själva? Varför behöver de göra det genom förmedlare,
varför kommer dessa adepter och Mästare inte fram och undervisar
oss direkt? Varför behöver de såna mellanhänder,
som vi har i Madame Blavatsky och andra, och som vi kanske inte anser
vara helt tillfredsställande? Varför kunde de inte göra
det själva? Låt det inte finnas några misstag i saken,
låt dem demonstrera sina psykiska och ockulta förmågor
för oss alla. Låt dem lära oss direkt. Svaren
till detta är intressanta och mycket högt värda att studera
om ni företar er att alls ta detta ämne på allvar. Ty
för att besvara detta måste vi gå in i en hel serie missuppfattningar
som vi har i detta. För det första om den ockulta världen
i allmänhet, och för det andra om dem som har avancerat in i
den, förvärvat något av dess kunskap och förmågor,
och som utvecklats på det sättet. Vi
är alltför benägna att enligt våra egna normer och
mått döma i hur vi anser att andra borde uppträda och
vi bedömer i stor utsträckning efter yttre företeelser.
På detta område är det parexcellence vad vi inte får
göra. För
det första, i en kanske något negativ mening, så se vad
som händer när utövare av den ockulta vetenskapen verkligen
framträder för världen. Vi har t. ex. ett antal personer
som vi känner till, såsom Apollonius av Tyana, Cagliostro och
greven av S:t Germain, alla varom det i den här litteraturen sägs
var genuint initierade, hade blivit tränade i de ockulta vetenskaperna
och visste exakt vad de talade om. De första två som jag nämnde
blev fängslade av tidens myndigheter och den tredje, greven av S:t
Gremain, skulle tveklöst blivit infängslad om de hade kunnat
lägga sina händer på honom. Men han försvann, mystiskt
som han hade kommit, just innan han skulle ha slängts i fängelse.
Så mycket skulle du alltså ha för att komma inför
allmänheten, och visa vad du kan göra, eftersom allmänheten
inte vill veta, och uppriktigt sagt skulle vara skräckslagen för
vad den faktiskt skulle behöva finna. Något
ovidkommande till detta, men ändå mycket av en poäng,
är följande. Det
första paret av brev som utväxlades mellan Sinnett och den Mahatma
som han hade satts i förbindelse med innehöll exakt en sådan
punkt och ett sådant argument. Sinnett som nu var övertygad
om deras existens och om de ockulta krafter som de hade makt att utöva
hade föreslagit ett experiment som han sade skulle vara så
övertygande, att, som han sade, det skulle stänga munnen
på skeptikerna, och att allmänheten skulle bli tvungen
att acceptera de ockulta fenomenens äkthet. Vad han föreslog
var samtidiga ockulta handlingar varigenom en kopia av hans tidning The
Pioneer skulle framställas i London på sin utgivningsdag,
och en kopia av The London Times framställas i Indien på
dess utgivningsdag. Ni är medvetna om att det snabbaste sättet
att göra det skulle vara att lägga det i ett fartyg och föra
det mellan två platser, vilket jag tror skulle ha tagit omkring
3 veckor, som snabbast, antagligen rätt mycket längre. Hade
ett sådant experiment gjorts skulle det alltså ha varit rätt
dramatiskt. Det
första brevet han får från Mahatmorna börjar med
en mening som säger, att just därför att experimentet skulle
stänga skeptikernas munnar är det otänkbart. Det var en
stöt emot Sinnett, och det är fortfarande en stöt när
vi tänker på det nu. Anledningen
till att det är otänkbart är att de inte vill övertyga
folk på sådana sätt. De vill inte dra upp ögonen
på folk. Det vore ganska så olyckligt. Det skulle förvirra
och bringa människor ur fattningen, att bli tvingade till något,
och få sina näsor gnuggad in i det, så att det inte fanns
något rum för tvivel. Och
även om det först inte skulle finnas rum för tvivel, så
skulle folk snart ändå finna rum för tvivel, på
ett eller annat sätt, och lyckas komma upp med något, om hur
det hade utförts, som något slags subtilt förtroende-trick,
och lyckas misskreditera det hela i alla fall. I
samma brev fortsätter han lite längre ner och säger i själva
verket rätt dramatiskt, att om de inte skulle tro dig skulle ditt
anseende ligga i strimlor i alla fall, vilket inte var vad Sinnett hade
i sinnet, och de sa att om de skulle tro dig skulle ditt liv vara i fara.
Du skulle inte, som de sade det, kunna vara i stånd att gå
omkring i Hyde Park utan att bli dödad, för det skulle så
inflammera människors känsligheter vid den tiden. Okey,
men kanske vi kan tänka att vi är ganska annorlunda nu, detta
är hundra år senare, vi är rätt mycket mer sofistikerade
i sådana slags ting och det skulle verkligen inte bringa oss ur
fattningen på ett sådant sätt. Nej, kanske en sådan
sak inte skulle förvirra oss nu. Men tveklöst skulle vi kunna
hitta på andra saker som skulle vara lika uppseendeväckande
och som skulle förvirra oss på samma sätt. I
bakgrunden för detta finns det mycket som ligger i det fördolda
ifråga om varför de inte kommer och verkar på det sättet.
Varför kan de inte komma och t. ex. bli intervjuade i TV, kan vi
tänka, osv. Det
är till stor del en fråga om våra förväntningar,
efter vad vi redan vet, vad vi förstår, och vilken möjlig
nytta vi i praktiken skulle kunna få av en sådan kontakt. Av
att läsa dessa brev blir det klart, att det som är det första
syftet med vårt samfund, det om universellt broderskap, det är
också den enda motiverande kraften för dessa initierade människor,
dessa stora själar, dessa Mahatmor. Det enda som räknas för
dem i vad än de gör, det är huruvida det är av fördel
för mänskligheten i allmänhet, eller inte. Och något
som skulle så förvirra folk som demonstrationer av ockulta
krafter otvivelaktigt skulle göra skulle inte för ett ögonblick
vara någon uppmuntran. All
right, kan ni säga, för vad gäller ockulta krafter, osv.
Men varför kommer de inte och undervisar oss? Ser
det inte så ut för er, att vi har haft en rikedom av lärare
under de sista hundra åren, och att vi inte har tagit en gnutta
notis från någon av dem? De har verkat i sina varierande former,
i sina religiösa former, och i sådana ting som vi bryr oss
om teosofi, psykism, spiritualism osv. och har det inte
varit fallet, att vi har haft ett antal lärare, som predikat läror
av den högsta renhet och manat människor framåt, mot former
av humanitära behandlingar av sina medmänniskor, och tycks det
nu vara så för er, att världen har förändrats
så mycket, på sådana områden? Ser
det verkligen troligt ut, att höra samma sak från en annan
mun verkligen skulle betyda så mycket? Ju mer jag studerat detta
område, desto mer börjar jag se att detta skulle vara fullständigt
utan poäng och mening. Vad som skulle hända är vad som
redan händer, men bara tio gånger värre. Redan ser vi
varje ledare av andliga rörelser, av vilken form som helst, omringade
av vad ni kan kalla andliga fans, vilka är så sentimentalt
och känslomässigt inblandade i vad som pågår, att
de inte har den svagaste idé om vad läraren verkligen säger. De
är druckna av auran av en kraft av ett eller annat slag, huruvida
det än är det mänskliga sinnets kraft eller det psykiska
eller vilken form det än är. De är så dragna, berörda
och influerade av det, att de inte alls tänker klart. Det
är lätt att samla efterföljare. Som den tyske filosofen
Friedrich Nietzsche sade: Om du vill ha efterföljare, lägg till
nollor. Det är en cynisk anmärkning, men den är sann. Efterföljare
bevisar ingenting. Och själva avsikten, för en initierad lärare
vi talar om här, skulle bli helt översvämmad av omständigheter
med en sorts efterföljare vilka ofrånkomligen skulle attraheras
av något sådant. Föreställ
er detta i vår tid, vilken mediasak det plötsligt skulle bli.
Kan du föreställa dig att i den eufori som nu skulle förorsakas
av en sådan händelse någon verkligt andlig lära
skulle kunna bli meddelad? Så att någon verklig fördel
skulle kunna uppkomma, för någon? Är inte detta det slag
av saker som vi bör beakta, kallt och lugnt, i våra egna själar?
Tyst och utan press, utan ståhej, utan rusning och stress, vad gäller
yttre händelser? Jag tror att det är så, och att detta
förvisso inte är vad som skulle hända, om de så att
säga skulle uppträda i Hyde Park eller på TV. Jag
skulle nu vilja gå tillbaka lite och ta upp en del av de psykiska
fenomen som uppkom vid tiden vi talar om här, 1880-talet. Det
gäller sorter av psykiska fenomen som framställdes för
Sinnett och som jag redan har beskrivit. Problemet
med dem är, problemet då och problemet idag, att det övertygar
ingen, utom den som verkligen ser det. Nu är det visserligen så,
att så småningom, och som ett resultat av de psykiska fenomen
som framställdes för honom, blev Sinnett verkligen övertygad
om äktheten i dem. Men
det är två saker vi kan tillägga i detta. För det
första bevisar det inget för någon annan. Han skrev upp
dem i sin bok, han var journalist, han skrev det väl, i en mycket
läsbar form, och om du inte redan har läst The Occult World
som en bok kan du lätt finna den läsvärd, om du finner
detta vara något av intresse. Den är välskriven, lätt
att läsa och inte så lång. Det hade förvisso den
effekten, att som jag sade egga upp nyfikenheten hos en stor allmänhet.
Men naturligtvis så stimulerade det också raka motsatsen.
Det stimulerade kritikerna, och helt berättigat kom de upp med en
hel serie förklaringar till de ockulta fenomen som han hade sett.
Man sade att det var inga ockulta fenomen alls, att det bara rörde
sig om trixande knep av Madame Blavatsky och en serie medbrottslingar.
Men
nu leder detta fram till följande. Antag att jag skulle säga
till dig att, se här, jag är kunnig i den ockulta vetenskapen
och jag kan framställa vilka fenomen du än vill. Vad skulle
du vilja? Och mer än så, så säger jag till dig:
Dröm fram ett experiment som är absolut idiotsäkert, och
som när det en gång ägt rum, och du fått det dokumenterat,
aldrig någonsin skulle kunna vara möjligt att tvivla på.
Jag tror du skulle känna dig ganska starkt pressad till att göra
det. Jag
vet inte om ni kom förbi detta nyligen, men det var ett älskvärt
litet bedrägeri som nyss genomfördes helt avsiktligt av en grupp
vetenskapsmän som hade trätt fram för att bevisa exakt
detta. Det hela handlade i stort om något s.a.s. metallböjningsdille.
Två förmodade metallböjare sände något ner
till (jag tror det var till Stanford Research Institute, men jag är
inte säker på det och vill inte förödmjuka någon
särskild) och satte medvetet igång med att lura forskarna.
Och det var forskare som himmelen hjälpe oss var vetenskapsmän,
vilka skulle vara opartiska, se allt rättvist och utesluta alla möjliga
bedrägerier osv. De kunde lyckosamt fortsättas med att bli lurade
under månader. Inte bara minuter, utan månader. Till slut
måste de andra säga att, se här, vi lurar er, på
det här speciella sättet och vetenskapsmännen hade ägg
i sina ansikten. De var personer som skulle sätta upp saker och ting
under laboratoriska förhållanden för att utesluta alla
möjligheter för bedrägerier osv., men se hur lätt
det var att göra. Så även om du förmodligen skulle
komma upp med vad du trodde skulle vara de mest rigorösa säkerheter
och bad mig framställa fenomen, jag gjorde det, och du sade ja, fantastiskt,
och du publicerade det, och någon kommer förbi och säger,
att Ja, ok, du gjorde detta. Men du gjorde inte det där, eller
hur? Och kanske han gjorde så? Och du tänkte inte på
den där saken heller, eller hur? Och, si och skåda, hela
saken är utagerad. Du kunde lika gärna ej ha brytt dig. Det
hela bevisar inget, utom för den som ser det, och även den personen
kan vara lurad också. En god trollkonstnär som hur som helst
antagligen i alla fall är mycket bättre tränad i hur sådana
ting kan bli genomförda, i att felrikta din uppmärksamhet osv.,
kan göra en massa saker, som kan tyckas rätt fantastiska, sådant
man ser på TV, och som jag inte kan se någon förklaring
till, jag vet inte hur det är med er, men de har lyckligt kunnat
lura mig. Hur vet du att du inte luras? Sådant
bevisar alltså inget. Jag säger inte att det inte må
vara genuint. Men vad jag säger det är, att rikta uppmärksamheten
mot någon syn på psykiska fenomen bevisar ytterst inget, och
för dig ingenstans. Så långt det gällde Sinnett
var det därför och jag gillar inte att säga bete
men det var något sådant som jag nu menar. Det var
något som sattes igång av hans nyfikenhet, och så att
han kunde ledas vidare till något mer betydelsefullt och mera värt
besväret. Och det är verkligen vad som hände. Korrespondensen
i boken The Mahatma Letters to A P Sinnett dokumenterar utvecklingen
av Sinnetts intressen, och riktningen som intressena fick, sedan den första
serien av brev om ockulta fenomen hade ägt rum. Och jag vill med
er göra en återblick, om än bara kortfattat, över
en del sorts områden, som blir framträdande av dessa brev.
Vi
skulle länge kunna tala ikväll om att, ja, detta eller detta
är äkta. Men
så kan ni fråga, hur vet du att de skrevs av Mahatmas? Det
vet jag inte. Jag skulle inte kunna bevisa det för er, inte mer än
vad jag kan bevisa några psykiska fenomen för er. Jag tror
att de är genuina. Jag tror att de är skrivna av folk, som är
rätt mycket mera i kunnande och vetande, för att uttrycka det
grovt, än vad jag är. Men att söka bevisa det, som för
psykiska fenomen, är som att jaga sig själv i svansen. Det för
dig ingenstans. Även om du kunde bevisa det skulle du inte ha kommit
mera framåt. Det är vad brevet säger som är viktigt.
Inte hur det skrevs eller huruvida du tror de är genuina, eller kanske
framfuskade, och i så fall av vem, och vilket är äkta,
och vilket är falskt, osv. Hela saken skulle motverka sig själv.
På
alla sådana här områden är saker genuina om du,
när du läser om dem, finner att de är internt konsistenta,
följdriktiga, och att vad de säger är meningsfullt, användbart,
värdefullt, hjälpsamt, relaterar till dina egna erfarenheter
och tycks hjälpa dig vidare, i vilken utveckling det nu än är,
som du företar dig. Det
är för mig detta som dessa brevs värde ligger i. Ett antal
av breven tar upp vad du kan kalla filosofiska och metafysiska läror
och det var basen som hela skall vi säga den teosofiska läran
grundades på. Breven
medförde att Sinnett publicerade en serie artiklar i olika teosofiska
tidskrifter vid den tiden, och det var i huvudsak den föda som Teosofiska
Samfundets folk närdes av under ett antal år, och intill utgivningen
1888 av Den hemliga läran var inget annat tillgängligt.
Men ur breven framställde han skickligt boken Esoteric Buddhism
och en serie artiklar som, låt mig inte säga mer än så,
drog upp konturerna av den ockulta filosofins grundläggande principer.
Det täckte de huvudsakliga områdena, såsom naturen hos
kosmos, dess ursprung och utveckling, människans konstitution, cyklerna
av födelse och död, genom vilka hon passerar, processer i karma,
de vida cykliska resorna för inte bara människan, utan hela
själva livsprocessen. De områdena är utskissade i dessa
brev. Och i djupen. Det är en utmaning för vem som helst att
läsa. Och vid den här punkten är det kanske värdefullt
att säga, att du måste förstå detta i termer av
korrespondenser. Om
du sätter igång med att skriva en gång, så startar
du med att planera ämnet sammanhängande, logiskt, börjar
med kap 1 och arbetar dig vidare framåt, till hur många kapitel
det må gälla, och förväntar dig att när sedan
läsaren eller studenten sätter igång skall hon eller han
förstå och ta till sig all informationen. Detta
var emellertid här skall vi komma ihåg en korrespondens av
en man, och korrespondenserna blev relaterade till den mannens kunskap
och förståelse, hans böjelser, benägenheter, anlag
och mottagligheter, och med ett öga mot hans framtida användning
av informationen. Men det är också en metod för instruktion.
Det är inte verkligen en bok för alla att läsa, även
om alla är välkomna att göra det, och jag hoppas ni gör
det. Men det är en uppsättning av brev, i vilken en människa
leds vidare, steg för steg, och allteftersom han förstår
mer och mer, så blir han närd lite mer. Men han måste
arbeta för det, hela tiden. Vi
har, tycks det mig, i våra utbildningssystem blivit väldigt
vana vid något och som vi något nedsättande kan kalla
för att bli skedmatade. Vi förväntar oss att informationen
skall skyfflas in i oss. Vi öppnar munnen och det hela hälls
in. Minsta ansträngning och största innehåll. Det fungerar
knappast ens på områdena för vanlig utbildning, och med
säkerhet på dessa områden, de om den inre människans
utveckling av förmågor, fungerar det inte alls. Du är
anpassad för att förstå det som du själv kvalificerat
dig för att förstå. Inte vad någon kan ge dig. Det
finns inga hemligheter i den ockulta naturen, förutom dem som du
av brister i ansträngning utesluter dig ifrån. Om du är
beredd att göra kraftansträngningen är hela den ockulta
världen öppen för dig. Men du måste göra ansträngningen,
du måste lägga in ansträngningen för att förstå,
för att växa in i det, kan man säga, snarare än att
bara förstå det med intellektet. Avsnitt
i breven som handlar om dessa idéer leder dig gradvis vidare och
så som du är beredd att pussla ut dem, tänka igenom dem,
leva dem, och införliva dem i din världsbild, så börjar
effekter av informationen att kunna synas. Ett
annat stort område, och som de går in på i breven, är
vad vi kan kalla en del av andlig utveckling. I normala fall, hur skeenden
vanligen pågår, så är den väg som vi följer
bara känd av oss själva, och vår andliga guide, om vi
är lyckliga nog att ha en sådan. Alla prövningar och vedermödor
som vi går igenom är privata för oss och vi ser egentligen
inte vad som händer för andra människor. Vid
den här tiden blev som ett resultat av en explosion av intressen
ett antal personer av dessa Mahatmor antagna som lärjungar, tillfälliga
lärjungar, prövo-lärjungar, och en del av deras göranden
och låtanden är dokumenterade i dessa brev. Den delen av breven
kan lätt stöta bort människor, för du ser dessa människor
med vårtor och allt, och till en del kan du tänka dig att de
aldrig någonsin skulle göra så som sägs. De tycks
ha handlat på sätt som du kan tycka är så dumma
och på sätt som är så okarakteristiska, att du aldrig
skulle ha drömt om att göra något sådant. Nå,
jag undrar
Vad
du ser här är om du så vill öppet utlagda inre liv,
hos ett antal personer, satta i prövning, så som det beskrivs
i dessa brev, och vad som till resultat följde. Ett
av de ting som för mig framkommer i detta, vilket är fascinerande
och instruerande, det är att hela denna utveckling, och faktiskt
hela förhållandet till dessa invigda, beror på din egen
självtillräcklighet. Från
början till slut; om det finns en sak som kännetecknar dessa
brev, så är det att du måste göra hela saken själv,
och utan hjälp. Det är inte bara ett budskap för 1880-talet,
från vad de säger här tycks det vara ett budskap för
all tid. Och det är tillämpligt på nivå, efter nivå.
Från den rent personliga nivån och vidare. Om
någonting av teosofi eller någon annan andlig disciplin har
något att säga dig, och det tilltalar dig, då finns det
bara ett att göra, och det är att stiga upp, och börja
röra på sig. Ty ingen skall komma förbi och hjälpa
dig. Så
fort du rör på dig, då kommer vad andra människor
har sagt och vad de kommer att göra att hjälpa till längs
vägen. Men du måste röra på dina två fötter
om du skall komma någonstans alls. Det
finns ett holländskt ordspråk som säger att Gud hjälper
seglaren, men han måste styra själv. Det är mycket kännetecknande
för detta. Du måste göra arbetet själv, och sedan,
vid viktiga punkter, när du har gjort tillräckligt arbete, kan
du kanske komma att hjälpas, så att säga med något
lite, så att en balans kan tippas över, och så att du
därmed kan förstå mer, eller kan se din väg klarare,
i vad än det är som du behöver göra. Detta
är mycket mycket klart från dessa brev, och detta oavsett om
det är på våra nivåer av snarast nybörjare
eller på mer avancerade nivåer av den andliga vägen,
så som det läggs fram i dessa brev. Prövo-stadier eller
antagna lärjungar, chelas som de kallas, allt detta anges huvuddragen
i, men vid ingen punkt tas du så att säga under beskydd, under
skyddat förmyndarskap såsom av en adept, så att du kan
koppla av, slå dig tillbaka, och så att det hela är allright,
att det bara går nerför nu, jag har gjort jobbet, du vet, och
de kan bara fylla upp mig med detaljerna. Inget sådant alls. Du
kommer att lämnas ensam, du kommer att behöva använda ditt
eget omdöme, och om du gör misstag har du ägg i ansiktet.
Och mer än så, så är det mer än möjligt
att du kommer att misslyckas någonstans i det hela. Oddsen
är att du kommer att misslyckas på några av dessa områden
vid en eller annan punkt längs vägen. Det måste vara så.
Det är så vi lär. Om det fanns någon som kom och
kunde svepa undan effekterna av de olyckliga orsaker som du satt i rörelse
skulle hela saken vara alltför lätt och du skulle aldrig lära.
Men det är också sant att självtillräcklighet som
ett villkor också gäller på allt högre nivåer.
Det
är tydligen även sant om hela Teosofiska Samfundet som det då
var. Så snart Sinnett hade lyckats få den här sortens
korrespondens till stånd började han först och främst
att bilda en ny loge för samfundet, en loge i Simla, kallad The
Simla Theosophical Society, och han förväntade sig väl
att särskilda förmåner skulle duschas över detta
på något sätt, av dessa adepter, och att de skulle hjälpa
till med att utveckla samfundet osv., men inget av detta hände förstås
alls. Helt det motsatta. De
sade, att om du verkligen vill något, arbeta för det, förtjäna
något, och då kan vi kanske se på dig igen och se vad
som händer. Men innan du är beredd att göra det, varför
tror du att du förtjänar sådana särskilda förmåner?
Ni, materialistiska västerlänningar, som kommer fram, vad har
ni gjort för att förtjäna något? Absolut noll. Särskilda
företag, grundade på själviska önskemål och
personliga behov, av några få västerländska förfrågare,
kollapsade ganska snabbt. Men
samma sak beskrivs mycket omfattande beträffande samfundets tidiga
historia. Det finns vinkar och ledtrådar i dessa brev men hela samfundet
var så att säga under en form av prövning, om huruvida
Teosofiska Samfundet, och faktiskt hela rörelsen som det hela nu
representerar, skulle röra sig framåt, eller huruvida det skulle
få en tidig död. Och om det skulle röra sig framåt,
på vilket sätt. Som
ett resultat av dess konstitution samt dess ledare, medlemmar och samfundet,
som det uppfattade sig självt, fanns ofrånkomliga problem,
och som dess personer var tvungna att möta. Madame Blavatsky var
genom själva sin natur tvungen att provocera till kritik, en som
var mycket kraftfull vid den tiden. Äktheten i vad hon gjorde, det
genuina med Mästarna, allt sådant fördes ifråga
vid den tiden, och det var alla sorters skandaler, nidingsdåd och
liknande ting som pågick. Allt med den verkan, att finna ut, huruvida
de som hade haft ett första intresse för hela denna sak verkligen
var genuina i saken, eller inte. Om du kan stötas bort för att
någon säger Åh, Madame Blavatsky, den gamla skojaren,
hon är bara psykisk, det är allt och du bara tänker
Åh, bara psykisk, okey, så det var då den saken
om det är på en sådan nivå förtjänar
inte saken att föras något vidare. Varför skulle den det?
Om
det inte finns en styrka, av ett ändamål och ett behov, ett
verkligt inre behov, av en sådan här sak, då kommer ingen
mängd av något, att kunna kultivera det och få det att
växa och frodas. Du
får vinkar i breven som säger: Vi var inte bara helt nöjda
med att se dessa kriser uppkomma, vi hjälpte dem faktiskt på!
Vi säkerställde faktiskt att det blev kriser, för samfundet,
för att se hur ni reagerade på det. Några
personer kom igenom det ganska okey, andra gjorde inte det. Det måste
för rättvisans skull sägas, att det fanns några där
som borde ha behandlats mycket annorlunda än de blev behandlade,
och detta är saker som du, om du är intresserad, kan gå
in på i historien. Men
jag är verkligen här intresserad i breven. Det är själva
breven som är högst intressanta på grund av denna information.
Det är fråga om självtillräcklighet för individen,
och för samfundet som en helhet: Men vi kan också säga
att samma princip är sann på en kollektiv nivå för
hela mänskligheten. Du och jag är i samma båt. Det
finns ett brev där de talar om detta. De säger att om du ser
tillbaka på de olika lärarna för mänskligheten, så
faller de brett sagt in i två grupper. I ena handen har vi dem som
säger att i stort sett så kommer vi alla fram. Du behöver
verkligen inte göra dig så stor möda, du kommer i alla
fall fram. Och så i den andra dem som säger och vilket
säkerligen kännetecknar vad Mahatmorna säger i dessa brev
att du kommer inte nödvändigtvis att komma fram till
slut. Hela saken beror på ansträngning. Var vi är nu är
ett resultat av vad vi än så länge gjort i vår tidigare
utveckling, och att det är en sak av pressande angelägenhet,
att vi skall fortsätta med att göra sådana slag av ansträngning.
Det är en sak säger de och de uttrycker det så
starkt som detta på liv och död för miljoner, vad
gäller resultatet av en sådan organisation som TS. Vid tiden
sade de TS, då det var den enda organisationen av det slaget men
jag föreställer mig att om vi uppdaterar det till idag så
gäller det det slags gemenskaper som TS är en huvudrepresentant
för. Det
är ett häpnadsväckande uttalande. Liv och död för
miljoner. Och ja, för det är den inre människan, som utvecklingen
angår. Det är de inre förmågorna, utvecklingen
av de andliga möjligheterna och resurserna, och som var och en av
oss representerar, som är av yttersta vikt. De
yttre omständigheterna som vi lever i är av mindre betydelse.
Jag säger detta från en rik bakgrund av ett engelskt samhälle,
i vilket jag klarar mig mycket bekvämt, tack så väldigt
mycket, och det är lätt sagt när du är välnärd,
och du är varm och välklädd, och inte så lätt
att säga när du svälter och fryser. Men icke desto mindre
säger jag det, för de fysiska omständigheterna är
av mindre vikt, än vikten av den inre människan. Vi
börjar se hur riktigt sant detta är när vi försöker
föra in olika sorters fysisk hjälp till alla slags platser världen
över och det tycks göra situationen bara lite värre, för
det skapar beroenden, och för bort alla återstående resurser
av självtillräcklighet, som befolkningen kan ha. Men det är
snarast bara på en viss nivå, och vad vi tala om här
är på en inre nivå, om andlig utveckling. För
andlig utveckling behövs inte studier av esoteriska böcker och
liknande litteratur. Det behövs rakt på sak väldigt lite.
Men det lilla, till och med det lilla, saknas i stora delar av världen
idag och har, misstänker jag, gjort så under århundraden.
Budskapet
som Mahatmorna förde fram, och som i viss utsträckning Teosofiska
Samfundet har fört ut ända sedan dess, är tillräckligt
enkelt i sina grundprinciper, så att vem som helst kan förstå
det. Om människor bara skulle ta några huvudidéer, och
det finns bara ett dussintal huvudidéer som är centrala i
saken, och de skulle införliva dem i sin världsbild och i sina
dagliga liv, så skulle världen verkligen bli omvandlad. Vi
behöver inte särskilt studera esoteriska detaljer i detta. Det
kommer senare och vi behöver förvisso inte utveckla psykiska
och ockulta krafter för att få den här saken att leva
och växa. Men
vad vi verkligen behöver är den vision, som du verkligen får
i dessa särskilda brev om mänskligheten som en hel familj och
om vår omsorg om den som en hel familj. Rakt igenom de här
breven finns en passionerad omsorg att Teosofiska Samfundet inte blir
en kult, inte blir ett litet självinvänt samfund för sina
medlemmars förmåner, utan om samfundet alls finns, så
skall det finnas till för förmån åt resten av mänskligheten,
hur än det sker och i hur liten utsträckning det än må
vara. Som
en av författarna säger på ett ställe, så skulle
de hellre se att hela saken försvinner helt och hållet, än
att det bara blir ännu en skola av psykism och utveckling av ockulta
krafter. Jag
skulle vilja avsluta det här talet med att bara säga ett eller
annat ord om vilka dess människor är, dessa Mahatmas, adepter
eller invigda, vad än vi vill kalla dem. Jag
tror att denna idé har blivit så missförstådd,
att det lett till de mest absurda begrepp i ett antal människors
sinnen, och kanske ni inte faller in i sådana kategorier, men kanske,
så låt oss säga ett eller annat ord om det. Vad
vi ser om initierade och adepter är det mest uppenbara, att de för
det första tycks ha en serie konstiga och esoteriska krafter, psykiska
krafter av en eller annan form och att de tycks ha en rikedom av kunskap
som vi inte har. Kunskap om naturen och hennes processer, i förhållande
till människan, osv. Därför är vi benägna att
bedöma dem med våra egna normer och mönster, och säga
att, se här, om jag hade de krafterna och den informationen, hur
skulle jag då handla? Vi kommer på olika sluga sätt på,
hur vi skulle gå tillväga, för att göra saker och
ting. De behöver inte vara helt själviska, men icke desto mindre
har vi på olika sätt ganska trevliga sätt att se det hela
på, och vi undrar varför inte de gör så. Varför
kan vi inte se dem handla på sådana sätt? Det är
för att vi fullständigt har missförstått vad det
är, som de har uppnått. De
säger i ett av dessa brev, att de verkliga adepterna inte är
den yttre människan. Det är inte den fysiska människan
alls. Det är inte vad vi skulle kalla det personliga. Personligheten.
Även om de hade personligheter och med säkerhet har fysiska
kroppar. Men det gäller utvecklingen av vad jag vill kalla den
inre människan. Den inre människan lever nästan för
sig själv. Och det är den, som genom växt och utveckling
och evolution, har kommit till liv. Hos
de flesta av oss finns det knappast ett flimmer av vad jag nu talar om.
Detta knappa flimmer kommer upp som samvete, ånger, uppskattning
av altruism och sådana saker. Det bara flimrar i oss. I adepten
har detta flammat upp till ljus. Det är en verklig eld, som brinner
inom personlighetens skal, den yttre människan. Dessa yttre ting
går vidare, på sina olika sätt, mycket så som de
gör hos oss. De har sina gillanden och ogillanden på personliga
nivåer, likaväl som du och jag har det. Men
vad de har, och som du inte har, eller jag antar att du inte har det,
för vad annars gör du här?, det är att de har det
uppvaknande inom dem av vad som inom oss är den verkliga människans
kvaliteter. Biprodukten
av det är, att av nödvändighet så kommer en hel serie
dolda förmågor till liv, psykiska förmågor som härstammar
ur det. Och som ett resultat av det kan de handla och influera i världen
på för oss rätt uppseendeväckande sätt. Men
för oss att utveckla dem, det skulle vara att utveckla dem längs
runt en felaktig väg. Jo, du kan utveckla de krafterna, men bara
i en begränsad utsträckning, och då blir det förmågor
hos din personlighet, och naturligtvis använder du dem då för
personliga förmåner. För själviska syften, av själviska
anledningar, osv. Vad
de har gjort är, att ha kämpat och kämpat och kämpat,
och fört den inre människan till existens, som ser hela naturen,
som ser hela mänskligheten, inte som ett begrepp, utan som en verklighet.
Det är så långt ifrån ditt synsätt, som om
du skulle flyta omkring i havet i din flytväst, blir slagen i ansiktet
av olika vågor, och inte riktigt kan känna vad som pågår,
jämfört med en, som är tusen fot upp och kan se hela panoramat,
kan se alla punkter av människor som ligger och flyter omkring i
vattnet. Kan se strömmarnas rörelser, kan se tidsvattenvågorna,
kan se vinden och dess rörelser, osv. Kan se alla dessa faktorer,
har omsorg om alla dessa människor som flyter i havet och vill göra
vad han kan för att eliminera förhållandena i sin helhet,
och bara vill handla med en enskild individ, där den människan
så klart kan handla som ett instrument för andra, att det blir
värt besväret att handla så med henne. Detta
är då det sätt som dessa människor bör ses på.
Att tänka på dem och säga; hur ser de ut? Vilken färg
på ögonen har han, hur ser hans ögon ut, underbart strålande
blå ögon
Allt sådant är att helt missa poängen.
Att se till hans personlighet som charmerande Åh, vilken
underbar aura! sådana saker är helt att missa poängen.
Vilka är hans krafter, vad kan han göra, kan han framkalla älskvärda
och vackra stenar ur luften, osv. Kan han hela människor? Allt sådant
är att fullständigt missa poängen. Vad
adepten är, det är ett faktum i naturen, i termer av hans inre
utveckling. Och som ett resultat kan han inte hjälpa annorlunda än
att bidraga med att bistå mänskligheten vidare på sådana
sätt. Resten av detta är precis som det är och är
inte någon angelägenhet för oss. Detta är poängen.
Du skulle inte känna igen en adept ens om han kom och bet av dig
din näsa. Ty du skulle inte kunna känna igen honom på
den nivån, där han är en adept. Om han skulle välja
att säkerställa att du inte känner igen något med
honom skulle du inte ha den allra minsta chans att göra det. Detta
är således den ockulta världens natur. *
* * Ur
svar på frågor: Huvudsaken
med att handla i sitt liv i detta ämne, det är att vi
måste göra det, för att det är vi som borde
göra det, och inte i något fall av att bli ledda, till att
göra det, av det ena eller andra skälet. Så
snart som det finns ett för att, så snart det finns
ett kan jag säga si eller så, eller någon rekommenderar
det ena eller det andra, då finns det oundvikligen en central figur
i det hela och som det hela mer eller mindre kretsar kring. Att
någonting kretsar kring en central figur betyder i ett vidare perspektiv
att det drar bort ansträngning hos den som är inspirerad av
vad den personen säger. Det
blir från vad man gör, till vad man tänker, att man borde
göra. Med
andra ord blir det en fråga om huruvida det hela för mig är
inspirerat av en rörelse eller en person, snarare än att det
beror på mina egna två fötter, för att jag inte
kan se någonting bättre att göra och varför jag därför
väljer en särskild väg och vill beträda den till slutet. Om
du inte startar så, då, vid din ledares död, eller någon
skandal kommer upp, eller något annat händer, och ditt förtroende
blir rubbat, och du tänker att, All right. Men ja, det var
väl fel
hela tiden, då kan babyn slängas ut med badvattnet, och
allt gott som denne kan ha sagt kasseras, tillsammans med den otillfredsställande
person som ledaren då måste framstå som. Sådana
här händelser kan jag ge er åtskilliga fall av. Ytterst
är det för att vi måste göra det själva,
och för att högre gestalter inte vill avleda oss ifrån
det, som jag tror att de inte kommer att framträda offentligt. * Budskapet
som släpptes ut är inte annorlunda än någonsin förr,
i upptecknad historia från Buddha och framåt, och utan tvivel
av andra andliga lärare av samma natur. Läran har funnits där
längs det hela, och jag håller med om att vi har en potentiellt
odödlig natur i oss och samtidigt tycks ha en självdestruktiv
tendens i oss. Varför
vi inget gör för detta? Jo,
det tycks mig vara precis vad vi håller på med, vid den här
tiden i vår utveckling. Själva
det faktum att vi har dessa olika problem indikerar, att det är
verkliga problem, och att vi därmed har verkliga val i dessa ting.
Men
vi är inga dockor i ett förutbestämt universum som närmast
faller in i ett förutbestämt schema, vilket utarbetats på
ena eller andra sättet i förväg. Inget
verkar vara så, efter hur saker och ting är, och som ett resultat
av det är det möjligt för oss att göra genuina fel,
att bli fångade i alla slags förvirringar, ifråga om
vad vi borde göra, och inte kunna se riktningen, som vi ännu
kan röra oss i. Några
har redan börjat på den här vägen och utvecklat sina
inre naturer på detta särskilda sätt. Andra har inte det,
och kanske kommer de aldrig under den här särskilda tiden att
göra det. Jag vet inte, och jag vill inte ge några absoluta
uttalanden här, men det är vad jag menar med villkorad ansträngning.
Det finns inte några säkerhetsnät, det finns ingen garanti
som är inskriven i det hela, att vi alla kommer att uppnå framgång
i dessa avseenden. Vilket gör det ännu viktigare, att de, som
framstår som att inte ha sett ljuset, borde ges varje
möjlighet, som vi kan ge. Men
varje ansträngning vi gör måste stå i proportion
till de tillstånd som dessa individer finner sig vara i. Att ta
en mästarfysiker och be honom lära sexåringar grundläggande
fysik står utom all proportion. Det är utan poäng. De
kan inte få mera nytta av hans kunskap än av en förskollärarares.
Förskollärare kan antagligen göra det mycket bättre,
för de är bättre tränade i att handleda sexåringar.
Det tycks mig alltså att de högre gör vad de kan, i sin
egen sfär, men de lägger sig inte i något, där de
inte kan göra något mer ändamålsenligt och gynnande,
än vad som redan sker. I
samband med att österlänningar i stort har religiösa och
filosofiska traditioner, som må vara mer närbesläktade
med det om högre andliga gestalter, vilka uppkommit genom deras egna
självutvecklingar, så blev en del österlänningar
förvånade av att Mahatmor kunde ägna sig åt sådant
som Teosofiska Samfundets västerländska tankegångar, detta
inte minst då västerlänningar visade sig vara mer benägna
för tvivel på och för förlöjliganden av Mahatmorna.
Det är då intressant, att som i en fotnot se, hur Mästarna
själva såg på detta. På
ett ställe i sina brev säger de frankt, att de inte kunde bry
sig mindre om det. Mer än så: det faktum att de inte troddes
på var positivt uppmuntrande för dem. De var förtjusta
i det, de ville inte ha folk att tro på dem, de sökte inte
godkännande, ens på sådana sätt som jag kan ha talat
på ikväll. Saken
de framställer är, att ju mindre folk godtar dem som ett slags
faktum i sak och verkan, desto mer kommer det att uppmuntra deras egna
utforskningar och desto mer kommer det att leda självmotiverade människor
att själva finna ut och utveckla sina inre naturer, utan någon
sorts hjältar eller en gud där ute, som de ser upp till, för
att denne skall göra något för dem. När de vet att
de måste göra det själva är de mycket bättre
motiverade till det, än när de tänker att någon där
uppe, där ute, där ovan, skall hjälpa dem på något
sätt. Så det bekymrade inte dem att deras namn och existenser
blev betvivlade och förlöjligade.
o O o |
|